PIBID contributions to the training of Human Sciences licensors Evandro Ricardo Guindani

Authors

  • Evandro Ricardo Guindani Universidade Federal do Pampa
  • Ângela Maria Hartmann Universidade Federal do Pampa
  • Yáscara Koga Guindani Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i5.32458

Abstract

The Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) promoted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), has provided undergraduates with a very peculiar and meaningful possibility of teaching learning even before starting their mandatory curricular internships. This text presents a brief analysis of teacher training in Brazil, later a history of the educational policy of PIBID. Then, it contextualizes the PIBID within the Federal University of Pampa and, finally, presents a research on the contribution of the Program to the teaching learning of scholarship scholarship students linked to the Humanities Course - Licenciatura. The results show that PIBID has assumed great importance in the training process of these graduates, as it has contributed to them building their teaching identity and understanding the peculiarities of the classroom.

Keywords: PIBID; Teacher Education; Human Sciences; UNIPAMPA

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evandro Ricardo Guindani, Universidade Federal do Pampa

Doutor em Educação; Mestre em Ciências da Religião e Graduado em Filosofia. Professor do Curso de Ciências Humanas da Universidade Federal do Pampa, Campus de São Borja-RS

Ângela Maria Hartmann, Universidade Federal do Pampa

Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1978), possui mestrado (2007) e doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2012). Professora durante 27 anos da Educação Básica, é professora adjunta da Universidade Federal do Pampa, campus Caçapava do Sul, desde 2010, dedicando-se à formação de professores da Educação Básica nas áreas de Ciências da Natureza e Matemática, interdisciplinaridade, educação e cultura científica. Coordenadora Institucional do PIBID/Unipampa (2019-2020)

Yáscara Koga Guindani, Universidade Federal do Pampa

Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus São Borja-RS. Doutora, Mestre em Educação e Licenciada em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente é docente do Curso de Ciências Humanas - Licenciatura. Coordenadora de Área do Pibid. Pesquisa sobre a formação de professores, educação e fronteira.

Published

20-11-2020

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial de professores em foco: os programas PIBID e Residência