Commercializing the female pain

a pedagogical proposal for critically reading the advertisement "Buscofem: all your pains matter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37964

Keywords:

advertisement, pedagogical proposal, critical reading

Abstract

In a westernized world in which adverts are discursive tools that produce representations of reality, Portuguese classes must include them as an object of study. This article aims to discuss a pedagogical proposal for a critical reading of Buscofem's advertisement "All your pains matter". Based on a guided discussion of categories from Generified Critical Discourse Analysis (GOMES, 2020) and from the Grammar of Visual Design (KRESS; VAN LEEUWEN, 1996) associated with the Intersectionality studies (AKOTIRENE, 2019) and with Critical Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006; PENNYCOOK, 1997, 2001, 2006, 2010, 2017, 2021) some questions will guide the critical reading, for example: what bodies can be seen the advertisement? What do they represent? What linguistic choices have been made and how are semiotic resources arranged? What effects can one derive from this? The expectation is to incite discussions about how adverts use discourses of social activism in the service of capital, racism, and cisheteropatriacy, in order to mobilize a critical and active reading of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Mattos Mattos, UFMG/CEFET-MG

Doutoranda e Mestra em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Fez mestrado em English Language Teaching na Universidade NOVA de Lisboa. Faz pesquisa em Linguística Aplicada, concentrando-se em ensino-aprendizagem de inglês e português para fins acadêmicos. Também se interessa por linguagem da internet, linguística de corpus, formação de professores e interculturalidade. É membro do Núcleo de Estudos de Línguas para Fins Acadêmicos (NELFA) na UFMG, do grupo de pesquisa IndisciPLAr: Português como Língua Adicional em uma perspectiva indisciplinar, da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), e do Núcleo de Aprendizagem e Ensino Tecnológico (NALET), do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). É professora de inglês desde 2001 e tradutora desde 2004.

Alexandra Carvalho, UFMG/UFV

Alexandra Bittencourt de Carvalho, doutoranda em Linguística do Texto e do Discurso pela Universidade Federal de Minas Gerais, membra do grupo Afecto - Abordagens Faircloughianas do Corpo/Discurso Textualmente Orientada s e professora substituta do Cap-Coluni da Universidades Federal de Viçosa

References

AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro, Pólen, 2019.

BAKHTIN, M./VOLOCHINOV. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Ed. Hucitec, 2006.

BALAYAN, A. A., TOMIN, L. V. The Transformation of the Advertising Industry in the Age of “Platform Capitalism”. 2020 IEEE Communication Strategies in Digital Society Seminar (ComSDS), 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CNE, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso: 25 out 2021.

BUTLER, J. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay on Phenomenology and Feminist Theory, 2004 [1988]. In: BIAL, H. (ed.) The Performance Studies Reader. Nova York, Routledge, 2004, p.154-166.

CARNEIRO, S. Mulheres em movimento. Estudos avançados, v. 17, n. 49, p. 117-133, 2003.

CARNEIRO, S. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. Selo Negro, 2015.

CARVALHO, A. B.; COSTA, J. C. Interseccionalizando a Análise de Discurso Crítica: a encruzilhada nos estudos discursivos e de gênero social. In: Práticas Sociais, Discurso, Gênero Social: explanações críticas sobre a vida social. Editora Appris, 2020.

CARVALHO, A. B.; GOMES; M. C. A. Uma análise crítica e discursiva sobre (re)construções de representações e de identidades em relatos de mulheres gordas em blogs. In: Representações discursivas de identidades de gênero em práticas sociais brasileiras. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2020.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: Rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

COOK, G. The discourse of advertising. Routledge, 2001.

CORBETT, J. An Intercultural Approach to English Language Teaching. Clevedon: Multilingual Matters, 2003.

CRENSHAW, K. A interseccionalidade na discrimação de raça e gênero. VV.AA. Cruzamento: raça e gênero. Brasília. Unifem, 2004, p.7-16.

CRENSHAW, K. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista estudos feministas, v. 10, n. 1, p.171-188, 2002.

CUNNINGHAM, J. Challenging EFL Learners Through TV Advertising and Student-Produced Multimedia Projects. In: LI, J., GROMIK, N., EDWARDS, N. (eds.). ESL and Digital Video Integration: Case Studies. TESOL International Association, 2013, p. 101-115.

DAVIS, R. TV Commercial Messages: An Untapped Video Resource for Content-based Classes. Language Teacher, v. 21, n.3, p. 13-15, 1997.

DELIN, J. The Language of Everyday Life. London: Sage, 2000.

FAIRCLOUGH, N. Language and Power. London: Longman, 1989.

FAIRCLOUGH, N. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press, 1992.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e Mudança Social. Brasília: UnB, 2001[1992].

