Comics as a tool for reading and textual production for students in the 4th year of fundamental education

Authors

  • Marilene da Silva Reis Barreto Faculdade Vale do Cricaré
  • Joccitiel Dias da Silva Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i9.33079

Abstract

The research highlights the use of Comics as a pedagogical tool for the development of literacy. Fourth grade students from a public school located in the south of Espirito Santo participated in this study. Its purpose was to address how comic books can contribute to the development of students' reading and interpretation skills and, for that, we seek to understand how the use of comic books can favor the practice of reading and interpreting in the classroom. The results revealed the potential of Comic Books (Comics) to arouse the interest of students, expanding their reading skills, advancing the development of criticality. From this research, a didactic guide was prepared with instructions on how to produce a re-reading of children's films in the format of comic books.

Keywords: Comics; Literacy; Reading processes; Playful activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilene da Silva Reis Barreto, Faculdade Vale do Cricaré

Licenciada em Pedagogia pela Fundação Universidade do Tocantins (2011); Licenciada em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Jales (2015). Especialista em Educação Infantil e Series Iniciais (2012); Gestão Escolar Integrada (2013); Educação especial inclusiva com ênfase em deficiências (2014). Mestrado em Ciência Tecnologia e Educação pela Faculdade Vale do Cricaré de São Mateus-ES (2020). Atualmente é professora da Prefeitura Municipal de Presidente Kennedy-ES. 

Joccitiel Dias da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (1978), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994) e doutorado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Professor aposentado da UFES. Atualmente é professor do Mestrado em Ciências, Tecnologia e Educação do Instituto Vale do Cricaré, atuando principalmente nos seguintes temas: materiais elásticos, torção de barras cilíndricas, Princípio de Saint-Venant, equações diferenciais elípticas e equações parciais. Atua na Formação Continuada de Professores do Ensino Fundamental, coordenador do Pró - Letramento em Matemática e Linguagem da UFES.

Published

31-12-2020

Issue

Section

Artigos