Differentiated strategies for teaching microorganisms

Authors

  • Joana Laura de Castro Martins Universidade Federal de Santa Maria
  • Tauane Farias Telles Stamm Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Keywords:

Microorganisms; Scientific Dissemination Texts; Teaching Strategy

Abstract

In this study, the conceptions of the 7th year of elementary school students about microorganisms, their relationship with the environment and health are presented. The analysis was carried out by two Science teachers, at E.M.E.F. São Miguel, located in the countryside of Cândido Godoi, and at E.M.E.F. Moises de Souza Pires Mosmann, located in the city of Parobé. Initially, a survey of the students' previous conceptions about the theme of microorganisms was carried out, through a semi-structured questionnaire. In a second moment, teaching strategies were developed with the use of Scientific Dissemination Texts, taken from the Ciência Hoje para Crianças Magazine and the application of a didactic game that addresses everyday concepts and facts relevant to the subject studied. The results showed that students have difficulties in understanding the existence of different microorganisms in the environment in which we live, and often cannot relate facts from their daily lives, and that these microscopic beings can also bring benefits to health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, E. O. Você sabia que existem bactérias que produzem plástico? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 207, p. 17, nov. 2009.

BONOMO, A., CUNHA, J. M. Por que temos de tomar banho? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 176, p. 20, jan./fev. 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2021.

CASSANTI, A. C. et al. Microbiologia democrática: estratégias de ensino-aprendizagem e formação de professores. Acesso em 08 de nov. de 2018 em: <http://botanicaonline.com.br/geral/arquivos/cassantietal2008%20microbiologia.pdf>. São Paulo, 2018.

COSTA, K. F. S., MEDEIROS, L. C. Por que algumas bactérias são aliadas da saúde? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 217, p. 12, out. 2010.

DELIZOICOV, D. ANGOTTI, J. A. Física. São Paulo: Cortez, 1990.

DELIZOICOV, D., ANGOTTI, J., PERNAMBUCO, M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2002.

FOUCAMBERT, J. Modos de ser leitor: Aprendizagem e ensino da leitura no ensino fundamental. Tradução Lucia P. Cherem e Suzete P. Bornatto. Curitiba: UFPR, 2008.

FRAGA, F. B. F. F., ROSA, R. T. D. Microbiologia na revista Ciência Hoje das Crianças: análise de textos de divulgação científica. Ciência & Educação. Bauru, 2015, v. 21, n. 1. p. 199-218. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1516-731320150010013>.

GOMES, V. B. Divulgação científica na formação inicial de professores de química. 2012. 139 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências), Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

GUIMARÃES, J. P., BORGES, R. G. Por que devemos vacinar os animais? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 186, p. 20, dez. 2007.

LIMA, M. E. C. C. Por que alimentos, cosméticos e medicamentos estragam? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 225, p. 17, jul. 2011.

MICHELETTI NETO, J. C. Por que os alimentos mofam? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 195, p. 12, out. 2008.

MORÁN. J. Mudando a educação com metodologias ativas. Revista Convergências Midiáticas: Educação e Cidadania. v.2. UEPG, 2015.

MOREIRA, M. A. A Teoria da Aprendizagem Significativa segundo Ausubel. In: MASINI, E. S; MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa. São Paulo: Vetor Editora, 2008. Cap. 1. p. 15-44

PEREIRA, L. T. Você sabia que alguns cogumelos se reproduzem de maneira parecida com as plantas? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 198, p. 11, jan./fev. 2009.

QUESADO, L. B. Você sabia que a Floresta Amazônica não é responsável por grande parte do oxigênio que respiramos? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 209, p. 20, jan./fev. 2010.

ROEHE, P. M. Por que alguns vírus são mutantes? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 246, p. 12, jun. 2013.

SILVA, A. M. P. Você sabia que cheirinho de terra molhada é obra de bactérias? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 202, p. 7, jun. 2009.

SILVA, J. T. Por que o bolo cresce no forno? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 175, p. 17, dez. 2006.

SIQUEIRA, S. C., MACRAE, A. Por que microrganismos são importantes para as plantas? Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, n. 221, p. 12, mar. 2011.

STAMM, T. F. T., MARTINS, J. L. C. Abordagem de Microrganismos em Livros Didáticos de Ciências. Revista Research, Society and Development, v.9. n.4. Vargem Grande Paulista, 2020.

ZAMBONI, L. M. S. Cientistas, jornalistas e a divulgação científica: subjetividade e heterogeneidade no discurso de divulgação científica. Campinas: Autores associados, 2001.

Published

27-10-2022