Playfulness Workshop

can we play through a story?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.38147

Keywords:

Early childhood education; Playfulness; Experience; Inventive learning

Abstract

This paper is based on the experience of a research project in which, among other actions, workshops were developed with families and children at ages from 2 to 6 enrolled at a school in Vitória-ES, Brazil. This text analyzes one of the activities in the workshop in which a literary text was used to trigger conversations, playing, learning and other ways of sharing. In this context, and considering the ethical, aesthetic and political principles in Brazilian national guidelines for early childhood education (BRASIL, 2010), this work argues that the conjoint idea of “educating and caring for” is well aligned with the perspective of Bellacasa (2012) that thinking and knowing are relational processes. Furthermore, these ideas are present in the proposition of inventive learning (KASTRUP, 2007), and of experience as stated by Jorge Larrosa (2019). Through a literary experience, this paper presents and discusses pedagogical practices at the “Playfulness workshop”.

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Author Biographies

Ileana Wenetz, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada em Educação Física pela Facultad de Educación y Salud (FES/IPEF) Argentina. Especialista em Pedagogia do Corpo e da Saúde pela EsEF/UFRGS. Mestre e Doutora em Ciências do Movimento Humano pela EsEF/UFRGS. Pós-doutora no Programa Interdisciplinar de Ciências Humanas da UFSC. Professora Adjunta do Departamento Ginástica do Centro de Educação Física e Deportes da Universidade Federal de Espirito Santo (UFES). Professora da Pós-graduação em Psicologia Institucional (UFES). Participante do Laboratório de Estudos em Educação Física (LESEF) da UFES e participante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Sexualidade (GEPSS). Tem experiência na área de Educação Física escolar, Estudos antropológicos na Educação Física, Estudos Culturais e Gênero. Metodologia do Ensino. Atuando nos seguintes temas: corpo, gênero, lazer, crianças e brincadeiras.

Janaína Mariano César, Universidade Federal do Espírito Santo

É professora do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense (UFF/RJ). Professora do Programa de Pós-graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/PPGPSI). Como pesquisadora desenvolve seu trabalho na vinculação com a Rede de Estudos de Práticas Conectivas em Políticas Públicas (Conectus). Dedica-se à atuação e estudos relacionados aos processos de produção de subjetividade, processos formativos, ética, processos grupais e clínico-institucionais.

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Published

26-12-2022