E-zine and pop culture in a pedagogical practice

experience report

Authors

  • Nathália Saidelles Cunha Universidade Franciscana - UFN
  • Graziela Frainer Knoll Universidade Franciscana - UFN
  • Taís Steffenello Ghisleni Universidade Franciscana - UFN http://orcid.org/0000-0002-5405-9492

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.39503

Keywords:

Media education; Communication; Teaching; Educommunication; Self expression

Abstract

E-zines can be used to address specific topics and help to promote dialogue and exchange of opinions, which can be conducive to the media education process. Within this context, the purpose of this article is to report on the experience of creating an E-zine as a pedagogical practice in a workshop for high school and higher education students. This textual genre was contextualized based on characteristics of the format and characteristics of pop culture, the context in which it emerges as a medium. From the experience, it is considered that it is possible to work on socio-communicative skills, characteristics of the environment, capacity for graphic synthesis and textual skills related to this genre of text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathália Saidelles Cunha, Universidade Franciscana - UFN

Aluna do curso de Publicidade e Propaganda da Universidade Franciscana – UFN. Bolsista de Iniciação Científica Probic UFN.

Graziela Frainer Knoll, Universidade Franciscana - UFN

Professora do Curso de Publicidade e Propaganda e do no Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana – UFN.

Taís Steffenello Ghisleni, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Comunicação (UFSM) Coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Comunicação (LAPEC) Professora do Curso de Publicidade e Propaganda e do  Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens

Universidade Franciscana - UFN

References

ALMEIDA, L. B. C. de. Projetos de intervenção em educomunicação. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4615065/mod_resource/content/1/Projetos%20de%20Interven%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 08 jun. 2022.

BARROSO, F..; ANTUNES, M. Tecnologia na educação: ferramentas digitais facilitadoras da prática docente. Pesquisa e Debate em Educação, v. 5, n. 1, p. 124–131, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31969. Acesso em: 23 jun. 2022.

CAMPOS, F.R. abraFANZINE: da publicação independente à sala de aula. Txt: Leituras Transdisciplinares de Telas e Textos, [S.l.], v. 5, n. 10, p. 65-77, fev. 2016. ISSN 1809-8150. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/txt/article/view/10053. Acesso em: 14 jul. 2022. doi:http://dx.doi.org/10.17851/1809-8150.5.10.65-77.

LÉVY, P. A Inteligência Coletiva: por uma Antropologia do Ciberespaço. 3. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

LIMBERGER, J. B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem para educação farmacêutica: um relato de experiência. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 17, p. 969-975, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/PFVrRFtRtnCYJR4SDW3vSTx/abstract/?lang=pt. Acesso em: 03 nov. 2022.

MACHADO, E. S. Comunicação e Educação ou Educomunicação? Novos Olhares, p. 51-55, 2003.

MAGALHÃES, H. A mutação radical dos fanzines. 2. ed. Paraíba: Marca de Fantasia, 2016.

MICHEL, M. H. Metodologia e Pesquisa Científica em Ciências Sociais. 3.ed. São Paulo: Atlas, 2015.

MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010. Acesso em: 15 jul. 2022.

NUNES, M. F. O papel do supervisor frente às novas tecnologias. Projeto STOA, Universidade de São Paulo, 2007. Disponível em: https://social.stoa.usp.br/articles/0015/4271/Supervisor_e_Novas_Tecnologias.htm. Acesso em: 07 jul. 2022.

NEGRI, A.C. Quarenta anos de fanzine no Brasil: o pioneirismo de Edson Rontani. In: NP–Histórias em Quadrinhos (V Encontro dos Núcleos de Pesquisa da Intercom), realizado durante o XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação-Rio de Janeiro/RJ–de 5 a 9 de setembro de 2005. 2005.

FRAGA, E.; LEMOS, M. et. al. Guia de Impacto na Educação Midiática. In: Redes Cordiais, 2020. Disponível em: https://www.redescordiais.com.br/wp-content/uploads/2020/12/GuiaImpactoV5.pdf. Acesso em: 17 jul. 2022.

SOARES, I. de O. Entrevista com Ismar de Oliveira Soares: A Educomunicação. Novos Olhares, [S. l.], n. 12, p. 35-41, 2003. DOI: 10.11606/issn.2238-7714.no.2003.51389. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/novosolhares/article/view/51389. Acesso em: 10 nov. 2021.

SOARES, I. de O. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037. Acesso em: 25 ago. 2022.

Published

29-06-2023