Sport Systematization as teaching contente of Physical Education: a study in Cachoeiro do Itapemirim/Espírito Santo

Authors

  • Mauricio Lopes Spinola Faculdade Vale do Cricaré
  • Juliana Martins Cassani

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i10.32907

Abstract

The research aims to understand how teachers from the Municipality of Cachoeiro de Itapemirim / Espírito Santo act in the process of selection and systematization of sports content, over the years of schooling. To carry out the investigation, we used as a reference a questionnaire elaborated in a national survey entitled “The teaching work in basic education in Brazil” OLIVEIRA, D. A .; VIEIRA, L. M. F. et al. (2013) and part of the documentary corpus of Matos' dissertation (2013), which in turn offered bases for the methodological design of this article. The adapted questionnaire has introductory, closed and semi-open questions. The data show that teachers teach handball, basketball, futsal and volleyball more frequently. We infer about the relevance of a pedagogical disposition that not only diversifies, but also brings complexity to the contents through corporal experimentation and that, from it, the students' understanding of different elements that make up a content is expanded.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mauricio Lopes Spinola, Faculdade Vale do Cricaré

Professor da Prefeitura Municipal de Cachoeiro de Itapemirim/ES. Mestre em Educação pela FVC – Faculdade Vale do Cricaré. Pós graduado em Educação Física Escolar e Psicomotricidade pela FACI – Faculdade de Tecnologia Cachoeiro de Itapemirim (2016). Graduação em Licenciatura em Educação Física pelo Centro Universitário Claretiano (2015). 

Juliana Martins Cassani

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências, Tecnologia e Educação da Faculdade Vale do Cricaré (Mestrado Profissional). Faz estágio Pós-Doutoral em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes. Doutora em Educação Física pela - Ufes. Mestre em Educação Física pela Ufes. Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Vila Velha (2011) e em Ciências Contábeis pela Ufes (2002). Membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física - Proteoria, em que atua nas linhas de pesquisa Formação Profissional, Currículo e Práticas Pedagógicas em Educação e em Educação Física e História da Educação, da Educação Física e do Esporte. Tem experiência na área de Educação e Educação Física, com ênfase em Currículo, Avaliação Educacional e História, atuando principalmente nos seguintes temas: práticas pedagógicas, avaliação, livros didáticos, imprensa periódica, manuais e compêndios escolares

Published

30-06-2021

Issue

Section

Artigos