As a guide star: Corumbá’s fresh graduate teachers’ view on PIBID

Authors

  • Tatiane Zabala Gomes Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
  • Edelir Salomão Garcia Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
  • Márcia Regina do Nascimento Sambugari Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) https://orcid.org/0000-0003-4671-2102

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i5.32538

Abstract

This article presents the research which looked into the impact of the “Institutional Teaching Initiation Scholarship Program” (PIBID) in the life of recently graduated teachers, ex-PIBIDians of the Pedagogy’s course at the Mato Grosso do Sul’s University (UFMS), Pantanal’s Campus (CPAN) in Corumbá. In a qualitaty approach, the field research applied a semi-structured scripted interview with four fresh graduate teachers, egressed from the PIBID. The data analysis indicated that the participation in PIBID has had a positive change in the ex scholarship holders’ lives, bringing constructive experiences not only in their academic lives, but also professional ones, contributing to the teachers’ constitution by articulating the knowledge and understandingness developed during PIBID. It stands out, therefore, how much programs that promote the praxis between university and school, like PIBID, are indispensable in the life of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Zabala Gomes, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Graduada em Pedagogia pela UFMS. Mestranda em Educação pelo PPGE/CPAN/UFMS. Professora da rede municipal de ensino da Prefeitura de Corumbá, MS.

Edelir Salomão Garcia, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara. Professora Associada Aposentada da UFMS, Câmpus do Pantanal.

Márcia Regina do Nascimento Sambugari, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação do Câmpus do Pantanal (CPAN), da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Líder do Grupo de estudos e pesquisa sobre formação e práticas docentes (Forprat). Coordenadora do Laboratório de estudos e pesquisa sobre formação e práticas docentes (Laforprat).

Published

20-11-2020

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial de professores em foco: os programas PIBID e Residência