Cinema and photography

a poetic dialogue for teaching visual arts in the pandemic context

Authors

Keywords:

Cinema, Photography, Teaching of Visual Arts

Abstract

This article aims to build a poetic dialogue with the selection of a shot from the film Indiscreet Window (1954) and the photography by Guilherme Santos from the essay Obs-cu-ra (2020) by Bruno Alencastro, enabling reflections on teaching of Art in the pandemic context. Initially, we present an overview of the importance of Cinema and Photography as an artistic language. For the imagery reading we use the interpretive nature methodology from the image reading of Costella (2010) highlighting the points of view: factual, expressional, technical and conventional of the selected photograph. For the filmic reading, based on Suarez' doctoral thesis (2018), we highlight the following points of view: objective, subjective, referential and symptomatic of the selected plan. With regard to the theoretical framework, the authors Bordwell & Thompson (2013), Dubois (1993), Ana Mae Barbosa (1991) and Duarte (2009) were used. The results obtained show us that the clipping of the film Rear Window (1954) and the photography of the essay Obs-cu-ra (2020) manage to permeate the reflections of isolation to the observer who experiences the moment of exile caused by Covid-19 pandemic. Based on these concepts, a proposal for applicability in the teaching of Visual Arts is built based on image and film reading, in an educational purpose between Cinema and Photography.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Rodrigues Suarez, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Pós- doutora em Educação - PPGE/UEPG (2022). Doutora em Educação Programa de Pós Graduação em Educação – PPGE/UEPG (2018); Mestre em Comunicação e Linguagens (Cinema)- TUIUTI (2013); Especialização em Arte Educação- IBPEX (2012); Licenciatura em Matemática -UEPG (2003); Licenciatura em Artes Visuais - UEPG (2010) Atualmente professora adjunta vinculada ao Departamento de Artes e atua no Curso de Licenciatura em Artes Visuais- UEPG, Orientadora de Iniciação Científica/Extensão - PIBIC/PROVIC/BIC/PIBIS. Membro da Federação dos Arte- Educadores do Brasil- FAEB. Membro do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais, Educação e Cultura- GEPAVEC/CNPq. Chefe da Divisão de Arte e Cultura- DAC/PROEX/UEPG E Vice-coordenadora do Curso  

Smailen Kauê de Oliveira, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Graduação em Licenciatura em Artes Visuais na Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG, (2018-2021). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no edital (2018-2020). Membro do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais, Educação e Cultura- GEPAVEC/ Diretório do CNPq. - Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Científica (PIBIC) no edital (2020-2021). Integrante do Programa Voluntário de Iniciação Científica (PROVIC) no edital (2021-2022).  

ÁREAS DE PESQUISA: Cinema; Cinema Nacional; História em Quadrinhos; Leitura de Imagem; Leitura Cinematográfica.  

Leticia Lupepsa, UEPG

Graduação em Licenciatura em Artes Visuais na Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG. Professora da Rede Municipal de Ponta Grossa. Voluntária no Programa Voluntário de Iniciação Científica (PROVIC) no edital (2021-2022).  Membro do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais, Educação e Cultura- GEPAVEC/ Diretório do CNPq. Monitora da disciplina de Pintura I - UEPG (2020-2021); Participante voluntária do Projeto de Extensão: Projeto Rondon - Operação Yaguaru. (2020)

Amanda Franczak da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Acadêmica do curso de Licenciatura em Artes Visuais na Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG, (2020 - 2023). Membro do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais, Educação e Cultura - GEPAVEC/ Diretório do CNPq. Bolsista do Programa de Iniciação Científica (PIBIC) no edital (2021-2022).

References

BAHIANA, A. M. Como ver um filme. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BARBOSA, A. M. A Importância da Imagem no Ensino da Arte: Diferentes Metodologias. In:______. A imagem no ensino da arte: Anos 80 e novos tempos, São Paulo Perspectiva, 1991. p. 27 - 82.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura, obras escolhidas. 3ª. ed. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BERGER, J.; et al. Modos de ver. Tradução de Lúcia Olinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

BERNARDET, J. C.; KNAPP, W.; ROSSI, C. O que é Cinema, O que é Editora, O que é Jornalismo. São Paulo: Círculo do Livro, 1994.

BORDWELL, D.; THOMPSON, K. A Arte do Cinema: uma introdução. São Paulo: EDSP, 2013.

COSTELLA, A. F. Para apreciar a Arte. São Paulo: SENAC, 2010.

DONDIS, D. A. Sintaxe da Linguagem Visual. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes-selo Martins, 2015.

DUARTE, R. Cinema & educação: refletindo sobre cinema e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

DUBOIS, P. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução: Marina Appenzeller. Campinas – SP: Papirus, 1993.

FERRO, M. Cinema e História. Tradução: Flávia Nascimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FLÔRES, V. O. Além dos limites do quadro: o som a partir do cinema moderno. Tese (Doutorado em Multimeios). Unicamp, Campinas, 2013.

JANELA INDISCRETA. Direção de Alfred Hitchcock. Estados Unidos: Paramount Pictures, 1954. DVD (1h 55m)

JORGE, L. A. A Sintaxe da Janela. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo , São Paulo - USP, 1993;

MARTIN, M. A Linguagem Cinematográfica. Tradução de Paulo Neves; rev. Sheila Schvartzman. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2011.

NAPOLITANO, M. Como usar o Cinema na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

ROILLÉ, A. Fotografia e Novas Mídias. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2007.

SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

SOUZA, J. B. D. Reflexões sobre fotografia e arte: Um olhar sobre Fotoformas e Sobras de Geraldo Barros. 2010. Trabalho (Conclusão de Curso Bacharelado em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda) – Universidade Federal Do Rio Grande do Sul, 2010.

SUAREZ, A. R. Educação, Cinema e Linguagem cinematográfica: Entrecruzamentos para uma metodologia de leitura fílmica crítica na formação inicial de professores de Artes Visuais. 2018.

TVBRASIL. Observatório da Imprensa entrevista com o sociólogo Zygmunt Bauman. Youtube, 15 out. 2015. (52m24s). Disponível em: youtube.com/watch?v=kM5p8DqgG80&t=2488s. Acesso em: 25 jul. 2021. Finalidade Educacional.

Published

30-06-2022

Issue

Section

Artigos