First steps towards to multiliteracies
guiding questions for language teachers
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37968Keywords:
BNCC, Critical reading, Teaching, Multiliteracies, MultimodalityAbstract
The aim of this article is to discuss issues related to the demands of language teachers regarding the task of teaching reading and text production based on an approach of multiliteracies, multimodality and critical reading. Based on this discussion, materials and projects aligned with this approach are presented considering also the guidelines from the BNCC (BRASIL, 2018). As a result of this discussion, guiding questions that might help language teachers to conduct their work are suggested. These guidelines might be for, some language teachers, a first step towards classes that put into practice the notion of multiliteracies, that are meaningful for the students and that will contribute to their development as citizens of the 21st century.
Downloads
References
ANDRADE, Carlos Drummond de. A máquina do mundo. In: ANDRADE, C. D. Claro Enigma. 10ª ed. Rio de Janeiro: Record, 1995. p.121-124.
BATISTA Jr, José Ribamar, PEIXOTO, Gercivaldo Vale, LIMA-NETO, Vicente. Práticas de letramento, tecnologias digitais e gêneros discursivo no ensino médio técnico. Revista do GELNE, v. 23, número 1, 2021.
BEZEMER, J.; KRESS, G. Multimodality, Learning and Communication. Routledge, 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais DCN. Brasília: MEC/SEF, 2013.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/portugues.pdf Acesso em 30/03/2022.
BUNZEN Jr. Clécio. Diálogos com a educação básica. Youtube, 15 abr. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=B1G63EG1oOI. Acesso em: 21 abr. 2022.
CANI, Josiane B. Letramento digital de professores de língua portuguesa: cenários e possibilidades de ensino e de aprendizagem com o uso das TDIC. Faculdade de Letras da UFMG, 2019. (Tese de doutorado).
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, v. 4, p.164-195, 2009. Disponível em: <http://newlearningonline.com/_uploads/pedagogiesm-litsarticle.pdf>. Acesso em: 24 out. 2020.
COSCARELLI, C. V.; COIRO, J. Reading multiple sources on-line. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.17, n.3, p.745-771, set./dez. 2014. Disponível em http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1147 . Acesso em: 30 out. 2019.
COSCARELLI, C. V.; CORRÊA, H. T. As boas influências: Pedagogia dos Multiletramentos, Paulo Freire e BNCC. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 2, p. 20–32, 2021. Acesso em: 1 abr. 2022.
DIAS-TRINDADE et al. O ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes. Revista Tempos e espaços em educação. v.13, n. 32, e-14426, jan./dez.2020. Acesso em: 20 abr. 2022
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis. London: Longman, 1995.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 1970.
FREIRE. Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1982.
GEE, James. P. Ideology in Discourses. London: Taylor & Francis, 1994. 49-70.
HOBBS, Renee. Digital and media literacy: connecting culture and classroom. USA: Corwin, 2011.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Rio de Janeiro: UNESP, 1991.
GUALBERTO, Clarice.; KRESS, G. Contemporary landscapes of visual and digital communication: the interplay of social, semiotic, and technological change. In: The sage handbook of visual research methods (pp. 574-590). SAGE Publications, Inc., 2019.
KALANTZIS, Mary, COPE. Learning by design. 2 ed. Melbourne: Common Ground. 2016. 295 p.
KALANTZIS, M., COPE, B., PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas: Editora Unicamp, 2020.
KERSCH Dorotea F., COSCARELLI Carla V., CANI Josiane B. Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores. 2016.
LEVY, Pierre. Tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Trad. Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34. 1993. 203 p.
LIMA-NETO, Vicente de. Meme é gênero? Questionamentos sobre o estatuto genérico do meme. Revista Trabalhos em linguística aplicada. Campinas, n(59.3): 2246-2277, set./dez. 2020. Acesso em: 20 abr. 2022.
MAZUR, Luciana C. S. Práticas de leitura em ambientes digitais: análise de atividades do site do Redigir (UFMG) sob a ótica do letramento digital. Faculdade de Letras da UFMG, 2021. (Tese de doutorado)
MONTE MÓR, Walkyria. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2013. p. 31-50.
NAVAS, E. 2008. Remix: the bond of repetition and representation. Disponível em: https://museudememes.com.br/collection/nazare-confusa. Acesso em: 20 dez. 2020. s/p.
NEW LONDON GROUP. A Pedagogy of Multiliteracies: designing social futures. Harvard Educational Review, Harvard, Spring, 1996.
OCDE. ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. PISA 2018 Technical Report. Paris: Organization for Economic Co-Operation and Development, 2018.
PAIVA, Francis Arthuso. Práticas de letramento e produção de sentido de layouts na multimodalidade. In: Texto Digital. Florianópolis, v. 17, n. 1, p. 98-127, jan./jun. 2021.
PAIVA, Francis Arthuso (org.). Professores transformadores de ambientes multimodais de aprendizagem: projetos de ensino de linguagens. São Carlos: Pedro&João, 2022.
PAIVA, F., GOMES, V. Proposta de matriz de produção de infográficos na escola: explorando a paisagem multimodal do canva.com. Revista do Sell. v.02, n. 11, 2022. (Aceito para publicação).
RIBEIRO, A. E.; NOVAIS, A. E. (Orgs.). Letramento digital em 15 cliques. Belo Horizonte: RHJ, 2013.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, Roxane. Gêneros discursivos do círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: Rojo, R. (org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
ROJO, Roxane. MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
SANTOS, Marcos Celírio dos. Ler múltiplas fontes: o desenvolvimento de habilidades para a leitura como processo investigativo. Faculdade de Letras da UFMG, 2021. (Tese de doutorado).
SARTORI, Adriane Teresinha. O processo de produção de textos escritos na escola: teorias e práticas. Pedro&João: São Carlos, 2019. ePUB.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
STREET, Brian. Literacy in theory and practice. Cambridge University Press, 1984.
STREET, Brian. What is new in new literacies? Current Issues in Comparative Education, vol. 5, n. 2, p. 77-91, 2003.
VILAS BOAS, Fabíola S. de O; Silva, Ferraz, Obdália S. (Org.). Ensino Remoto e Formação de Professores: construção de novos saberes para os processos educativos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2022.
VILLA-FORTE, L. 2019. Escrever sem escrever: literatura e apropriação no século XXI. Rio de Janeiro, PUC-Rio, 224 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.