Contextualized pedagogical practice in the brazilian semiarid region
a look at the curriculum
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.38905Abstract
The objective of this theoretical essay is to promote some reflections about the curriculum in the perspective of contextualized education in the Brazilian Semiarid. The research aims to bring several contributions of theorists who over the years have dedicated themselves through research on the curriculum and on contextualized education in the semi-arid region. The proposal brings a reflective look at how the curriculum is structured to meet most of the time the capitalist interests in the view of the hegemonic, Eurocentric and dominator thought that does not take into consideration the particularities that each place has such as culture, people, economy, ecosystem, history and many other factors that contribute to make each place a source of knowledge. The Brazilian Semi-arid carries in itself several characteristics that make it a unique region with its own features that must be taken into consideration within the Brazilian educational policies, since the subjects that are part of this region carry their knowledge, their cultures, and their life experiences as marks for posterity.
Downloads
References
APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BRAGA, Osmar Rufino. Educação e convivência com o Semi-árido: uma introdução aos fundamentos do trabalho político-educativo no Semi-árido Brasileiro. In: KÜSTER, Ângela; MATOS, Beatriz Helena Oliveira de Mello (Orgs). Educação no contexto do Semi-árido Brasileiro. Fortaleza: Konrad Adenauer Stiftung, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 18 de jun. 2022.
CONVIVER. In: Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa Digital. Curitiba: Positivo Soluções Didáticas LTDA, 5ª edição, 2010.
MENDES, Durmeval Trigueiro. Ensaios sobre educação e universidade. Organizadores: Maria de Lourdes de A. Fávero, Jader de Medeiros Britto. Brasília: Instituto Nacional de Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.
MORIN, E. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
LIMA, E.S. Educação contextualizada no semiárido: reconstruindo saberes, tecendo sonhos. In: RESAB. Educação e convivência no campo: analisando saídas e propondo direções. Juazeiro, Selo editorial RESAB, 2006.p. 35-48.
MALVEZZI, Roberto. Semiárido-uma visão holística. 1ª Ed.-Brasília: Confea, 2007
MARTINS, Josemar da Silva. Anotações em torno do conceito de educação para a convivência com o semi-árido. In: RESAB. Educação para a convivência com o semiárido: reflexões teórico-práticas. Juazeiro: Selo Editorial RESAB, 2006. P. 37-66.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
PATTO, Maria Helena S. A produção do fracasso escolar. São Paulo: T.A. Queiroz,1996
REIS, Edmerson dos Santos. Educação do Campo: escola, currículo e contexto. Juazeiro-Bahia: ADAC/UNEB-DCHIII/NEPEC-SAB, 2011.
RESAB. Educação para a Convivência com o Semiárido: Reflexões teórico práticas. 2ª Ed. Juazeiro/BA: Secretaria Executiva da Rede de Educação do Semiárido Brasileiro, Selo Editorial-RESAB, 2006.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 8a. ed. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 1985
SANTANA, Tarcila de Oliveira. A neurociência e a inclusão de novos saberes docentes para a prática da educação contextualizada. In: REIS, Edmerson dos Santos. (Orgs.). Anais do IX Workshop Nacional em Educação Contextualizada para a Convivência com o Semiárido Brasileiro: Semiáridos, pós-verdade e resistência: lugares e convívios da educação contextualizada. Juazeiro, BA: Universidade do Estado da Bahia. PPGESA, 2020.
SILVA, Adelaide Pereira; MENEZES, Ana Célia Silva; REIS, Edmerson dos Santos. Educação para a convivência com o Semiárido: desafios e possibilidades de um novo fazer. In: ROCHA, Maria Izabel Antunes (Org.). Territórios educativos na educação do campo: escola, comunidade e movimentos sociais. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SOUZA, I.P.F. de. A gestão do currículo escolar para o desenvolvimento humano sustentável do semiárido brasileiro. São Paulo: Peirópolis, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ANGELICA ALVES MARCELINO DASILVA, Félix Augusto do Carmo Silva, Edmerson dos Santos Reis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.