The music in the context of the historical-cultural theory of Vygotsky

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.40844

Keywords:

Art, music, historical-cultural, teacher education.

Abstract

Art exists in society since the first civilizations. Among the many artistic expressions, music is one of the oldest and stands out for its subjective and abstract character. Over time, it became clear that the relationship between people and music became increasingly important and inevitable, to this, we point out the importance of understanding music's impact on human development and its impact on people's lives, seeing music as a psychological and cultural phenomenon. Therefore, we will explore the concept of Vygotsky’s, then, we will present music, and we will use as method a revision of literacy. The possible impact of the theme paves the way for the work in the continuing education of teachers. Under this perspective, we believe that music can change the physical state and mental of the human being, allowing him to get over your feelings and change your world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências

BARROCO, S. M. S.; SUPERTI, T. Vigotski e o estudo da psicologia da arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicologia e Sociedade, Maringá, p.22-31, 2014.

BELLOCHIO, C. A educação musical nas séries iniciais do ensino fundamental: olhando e construindo junto às práticas cotidianas do professor. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2000.

CRUZ, M. N. da. Imaginário, imaginação e relações sociais: reflexões sobre a imaginação como sistema psicológico. Cad. CEDES, Campinas, v. 35, p. 361- 374, 2015. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101- 32622015000400361&lng=en&nrm=iso

SAVIANI, D. A Educação Musical no Contexto da Relação entre Currículo e Sociedade. Revista Histedbr on-line - v. Setembro/2000, n. 1, Faculdade de Educação, 2000.

FREIRE, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Digitalização em 2002. Brasil: Paz e Terra.1996.

FREIRE, V. B. Música e sociedade: Uma perspectiva histórica e uma reflexão aplicada ao ensino Superior de música. 2. ed. rev. e a um. Florianópolis: Associação Brasileira de Educação Musical, 2010.

GONÇALVES, A. C. A. B. Educação musical na perspectiva histórico- cultural de Vigotski: a unidade educação-música. 2017. 277 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

GÓES, R.S. A Música e suas possibilidades no desenvolvimento da criança e o aprimoramento do código linguístico. Revista da UCEAD, Florianópolis, Vol. 2, n. º 1, p. 27 – 43, 2009. Disponível em: < http://www.revistas.udesc.br/index.php/udescvirtual/article/view/1932/1504 > Acesso em 20 de jun. 2021.

LEITE, H. A.; SILVA, R. da; TULESKI, S. C. A emoção como função superior. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 3, n. 7, p.37-48, 2013.

Rodrigues, VG; Santana, LKA. A música que toca: um olhar da teoria histórico- cultural de Vigotski sobre os impactos da música no sujeito. Revista Mosaico - 2019 Jul/Dez.; 10 (2): 66-72. Acesso: http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RM/article/view/1953/1260

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica: Edição comentada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

VIGOTSKI, L.S. A formação Social da Mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância: Ensaio psicológico: livro para professores. 1°. ed. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

VIGOTSKI, L.S. Teoria de las emociones: estudio histórico-psicológico. Madri: Ediciones Akal, 2004

ZANELLA, A. V. Aprendendo a tecer a renda que o tece: apropriação da atividade e constituição do sujeito na perspectiva histórico-cultural. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis, p.145-158, 1999.

Published

27-06-2024