Philosophy of Education: multiculturalism and interculturality

Authors

  • Paolo Nosella Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i4.32948

Abstract

The text, first, defines and distinguishes the concepts of multiculturalism and  interculturality. Then, it reports situations of the destruction of the culture and territories of the “capixabas” (people from the state of Espirito Santo in Brasil) by the action of multinational corporations. Finally, it illustrates the educational initiative of Alternance Pedagogy, didactically grounded in appreciation of local cultures. In these schools it is taught that it is possible a different dialectic between the local culture and globalized knowledge. Such schools currently exist in 21 states of the  states of the Brasilian Federation.

Key words: Territoriality; multiculturalism; local cultures; education; Alternance Pedagogy.

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Author Biography

Paolo Nosella, Universidade Federal de São Carlos

Paolo Nosella licenciou-se em Filosofia na Itália, onde nasceu em 1942. Em 1967,  veio ao Brasil para trabalhar em educação popular na criação das primeiras escolas da Pedagogia da Alternância. Fez mestrado e doutorado em Filosofia da Educação na PUC/SP.  

É professor titular em Filosofia da Educação na Universidade Federal de São Carlos/SP (UFSCar). Aposentado, atua na mesma como colaborador do PPGE. É pesquisador Sênior do CNPq.

Autor dos livros:  Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil ( EDUFES, 2013), Instituições escolares – por que e como pesquisar (Alínea Editora, 21-o13),  Ensino Médio à luz do pensamento de Gramsci ( Alínea Editora, 2016),  A escola de Gramsci (5ª edição ampliada, Cortez Editora, 2017).

Published

29-10-2020

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo: processos formativos no Espírito Santo e no Brasil