From foreign language to lingua franca

teachers’ conceptions from a public school in the north of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.38941

Keywords:

English as a Lingua Franca; BNCC; Teachers

Abstract

This article aims to investigate the English language based on the concept of English as a Lingua Franca and its correlation with the BNCC, from the perspective of teachers of municipal public schools in a city in the north of Paraná. As specific objectives, we had: i) the mapping of the profile of the interviewed teachers; ii) analysis of the perspectives of teachers regarding the ILF in the BNCC. This research has its base in a qualitative conception and involves a case study. For data generation, a questionnaire with open and closed questions was applied to the teachers of the municipal network, in the year 2021, in view of the proposed objectives. We base ourselves in Gimenez (2015), Seidlhofer (2004), Menezes e Souza, (2019), Bordini e Gimenez (2014) among others. The results of the research, through the teachers' view, show that: (a) there is exclusion in the internationalization process of teaching when the individual does not speak English; (b) the concept of ILF is seen as a

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Bissi de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá (PLE/UEM) a nível de mestrado. Suas investigações se concentram na área de ensino-aprendizagem de línguas. Possui graduação em Letras Português/Inglês e Literaturas correspondentes pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É professora de língua inglesa no ensino básico - fundamental I - em uma instituição privada.

Marcella Bordini, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Possui Graduação em Letras - Inglês e Habilitação Opcional em Língua e Cultura Francesas pela Universidade Estadual de Londrina (término em 2010). É mestra em Estudos da Linguagem pela mesma Universidade (2013). Bacharel em Letras - Habilitação em Língua e Cultura Francesas (2019) pela UEL. É graduada em Letras Português-Inglês (2019) pelo Centro Universitário de Araras "Dr. Edmundo Ulson" (Araras, SP) e Pedagogia pela mesma universidade (2020). Desde 2014, atua no ensino básico - fundamental I, em escolas municipais de Ibiporã/PR, no cargo de professora de língua inglesa. Tem interesse pela temática do inglês como língua franca, ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras e formação de professores de línguas.

References

ANDRÉ, M. E. D.A. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995.

ARCHANJO, R.; BARBOSA, M. The Far Side of the Moon: English and Additional Foreign Languages in Higher Education Internationalization. IN: FINARDI, K. (Org.) English in the South. Londrina, Eduel: 2019. p. 75-102.

BORDINI, M; GIMENEZ, T. Estudos sobre inglês como língua franca no Brasil (2005-2012): uma metassíntese qualitativa. SIGNUM, n.17, p.10-43, 2014.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica (2018). Disponível em <http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-educacao-basica/apresentacao> Acesso em 27/12/2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em 27/12/2021.

DUBOC, A. P.; SIQUEIRA, S. Elf feito no Brasil: expanding theoretical notions, reframing educational policies. Statusquaestionis, v. 19, p. 297-331, 2020.

GIMENEZ, T. Renomeando o inglês e formando professores de uma língua global. Estudos linguísticos e literários, n. 52, p. 73-93, 2015.

HAUS, C. Crenças de Professores Brasileiros de EMI sobre Pronúncia. (2018) Revista X, Curitiba, v. 13, n. 2, , p.123-143. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/59667/36091> Acesso em 14/08/2021.

INTERNACIONAL. In Priberam Dicionário.. Disponível em <https://dicionario.priberam.org/internacional> Acesso em 26/01/22.

JENKINS, J. Repositioning English and multilingualism in English as a Lingua Franca. Englishes in Practice, v. 2, n. 3, p. 49-85, 2015.

JORDÃO, C. M. ILA-ILF-ILE-ILG: quem dá conta? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v.14, n.1, p. 13-40, 2014.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Educação linguística: repensando os conceitos de língua e linguagem. In: FERRAZ, D. M.; KAWACHI-FURLAN, C. J. Bate-papo com educadores linguísticos letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. p. 245-258.

OBSERVATÓRIO PARA O ENSINO DA LÍNGUA INGLESA. Professoras e Professores de Inglês no Brasil: Retratos de uma Profissão a partir do Censo Escolar e do Censo da Educação Superior. São Paulo: British Council, 2021. Disponível em: www.inglesnasescolas.org. Acesso em 19 jan.2022.

OLIVEIRA, F. B; MOSER, S. C. S. O programa de Residência Pedagógica: relato de experiência no ensino de língua inglesa em um colégio público Paranaense. Kiri-kerê, n.5, Vol. 2, dez. 2020, p. 243- 259.

SEIDLHOFER, B. English as a lingua franca. ELT Journal, v.59, n.4, 2004.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

Published

26-12-2022