SARS-COV-2 infection
an investigative teaching proposal about plasma membrane with digital tools
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i13.36602Keywords:
Biology; Science Teaching by Investigation; High School; Mobile Learning; Digital Information and Communication TechnologiesAbstract
The approach to cytoplasmic membrane in high school is mainly through the use of textbooks as a teaching-learning tool. The use of Digital Information and Communication Technologies in the educational context is presented as a viable and effective alternative to the traditional teaching of plasma membranes, regarding its structure and cytological processes that involve it. In this work we propose an investigative activity for high school, having the problem situation the infection by SARS-COV-2, and with the use of a virtual guide to help the understanding of chemical signaling in the transport of the plasma membrane of the plasma membrane throughout the infection. of this pathogen and its clinical implications. The contextualized approach goes beyond the restricted teaching of cellular structures and processes, aiming at taking conscious actions for prevention and health promotion, in line with what the National Curricular Common Base for the area of Natural Sciences and its technologies in high school, in addition to the notorious importance of the discipline of Biology in the context of the covid-19 pandemic in the promotion of individual and collective health.
Keywords: Biology; Science Teaching by Investigation; High School; Mobile Learning; Digital Information and Communication Technologies.
Downloads
References
AGÊNCIA BRASIL. Um terço dos candidatos às universidades não têm acesso à EAD. Brasília,
Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-04/um-terco-doscandidatos-universidades-nao-tem-acesso-ead. Acesso em: 15 ago. 2021.
AMABIS, JOSÉ MARIANO; MARTHO, GILBERTO RODRIGUES. Biologia das células. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2009.
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BBC NEWS BRASIL, 2020. “Coronavírus: O que a covid-19 faz com o seu corpo”. Youtube, 20 mar. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WEMpIQ30srI. Acesso: 15 ago. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf> Acesso: 15 ago. 2021.
CANI, J. B., SANDRINI, E. G. C., SOARES, G. M., SCALZER, K. Educação e covid-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista Ifes Ciência, v. 6, n. 1, p. 23-39, 2020.
CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183765. Disponível em: https://www.periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852. Acesso em: 15 ago. 2021.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de et al. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, v. 1, p. 1-19, 2013.
DANTAS, Klayta Benigno Ramalho. Transporte de substâncias através da membrana plasmática: com utilização de um jogo didático digital para alunos do ensino médio. 2017. Dissertação de Mestrado. Brasil.
DIAS-LIMA, DUARTE-SILVA, MANCINI, 2021. Guia virtual sobre transporte de membrana- Covid. Disponível em: <https://drive.google.com/file/d/1vSQZ_A_LKpcMD1T3CKU12QDeqbfPmJD2/view?usp=sharing>.
DOMÍNGUEZ, Nuño. Cientistas chineses revelam a porta de entrada do coronavírus às células humanas, 05 mar. 2020. El País. Disponível em: <https://brasil.elpais.com/ciencia/2020-03-05/cientistas-chineses-revelam-a-porta-de-entrada-do-coronavirus-as-celulas-humanas.html> Acesso em: 12 jun. 2021.
HODGES, Charles; MOORE, Sthefanie; LOCKEE, Barby; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Revista Educause, v. 27, 2020.
LIMA, Walkíria dos Reis; PEIXOTO, Joana; ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueiredo. Ações educacionais em tempos de pandemia: reflexões sobre a Biologia no ensino médio. Olhar de Professor, v. 23, p. 1-6, 2020.
MACHADO, Natália Alves; CRUZ, Frederico Alan de Oliveira. Transporte através de membranas: proposta de abordagem utilizando recursos educacionais digitais. In: VPCT2020 – A voz dos professores de C&T Encontro Internacional, 5., 2020, Vila Real – Portugal. Anais... Relatos e investigação de práticas de ensino de Ciências e Tecnologia, p. 61-68.
MAIA, Aline Farias. Biomoléculas e citologia: análise de conceitos bioquímicos aplicados no Ensino Médio. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências da Natureza) - Universidade Federal do Pampa, Dom Pedrito – Rio Grande do Sul.
MIYAZAWA, Glória Cristina Marques Coelho; SIQUEIRA, Ana Cláudia; JÚNIOR, Carlos Fernando de Araújo; FRENEDOZO, Rita de Cássia. Aplicativos para o Ensino-Aprendizagem de Educação Ambiental. Revista de Educomunicação Ambiental, v. 6, n. 1, p. 1–19, 2016.
OLIVEIRA, Fausto Eduardo de; ALBRECHT, Mirian Pacheco Silva. Cell membrane: produção e análise de um jogo eletrônico sobre permeabilidade seletiva da membrana plasmática. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), 10, 2015. Águas de Lindóia, SP. Anais... Tecnologias da informação e comunicação na Educação em Ciências, p. 1-8.
PETTO, Jefferson; SANTOS, Pedro Henrique Silva; SANTOS, Luana Farias Souza dos; SENA, Deise Santos da Silva; SACRAMENTO, Marvyn de Santana do. Interação entre SARS-COV-2 e o sistema Renina Angiotensina. Revista Pesquisa em Fisioterapia, v. 11, n. 1, p. 198-210, 2021.
PLITT, Laura. Coronavírus: O que a covid-19 faz com o seu corpo. BBC News Brasil, 14 mar. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-51891465. Acesso: 15 ago. 2021.
REECE, Jane B. et al. Biologia de Campbell. Artmed Editora, 2019.
REIS, Juliardnas Rigamont dos. Simulador em ambiente de realidade virtual para o ensino da membrana plasmática. 2019. Dissertação (Mestrado em Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino
Superior) – Núcleo de Inovação e Tecnologias Aplicadas a Ensino e Extensão, Universidade Federal do Pará, Belém – Pará.
SCARPA, Daniela Lopes; CAMPOS, Natália Ferreira. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos avançados, v. 32, p. 25-41, 2018.
SILVA, Luciana; FARIA, Joana Cristina. “QUIZ” DA MEMBRANA PLASMÁTICA–CONSTRUÇÃO E AVALIAÇÃO DE MATERIAL DIDÁTICO INTERATIVO. Enciclopédia Biosfera, v. 8, n. 15, 2012.
SOUTO, Xênia Macedo. COVID-19: aspectos gerais e implicações globais. Recital-Revista de Educação, Ciência e Tecnologia de Almenara/MG, v. 2, n. 1, p. 12-36, 2020.
UZUNIAN, Armênio. Coronavirus SARS-CoV-2 and Covid-19. Jornal Brasileiro de Patologia e Medicina Laboratorial, v. 56, 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.