Teaching by research for the study of Newton's first law in elementary education remotely through comic stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.37389

Keywords:

Teaching by Investigation; Investigative Teaching Sequence; Newton's laws.

Abstract

This article aims to analyze how the Investigative Teaching Sequences (SEIs) based on Newton's Three Laws can enhance the development of the Scientific Literacy (SC) process of students in the final years of elementary school. To work in an investigative way, three SEIs were created, corresponding to each of Newton's Laws. The SEIs went through four stages: problem, knowledge systematization, social contextualization and evaluation. They were applied with students from the 9th year of elementary school, in the city of Cachoeiro de Itapemirim (ES), remotely, mediated by the Google Classroom Virtual Learning Environment. Data were collected through questionnaires, experimental scripts and comic-book production, and these were analyzed through content analysis, through which we sought to identify the CA indicators present in the students' productions. . From the data analysis, it was possible to see evidence on the development of CA processes in students, taking into account the CA indicators and the use of scientific knowledge and its consequences in different spheres of their lives. In view of the students' responses, it is highlighted that logical reasoning was in greater evidence, as it is related to the understanding of how ideas were developed and are presented. The justification and the pre-vision are also highlighted, making the answers safer and more explicit to the statement that is associated with certain events Based on the satisfactory results, it is believed that the SEIs developed enhance the CA process.

Keywords:Teaching by research. Teaching Sequence. Newton'sLaws.

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Author Biographies

Fabio Togneri Telles, IFFLUMINENSE

Possui graduação em Matemática pelo Centro Universitário São Camilo (1997) e Licenciado em Física pela UFES (2019), com pós-graduação em Matemática e administração escolar. Tem experiência na área de Matemática, Ciências e Física. Professor da Rede Pública Municipal de Cachoeiro de Itapemirim e Rio Novo do Sul. Concluiu o Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, em 18 de dezembro de 2020.

Cassiana Barreto Hygino Machado, Instituto Federal Fluminense (IFF)

Doutora em Ciências Naturais, com ênfase no Ensino de Ciências pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF (2015) e Mestra em Ciências Naturais, com ênfase no Ensino de Ciências pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF (2011). Possui Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF (2008) e Curso Técnico em Automação Industrial pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense (2004). Foi professora do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro IFRJ - Campus Arraial do Cabo. Foi professora do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Fluminense - Campus Cambuci. Atualmente é professora do IFF Campus Avançado São João da Barra e professora do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF) - pólo IFF 

Vantelfo Nunes Garcia, Instituto Federal Fluminense (IFF)

Possui graduação em Física pela Universidade Federal Fluminense(2008) e doutorado em Doutorado em Física pela Universidade Federal Fluminense(2013). Atualmente é Professor do Instituto Federal Fluminense. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física Nuclear. Atuando principalmente nos seguintes temas:Transferencia de neutros, Força de emparelhamento, Modelo de cluster, Modelo de cooredenadas independentes.

Valéria de Souza Marcelino, Instituto Federal Fluminense (IFF)

Possui doutorado em Ciências Naturais com ênfase em Ensino de Ciências (2012) e mestrado em Cognição e Linguagem (2006) pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro. Graduação em Farmácia e especialização em Indústria pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989/1991). Atualmente é professora Titular do Mestrado Profissional em Ensino e suas Tecnologias (MPET) no Instituto Federal Fluminense (IFF). Atuou como professora na Licenciatura em Química e no curso Técnico em Química do IFF. Atuou como Coordenadora de Metodologias de Ensino do Centro de Referência em Tecnologia, Informação e Comunicação na Educação do Instituto Federal Fluminense (IFF). Pesquisadora dos grupos de pesquisa Núcleo de Estudos Avançados em Educação (NESAE) do IFF e Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) no Ensino de Física do IFRJ, atuando principalmente nas áreas de formação de professores e metodologias de ensino.

References

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Published

26-12-2022