Pedagogical Residency Program: Analysis from Undergraduate Chemistry Students

Authors

  • Lilian Ferreira Rocha Instituto Federal de Goiás (IFG)
  • Oséias Soares Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
  • Diego Arantes Teixeira Pires Instituto Federal de Goiás (IFG)

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v2i5.32638

Abstract

In 2018, CAPES aimed to improve practical training in undergraduate courses, and it was implemented the Pedagogical Residency Program as a part of the National Teacher Training Policy. This program should include classroom management among other activities. Thus, this work investigated the perception of resident students about the Pedagogical Residency Program before and after participating in the program of the Chemistry course. It was noted that the perception of future teachers was consistent with the main objectives of the program, showing that the Pedagogical Residence can bring a broad experience in Basic Education and in the training of students.

Keywords: Pedagogical Residence. Teacher training. Teaching.

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Author Biographies

Lilian Ferreira Rocha, Instituto Federal de Goiás (IFG)

Graduanda em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Goiás (IFG), Campus Luziânia. 

Oséias Soares Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

Mestre em Educação (2018) pela Faculdade de Educação - Unicamp. Graduado em Pedagogia (2010) pela Faculdade do Noroeste de Minas e em História (2007) pela Faculdade DOCTUM. Especialização em História Social e Contemporânea (2018), Educação Profissional Integrada a Educação de Jovens e Adultos PROEJA (2013) e Especialização em Gestão Educacional (2008). Atualmente é Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação da FE - Unicamp (2019). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Diferenciação Sociocultural (GEPEDISC/FE/UNICAMP). É Professor da Educação Básica, Técnica e Tecnológica em regime de Dedicação Exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES - ES. Realiza pesquisas, principalmente, nos seguintes temas: educação do e no campo, trabalho e educação; educação de jovens e adultos e formação docente.

Diego Arantes Teixeira Pires, Instituto Federal de Goiás (IFG)

Possui graduação em Química (Bacharelado) pela Universidade de Brasília (2010), graduação em Química (Licenciatura) pela Universidade de Brasília (2010), mestrado em Química pela Universidade de Brasília (2012) e doutorado em Química pela Universidade de Brasília (2016). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Tem experiência na área de Ressonância Magnética Nuclear, Experimentação no Ensino de Química e Atividades Lúdicas no Ensino de Química.

Published

18-12-2020

Issue

Section

Dossiê: Formação inicial de professores em foco: os programas PIBID e Residência