The impact of interdisciplinary teacher training on the egresses of licentiate course in rural education
Keywords:
Rural Education; Interdisciplinarity; Teaching PracticeAbstract
The science teaching based in the fragmentation of knowledge is recurrented in brazilian schools, in the opposite to this manner of to think education, the interdisciplinarity arrises as an option in the seek for transform the act of learning – and of teaching – in some thing pleasant, attractive and, mainly, meaningful. From semistructured interviews with egresses of licentiate course in Rural Education – Science of Nature in Litoral Norte Campus of Universidade Federal do Rio Grande do Sul, that are teachers at public net of learning, it was developed a qualitativa research, which had as intention to investigate how the teaching formation guided by interdisciplinarity influences the teaching practice.
Downloads
References
ARROYO, M. G.; CALDART, R.S.; MOLINA, M. C. (Org.) Por uma educação do Campo: 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
AUGUSTO, T. G. da S.; CALDEIRA, A. M. de A. Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza, Investigação em Ensino de Ciências, V 12 (1), pp 139-154, 2007.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo – Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977.
BRASIL. Decreto 7352, de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA – MEC. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10199-8-decreto-7352-de4-de-novembro-de-2010/file> Acesso em: 24 set. 2021.
BRASIL. PARECER CNE/CEB Nº 36/2001 – PRONACAMPO - MEC. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_parecer_36_de_04_de_dezembro_de_2001.pdf Acesso em: 04 ago. 2021.
BRASIL. CADASTRO NACIONAL DE CURSOS E INSTITUIÇÕES DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. Disponível em https://emec.mec.gov.br/emec/nova# Acesso em: 03 ago. 2021.
BRASIL. EDITAL DE SELEÇÃO nº 02/2012- SESU/SETEC/SECADI/MEC. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/pnlem/194-secretarias-112877938/secad-educacao-continuada-223369541/17439-programa-de-apoio-a-formacao-superior-em-licenciatura-em-educacao-do-campo-procampo-novo>. Acesso em: 04 ago. 2021.
CALDART, R. S. et al (Org.) Dicionário da Educação do Campo: Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
FAZENDA, I. C. A (Org.); GODOY, H. P. (coord. Técnica) Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar e intervir: São Paulo: Cortez, 2014.
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa: 18ª ed – Campinas, SP, Papirus 2012.
GIL, A.C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social:6ª ed – São Paulo: Atlas, 2008.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do Saber: Rio de Janeiro: Imago Editora, 1976.
LEMES, A. F. G. ET AL (Org) Os Vales que Educam – 10 anos de alternância, autonomia, diálogos na Educação do Campo. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas.2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 1986.
LUCK, H. Pedagogia Interdisciplinar: Fundamentos teórico-metodológicos:18. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL(UFRGS) – CAMPUS LITORAL NORTE. Projeto Pedagógico do Curso de Educação do Campo – Ciências da Natureza – Litoral. Disponível em https://www.ufrgs.br/educampolitoral/?page_id=44. Acesso em: 13 maio 2021
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cristiane Tusset, Roniere dos Santos Fenner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.