The continued training of RACEFFAES monitors:
A study of its political-pedagogical propositions
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.39997Keywords:
Continuing Training of Monitors; Field Education; Alternation PedagogyAbstract
The continuous training of monitor-teachers is present in most educational projects, demanding continuous research on the subject. In this research, we sought to problematize the political and pedagogical assumptions that underlie the training propositions of the monitors who are part of the collective of the Regional Associations of Family Centers for Training by Alternation in Espírito Santo (RACEFFAES). As a methodological perspective, we adopted a qualitative approach (SILVEIRA and CÓRDOVA, 2009; GIL, 2002) based on bibliographic and field research. The data found were submitted to Content Analysis (FRANCO, 2012). The theoretical framework that supports this work dialogues with Giroux (1997); Arroyo (2007, 2012), Freire (2006, 2001, 2015);
Gerke de Jesus (2011, 2018) and Gava (2011). As a result, we highlight the tensions produced in the course of the investigation as well as the appropriations about the political-pedagogical assumptions that cross the knowledge and actions of the monitor-teachers in their training processes produced in the RACEFFAES continuing education meetings.
Keywords: Continuing Training of Monitors. Field Education. Alternation Pedagogy.
Downloads
References
AARROYO, Miguel Gonzalez. Formação de Educadores do Campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
CALDART, Roseli Salete;, Miguel Gonzalez. Políticas de Formação de Educadores (as) do Campo. Cad. CEDES, vol. 27, n. 72, Campinas, p. 157-176, maio/ago. 2007.
DESLANDES, Suely Ferreira. GOMES, Romeu. MINAYO, Maria Cecília de Souza (organizadora). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
FRANCO, Maria Laura Publisi Barbosa. Análise de Conteúdo. Brasília, 4ª edição: Liber Livro, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. – 52ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo.. A importância do ato de ler – em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo.. Política e Educação: ensaios. – 6ª. Ed. São Paulo, Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo.. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAVA, Marleide Pimentel Miranda, 1970- G279p. Professores do campo e no campo: um estudo sobre formação continuada e em serviço na Escola Distrital “Padre Fulgêncio do Menino Jesus”, no município de Colatina/ES. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2011.
GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. – Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GERKE DE JESUS, Janinha. Formação e profissão docente no campo. - 1. Ed. Curitiba – PR: Appris, 2018.
GERKE DE JESUS, Janinha. Formação de professores na pedagogia da alternância: saberes e fazeres do campo. – 1. Ed. Vitória, ES: GM, 2011.
MOLINA, Mônica. Pesquisa de avaliação externa do PRONERA (Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária). In: FOERSTE, Erineu; FOERSTE, Gerda Margit Schütz; DUARTE, Laura Maria Schneider (Orgs.). Projeto político-pedagógico da educação do campo. Vitória: Programa de Pós-graduação em Educação – UFES, 2008. – (Por uma educação do campo; n. 6).
RACEFFAES. Regional das Associações dos Centros Familiares de Formação em Alternância do Espírito Santo. Cultivando a Educação dos Povos do Campo do Espírito Santo. São Gabriel, ES. 2015.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Pesquisa Científica. In: GERHARDT, Tataina Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. P.31-42.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mateus Fornaciari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.