The teacher and inclusive education: analyzing school reality and training with a focus on the perspective of universal design for learning (UDL)

Authors

  • Alessandra Boldrini Monechi Faculdade Vale do Cricaré
  • Luana Guisso Faculdade Vale do Cricaré

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i10.33082

Abstract

This study aims to investigate the contribution of the approximation of the pedagogical practices of regular class educators with those aimed at the inclusion of the target audience of special education, at the Manoel Salustiano de Souza State Elementary and High School, located in the municipality of Linhares / ES. The present case study was carried out using a mixed data collection approach and the technique linked to this end was the application of an online questionnaire to the research subjects, knowledge not only of their pedagogical experiences, about inclusive education in the locus of research, but also their demands, desires and expectations. From the analysis of the results, it is possible to perceive evidence of a favorable scenario to work with the approach of Universal Design of Learning as a possibility of school inclusion in this school, in view of the high percentage of positive manifestations signaling the professionals' desire for training processes for special education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Boldrini Monechi, Faculdade Vale do Cricaré

Pedagoga e Professora de história, nascida em 18/08/1974, em Colatina/ES. Mestre em Ciência, Tecnologia e Educação (Faculdade Vale do Cricaré) e pós graduada em administração, educação de jovens e adultos e educação infantil e séries iniciais

Luana Guisso, Faculdade Vale do Cricaré

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia com Habilitações em: Supervisão Escolar, Educação Infantil e Magistério das Séries Iniciais do Ensino Fundamental, pela Faculdade de Ciências Humanas de Aracruz (2001). Doutoranda em História Social das Relações Políticas pela UFES - Universidade Federal do Espírito Santo. Mestre em Educação Ambiental pela Faculdade de Aracruz. Especialista pela Faculdade de Ciências Humanas de Aracruz em: Psicopedagogia, Gestão de Recursos Humanos e Pedagogia Empresarial. Atualmente é Coordenadora Adjunta do Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Educação Regional da Faculdade Vale do Cricaré de São Mateus (ES), Professora de Didática Geral do curso superior de Educação Física e Pedagogia e Educação das Relações Étnico-Raciais do curso superior de Engenharia de Produção todos da Faculdade Vale do Cricaré de São Mateus (ES).

Published

30-06-2021

Issue

Section

Artigos