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: Textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, N. CDA as dialectical reasoning: critique, explanation and action. Policromias – Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, v. 4, n. 2, p. 3-13, 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/29968/18004. Acesso: 02 jul. 2021.

FREIRE, P. A alfabetização de adultos: é ela um quefazer neutro? 1978. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org/handle/7891/2567. Acesso: 11 set. 2021.

FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

GODDARD, A. The Language of Advertising. Abingdon: Routledge, 2006.

GOMES, M. C. A. Propondo uma abordagem de Análise de Discurso Crítica Generificada. In: Práticas Sociais, Discurso, Gênero Social: explanações críticas sobre a vida social. Editora Appris, 2020.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2020.

HEMAIS, B. Genres in English Language Course Books: Teaching Words and Images. In: GONÇALVES, G. R. et al. (orgs.). New Challenges in Language and Literature. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG. p. 67-80, 2009.

HODGE, R.; KRESS, G. Social Semiotics. Cambridge: Polity Press, 1988.

KRESS, G. Writing the Future: English and the Making of a Culture of Innovation. Sheffield: National Association for the Teaching of English, 1995.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.

MAGALHÃES, l. Introdução: a análise de discurso crítica. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, v. 21, n. SPE, p. 1-9, 2005.

MALDONADO-TORRES, N. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (eds.) Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

MANFREDI-SÁNCHEZ, J. L. Brand activism. Communication and Society, v. 32, n. 4, p. 343 - 359, 2019.

MENDES, G. 6 gerações de consumidores em tempo real. Disponível em: https://www.pbs.up.pt/pt/artigos-e-eventos/artigos/6-geracoes-de-consumidores-em-tempo-real/ Acesso: 11 set. 2021.

MISHAN, F. Designing Authenticity Into Language Learning Materials. Bristol: Intellect Books, 2005.

MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 13-44.

PENNYCOOK, A. The cultural politics of English as an international language. London: Longman, 1994.

PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics and education. In: WODAK, R.; CORSON, P. (Eds.). Encyclopedia of Language and Education: Language Policy and Political Issues in Education. Dordrecht: Springer, 1997, p. 23-31.

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: A Critical Introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2001.

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 67-84.

PENNYCOOK, A. Critical and alternative directions in Applied Linguistics. Australian review of applied linguistics, v. 33, n. 2, p. 16.1-16.16, 2010. DOI: 10.2104/aral1016. Acesso: 25 jul. 2021

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics and Education. In: McCARTHY, M.; MAY, S. Language Policy and Political Issues in Education. Encyclopedia of Language and Education. 3 ed. Springer Reference, 2017.

PENNYCOOK, A. Critical Applied Linguistics: A Critical Re-Introduction. New York: Routledge, 2021.

PICKEN, J. Why Use Ads in the Foreign Language Classroom? JALT Journal, v. 22, n. 2, 2000.

RAJAGOPALAN, K. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

RECUERO, R. Redes sociais na Internet. 2 ed. São Paulo: Editora Sulina, 2014.

SANTOS, K. C. M.; AZEVEDO, N. P. S. G. Análise discursiva da posição sujeito das mulheres negras militantes reverberada pelo discurso de Sojourner Truth. Policromias: Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, v. 5, n. 2, p. 11-35, 2020.

SCHERRER, L. Contribuições da gramática do design visual para o ensino da leitura: sinalizações apontadas pela análise de uma campanha educativa. Devir Educação, p. 202-224, 2020.

SCHMITZ, J. R. Resenha de Moita Lopes, L. P. (Org.) Por Uma Lingüística Aplicada Indisciplinar. Revista Brasileira de Linguística Aplicada – RBLA, v. 8, p. 235-250, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/sHWSDzrXP5ZFP6q5QBpZzMr/?lang=pt&format=pdf. Acesso: 04 ago. 2021.

SOBRINO, P. P. Multimodal Metaphor and Metonymy in Advertising. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2017.

STAMATELOU, M. A reflection on why and how the use of advertisements can enable language learning in the EFL classroom. The 2015 West East Institute International Academic Conference Proceedings, p. 76-91, 2015.

TANAKA, K. Advertising Language: A Pragmatic Approach to Advertisements in Britain and Japan. New York: Taylor & Francis Routledge, 1994.

VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. New York: Routledge, 2005.

VAN LIER, L. Forks and hope: Pursuing understanding in different ways. Applied Linguistics, v. 15, n. 3, p. 328-347, 1994.

VAN DIJK, T. A. Discurso y poder. Editorial Gedisa, 2011.

ZEISLER, A. We were feminists once: From Riot Grrrl to CoverGirl, the buying and selling of a political movement. New York: Public Affairs, 2016.

Published

18-08-2022