The Pedagogical Residence program: report of experience in english language teaching in a Paranaense public school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i5.32461

Abstract

The present work is a report based on the experienced by a student who is majoring Language course at the State University of Maringá (UEM), in the Pedagogical Residency Program in English language teaching. It was carried out in the 3rd year classes (high school) in a public school. The objective of this program is to induce the improvement of practical training in licentiate degree courses, promoting the immersion of the academic in the basic education school, from the second half of its course (CAPES, 2018). Thus, the student reports about the functioning of the school, the teacher's performance and her way of teaching in class, and her learnings and challenges. Authors' considerations are presented, such as LIBÂNEO (2012), SILVESTRE (2011) and WENGZYNSKI and TOZETTO (2012). The experiences showed the relevance of this program for the development in the formation of future teachers, since it contemplates skills and competences that help in the teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miss, Universidade Estadual de Maringá

Graduanda do curso de Letras Português/Inglês e literaturas correspondentes na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID), do Programa Residência Pedagógica de Língua Inglesa e foi integrante do jornal "O Consoante", gêneros em situação de escrita, na universidade supracitada. Além disso, desenvolveu dois Projetos de Iniciação Científica (PIC). O primeiro intitulado "O programa Paraná Fala Inglês em uma universidade pública paranaense: a visão de seus participantes", com foco no programa Paraná Fala Idiomas (PFI). O segundo PIC designado “O Vlog e o ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa nos 8º e 9º anos”. Suas investigações se concentram nas áreas de formação de professores e ensino-aprendizagem de línguas.

Professor Sandra, State University of Maringá

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (1976), Mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e Doutorado pela Universidade do Estado de São Paulo (2005). Professora Associada C da Universidade Estadual de Maringá .Professora de Estágio Supervisionado IV de Língua inglesa. 

Published

18-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial de professores em foco: os programas PIBID e Residência