Critical literacy on the Common National Curriculum Base:

an analysis of the Portuguese Language component

Authors

  • Ana Paula de Almeida UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37894

Keywords:

BNCC, Portuguese Language, Critical Literacy

Abstract

The purpose of this article is analyzed three Specific Competencies that cross the skills recommended for teaching and learning Portuguese, in order to verify how the principles of Critical Literacy are revealed in the normative document. To this end, we use the conceptions of Critical Literacy discussed by Jordão (2013), Menezes de Souza (2011) and Monte Mór (2015) and the studies on literacies, new literacies and multiliteracies carried out by Rojo (2009, 2012, 2016), Soares (2002), and Street (2007). It’s a documentary research with a qualitative approach (ALVES, 1991; LE GOFF, 1997; LUDKE; ANDRÉ, 1986), situated in the disciplinary field of Applied Linguistics. In the analysis, it appears that the learning described in the Specific Competencies incorporate premises of the pedagogical approach proposed by Critical Literacy, even though this concept doesn’t appear explicitly in the text of the document.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula de Almeida, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Doutoranda em Estudos Linguísticos na Universidade Federal de Goiás (2021) e mestra em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (2012). Licenciada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Goiás (2004). Atualmente ocupa o cargo de revisora de textos no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás.

References

ALVES, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 71, p. 55-61, maio, 1991. Disponível em:

http://publicacoes.fcc.org.br//index.php/cp/article/view/1042. Acesso em: 10 mar. 2021.

BIONDO, F. P. As diferentes versões de uma história única: a polêmica a respeito do livro didático por uma vida melhor e os estudos do (s) letramento(s). Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 51, n. 1, p. 245-260, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tla/v51n1/v51n1a13.pdf. Acesso em: 14 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF:

MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 27 jan. 2022.

GRUPO DE NOVA LONDRES. Uma Pedagogia dos Multiletramentos: Projetando Futuros Sociais. Trad. de Deise Nancy de Morais, Gabriela Claudino Grande, Rafaela Salemme Bolsarin Biazotti, Roziane Keila Grando. Revista Linguagem em Foco, v. 13, n. 2, 2021. p. 101-145. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5578. Acesso em 5 jul. 2021.

JORDÃO, C. M. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico – farinhas do mesmo saco? In: C. H. Rocha; R. F. Maciel (org.) Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Ed Pontes, 2013. p. 69-90.

LE GOFF, J. História e memória. Trad. Bernardo Leitão et al. 7. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. In: LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. (org.). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986. p. 25-44.

MAGNANI, H. Um passo para fora da sala de aula: novos letramentos, mídias e tecnologias. Curitiba: UFPR, Revista X, v. 1, p. 1-18, 2011.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Para uma redefinição de letramento crítico: conflito e produção de significação. In: MACIEL, R. F.; ARAÚJO, V. A. (org.). Formação de professores de línguas: ampliando perspectivas. Jundiaí: Paco Editorial, 2011. p. 128140.

MONTE MÓR, W. Crítica e Letramentos Críticos: Reflexões Preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (org.) Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 2. ed. Campinas: Pontes Editores, 2015. p. 31-50.

RICOEUR, P. Da Interpretação. Rio de Janeiro: Ed. Imago, 1977.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. p. 11- 31.

ROJO, R. Novos letramentos, tecnologias, gêneros de discurso. In: SOUZA, S. e SOBRAL, A. (org.). Gêneros entre o texto e o discurso: questões conceituais e metodológicas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. p. 127-149.

ROJO, R. Entre plataformas, odas e protótipos: novos multiletramentos em tempos de web. The ESPecialist: descrição, ensino e aprendizagem, v. 38, n. 1 jan-jul, 2017.

SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/zG4cBvLkSZfcZnXfZGLzsXb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 dez. 2021.

STREET, B. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Trad. Marcos Bagno. São Paulo, SP, Filologia linguística do português, n. 8, p. 465-488, 2006. Disponível em:

https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/59767. Acesso em: 2 dez. 2021.

TAGATA, W. M. Letramento crítico, ética e ensino de língua inglesa no século

XXI: por um diálogo entre culturas. RBLA, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 379- 403, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/mqgsvHTcjQbm4HYnqbhHtKk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 dez. 2021.

Published

18-08-2022