Entendendo o funcionamento do sistema imune
Abstract
Immunology is one of the fields of biology dedicated to the study of the immune system, with the aim of knowing the cells and different structures involved in the physiological defense processes of the body and relate them to the different body structures that act in these processes, highlighting their main functions and characteristics, it was proposed to use an investigative didactic sequence (ISD) as an educational aid tool. The ISD was applied remotely, due to the Covid-19 Pandemic, to students of the second grade of Comprehensive High School, from a school in the city of Vitória, a city in the state of Espírito Santo, in three stages: the first, related to the problematization, analyzing the problem situation to develop hypotheses and record; the second, dedicated to problem-solving, in order to promote evidence that support or not their initial conjectures; in the third, there was the systematization of knowledge with the socialization of hypotheses, results, and conclusions. It was observed that this activity becomes necessary in the school context because when it is based on the investigative conception it allows students to start from their previous knowledge to the elaboration of new knowledge, developing their own ideas and putting them under discussion. In fact, it provides instinctive learning for the scientific, to the point of understanding the knowledge already structured over time, and thus, put their protagonism into practice.
Downloads
References
ANDRADE, V. A.; ARAÙJO-JORGE, T. C.; COUTINHO-SILVA, R. Concepções discentes sobre Imunologia e sistema imune humano. Investigações em Ensino de Ciências - IENCI, 21(3): 01-22, 2016.
ASAFE, M. Bactérias colocam em risco a vida de crianças prematuras. UNIALFA, 2017. Disponível em: https://www.unialfa.com.br/tudounialfa/publicacao/caderno-3/edicoes/bacterias-colocam-em-risco-a-vida-de-criancas-prematuras. Acesso em 03 de nov. de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
BARRETO, C. M. B.; TEIXEIRA, G. A. P. B. Concepções prévias de universitários sobre o sistema imunológico. RBECT, 6(1): 01-18, 2013.
BUSH, L. M. Desenvolvimento de infecção. Manual MSD: versão saúde para a família, 2020. Disponível em: https://www.msdmanuals.com/pt/casa/infec%C3%A7%C3%B5es/biologia-das-doen%C3%A7as-infecciosas/desenvolvimento-de-infec%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 03 de nov de 2020.
CARVALHO, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013, 164 p.
COSTA, M. K. da S. Ensino por investigação: problematizando uma aula de magnetismo. Revista Vivências em Ensino de Ciências. 1ª Edição Especial, nº 1. ISSN 2595 - 7597
https://periodicos.ufpe.br/revistas/vivencias
DELVES, P. J. Considerações gerais sobre o sistema imunológico. Manual MSD: versão saúde para a família, 2020. Disponível em: https://www.msdmanuals.com/pt/casa/doen%C3%A7as-imunol%C3%B3gicas/biologia-do-sistema-imunol%C3%B3gico/considera%C3%A7%C3%B5es-gerais-sobre-o-sistema-imunol%C3%B3gico. Acesso em 03 de nov. de 2020.
FARIAS, E. M.; SILVA, A. T. M.; SILVA, R. A.; NEVES, R. F. Sequência didática para o Ensino Médio a partir da relação entre a herança dos sanguíneos e o sistema imunológico. Experiências em Ensino de Ciências, v.16, n. 2, 2021. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/913/811. Acesso em: 06 de Jul. 2022.
FILHO, M. A. V.; SANTOS, P. C.; MAIA, A. M. L. R. Imunocards: aprendendo as defesas do organismo jogando. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, 2022. ISSN 2525-3409. Disponível em: DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i2.26020. Acesso em 09 de Jul. 2022.
IMMUNO RUSH. 2016. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.manifesto.usp.immunorush&hl=pt_BR&gl=US Acesso em: 14 de nov. de 2020.
KAHOOT. 2020. Disponível em: https://kahoot.com/. Acesso em 14 de nov. de 2020.
MANZONI-DE-ALMEIDA, D.; TRIVELATO, S. L. F. Elaboração de uma atividade de ensino por investigação sobre o desenvolvimento de linfócitos B. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - X ENPEC, Águas de Lindóia, SP - 24 a 27 de nov. de 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1502-1.PDF. Acesso em: 26 nov. 2020.
MOURA, A. L. de P.; AZEVEDO, J.; TOSTES, R. Immuno Rush: utilizando games na difusão do conhecimento. In: 5° Encontro de Divulgação de Ciência e Cultura (EDICC), 2018, Campinas. Anais eletrônicos. Campinas, Galoá, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/edicc-2018/papers/immuno-rush--utilizando-games-na-difusao-do-conhecimento. Acesso em: 26 nov. 2020.
O que é sistema imunológico. BRASIL – Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: http://www.aids.gov.br/pt-br/publico-geral/o-que-e-hiv/o-que-e-sistema-imunologico. Acesso em 02 de nov. de 2020.
ROITT, I. M.; DELVES, P. J.; MARTIN, S. J.; BURTON, D. R. Fundamentos da Imunologia. Tradução por Carlos Henrique de A. Cosendey, Cláudia Lúcia Caetano de Araújo; Revisão técnica Arnaldo Feitosa Braga de Andrade. Rio de Janeiro, RJ: Guanabara Koogan, Grupo Editorial Nacional - GEN, 12ª ed. 2013, 568 p.
TOLEDO, K. A.; MAZALI, G. S.; PEGORARO, J. A.; ORLANDO, J.; ALMEIDA, D. M. O uso de história em quadrinhos no ensino de Imunologia para a Educação Básica de nível médio. Inter-Ação, 41(3): 565 - 584, 2016.
Tudo sobre o sistema imunológico. Super interessante, 2020. Disponível em: https://super.abril.com.br/tudo-sobre/sistema-imunologico/. Acesso em 04 de nov. de 2020.
SASSERON, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação:
relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências,
Belo Horizonte, MG, 17(esp), 49–67. http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.
SANTOS, J. F. M. Alfabetização científica em um contexto de pandemia: a abordagem do sistema imunológico no ensino médio. Dissertação (mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, 2021.
SENECA. 2020. Disponível em: https://senecalearning.com/pt-BR/. Acesso em 14 de nov. de 2020.
SILVA, S. E. M. Vacinação e a apropriação do conhecimento imunológico por alunos do ensino médio: uma abordagem em pesquisa-ação. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Instituto de Ciências Biológicas. PROFBIO - Mestrado Profissional em Ensino de Biologia. Belo Horizonte, 2019, 92 p.
VARELLA, D. Dor de garganta. UOL: Portal Drauzio Varella, 2020. Disponível em: https://drauziovarella.uol.com.br/doencas-e-sintomas/dor-de-garganta/. Acesso em: 02 de nov. de 2020.
YARAK, A. Como funcionam as vacinas e por que uma dose nem sempre é suficiente. Tilt UOL, 2017. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/ultimas-noticias/redacao/2017/09/19/clique-ciencia-como-agem-as-vacinas-e-por-que-precisamos-de-varias-doses.htm?cmpid=copiaecola&cmpid=copiaecola. Acesso em 02 de nov. de 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.