An experience with multimodality and image reading in the continuing education of basic education teachers
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37567Keywords:
Multimodality, Reading Images, Teacher trainingAbstract
The purpose of this work is multimodality in the field of reading, emphasizing at first some conceptual aspects, the ways in which multimodality is present in our society, as well as the importance of this training in the multimodal perspective for trainers. We used as main references: Amarilha (2010), Rojo (2019), Graves; Graves (1995). We adopted qualitative research and as research instruments, observation and the logbook. The research subjects were the teachers of the "Municipal School 04 de Outubro" located in the city of José da Penha, in the countryside of Rio Grande do Norte, who participated in the workshop Multimodality and image reading: mediation strategies of literary reading during the remote teaching. The results show that the workshop contributed to the resizing of the teachers' practice, as well as the importance of continuing education with a view to dialogue with current discussions, the needs that arise in the daily lives of teachers and students.
Downloads
References
AMARILHA, Marly. A multimodalidade na formação do leitor contemporâneo. Mesa redonda A formação do leitor no século XXI. Anais da 62ª Reunião Anual da SBPC - Natal, RN - julho/2010. Disponível em: http://www.sbpcnet.org.br/livro/62ra/mesas_redondas/MR%20Marly%20Amarilha.pdf. Acesso: 20/08/2021.
BERNARDI, Dalmira Inês; ARAÚJO, Ubirajara Inácio de. Charge e tirinha: uma experiência de leitura de imagem em sala de aula no ensino médio.In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_ufpr_port_artigo_dalmira_ines_bernardi.pdf Acesso: 20/08/2021.
CARNEIRO, Francisca Negreiros; ALVES, Antônio Wellington. Gêneros textuais, leitura e novas tecnologias. In: Gêneros multimodais, multiletramentos e ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.
GRAVES, Michel F.; GRAVES, Bonnie B. The scaffolded reading experience: a flexible framenwork for helping students get the most out texte. In: Reading, UK: Blackwell Publishers e The United Kingdon Reading Association, 1995.
OLIVEIRA, Sara. Texto visual e leitura crítica: o dito, o não dito e o omitido. Linguagem & Ensino. Pelotas, RS: EDUCAT, vol.9, nº 1, 15-39, 2006.
PRODANOV, Cleber Cristiano. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho. 2.ed. Novo Hamburgo:Feevale, 2013.
RIBEIRO, A. E. Faces da leitura no século XXI: questões de multimodalidade e “poder semiótico”. In: Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021. P. 19-38.
ROJO Roxane. Letramentos. In: Letramentos, mídias, linguagens/Roxane Rojo, Eduardo Moura. - 1.ed. - São Paulo: Parábola, 2019.
SILVA, Renato Caixeta. Implicações de se assumir a multimodalidade nos estudos de linguagem. In: SILVA, Renato Caixeta; QUEIROZ, Lizainny Aparecida Alves. Multimodalidade e discursos (Orgs.) São Paulo: Pimenta Cultural, 2021
SOUZA, Ana Paula Santos de. A construção de sentidos do gênero meme à luz da LSF. In: Gêneros multimodais, multiletramentos e ensino. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. 9. ed. – São Paulo: Cortez, 2010.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
VILLARDI, Raquel. Gostar de ler: um diagnóstico. In.: Ensinando a gostar de ler e formando leitores para a vida inteira. QualytiMark: Rio de Janeiro, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.