Augmentative and alternative communication for learning: case study of a student with congenital surgery

Authors

  • Elzinete Maria Carvalho Machado Faculdade Vale do Cricaré
  • Desirée Gonçalves Raggi Faculdade Vale do Cricaré

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i9.32803

Abstract

The study aims to evaluate the contributions of the pedagogical strategy Augmentative and Alternative Communication (CAA) for the teaching-learning of a student with congenital deafblindness. The education of people with deafblindness is still a topic little investigated in Brazil and in the State. This is a case study that used pedagogical practices with tactile materials to promote the subject's educational process. To this end, observation and interviews were carried out with the mother and teachers in order to understand their behavior in the family and how their educational development takes place. Intermediation with adapted teaching materials was essential for the individual to develop the perception of the world and improve their communication. The results of the research were satisfactory and surprising, as the student established forms of CAA, Libras tactile, haptic interpretation, braille, notion of time, rules of coexistence, affectivity, personal and social concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elzinete Maria Carvalho Machado, Faculdade Vale do Cricaré

Mestrado em Ciências, Tecnologia e Educação pela Faculdade Vale do Cricaré em São Mateus-ES. Licenciatura em Pedagogia pela Universidade de Uberaba-MG. Licenciatura em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Jales em São Paulo-SP. Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade Luso Capixaba em Cariacica-ES, Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade Mario Schenberg em São Paulo-SP, Libras pelo Centro de Ensino Fabra em Serra-ES, Artes e Educação pela Faculdade Mario Schenberg em São Paulo-SP, Deficiência Visual pela Faculdade Novo Milênio Vila Velha-ES. Atualmente é professora no Atendimento Educacional Especializado na área da surdocegueira na Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo.  

Desirée Gonçalves Raggi, Faculdade Vale do Cricaré

Agrônomia pela Universidade Federal de Viçosa. Mestrado em Pedagogia Profissional pelo Instituto Superior Pedagogico para la Educación Tecnica e Profesional Hector P. Zaldivar / Universidade Federal de Goiás (2009). Doutorado em Educação - Universidad del Norte/ Universidade Federal de Pernambuco. Exerceu a docência em duas escolas agrotécnicas (Rio Verde - GO e Alegra- ES) e no Instituto Federal do ES, na área de Educação. Atualmente é professora e pesquisadora da Faculdade Vale do Cricaré. 

Published

31-12-2020

Issue

Section

Artigos