The woman-mother-teacher in Kindergarten and Elementary School

Authors

  • Regina Celia Mendes Senatore Universidade Federal do Espírito Santo
  • Cristiane Fogos Vieira

Abstract

Abstract: this article seeks to analyze the construction of the place of the woman-mother-teacher from a  psychoanalytic point of view. The construction of this role has implications for the teaching-learning process, for school organization and for the teacher-student relationship. This process resulted in the silence of the subjects and the uneasiness itself, leading to a process of symptomatization. Understanding this process is essential for a broader understanding of Early Childhood Education and the early years of Elementary School.

Keywords: Woman-mother-teacher; child education; Elementary School; psychoanalysis; symptom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regina Celia Mendes Senatore, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (1994), mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999) e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). É professora Associada do Departamento de Educação e Ciências Humanas (DECH) do Ceunes da Universidade Federal do Espírito Santo (2009). Membro Permanente do programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica

Cristiane Fogos Vieira

Mestre em Ensino pelo programa de pós-graduação em Ensino na Educação Básica (UFES). Especialização em Psicanálise. Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Pitágoras (2012). Tem experiência na área de Psicologia Clínica, Escolar, Organizacional, saúde mental e também atuou no processo de tratamento no que se refere a dependência química. Foi professora da matéria de Gestão de Pessoas no curso Técnico em Logística da Faculdade Multivix de São Mateus/ES.

Published

30-06-2021

Issue

Section

Artigos