Rural Education and Chemical Mereology: possible approaches in the study of atoms and molecules

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.41118

Keywords:

Philosophy of chemistry; Field education; Chemical mereology; Contextualization.

Abstract

Chemical mereology, a dimension of the philosophy of chemistry, is a recent area in chemistry education. It recognizes the importance of philosophical and epistemological discussions for understanding concepts, especially as students often struggle to grasp how basic units combine to form larger units – the whole/part relationship. This research aims to bridge the gap between the contents associated with macro and microparticles in chemistry teaching and the theoretical contributions of chemical mereology. The study was conducted in a multigrade class comprising 7th, 8th, and 9th-grade students in a rural school. The chosen methodology was action research, utilizing various approaches to comprehend concepts like atoms, molecules, elements, and substances. The findings demonstrated that integrating the philosophy of chemistry into chemistry teaching can significantly enhance students' understanding of micro and macroscopic concepts in rural education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariele Maria Santos dos Reis

Graduada em Licenciatura em Educação do Campo, com Habilitação em Ciências Naturais. Universidade Federal do Espírito Santo.

Debora Schmitt Kavalek, Universidade Federal do Espírito Santo

Departamento de Educação e Ciências Humanas.

Centro Universitário Norte do ES.

Curso de Licenciatura em Educação do Campo.

Área: Educação/Ciências Naturais.

References

BEJARANO, N. R. R.; ADURIZ-BRAVO, A.; BONFIM, C. S. Natureza da Ciência (NOS): para além do consenso. Ciênc. Educ. Bauru: 25 (4), 2019.

BORCK, Izis. Análise do Projeto Político Pedagógico do Colégio Estadual do Campo Bom Jesus do Monte. Artigo para certificação do curso de Especialização em Coordenação Pedagógica. Universidade Federal do Paraná, 2014. Disponível em:https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/47074/R%20-%20E%20-%20IZIS%20BORCK.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 28 ago. 2022.

CALAZANS, Marcelo. Agricultura, identidade e território no Sapê do Norte quilombola. Agriculturas, v. 7, n. 1,março de 2010. Disponível em: http://aspta.org.br/files/2019/10/Artigo1_Agriculturas_MAR2010_Site.pdf. Acesso em 12 ago. 2022.

CHAMIZO, José A. Prefácio. Em: Filosofia da Química no Brasil. Jackson Gois; Marcos Antonio Pinto Ribeiro (Orgs.). Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2019.

EARLEY, J. A. Process Structural Realism, Instance Ontology, and Societal Order. Published in "Researching with Whitehead: System and Adventure", Franz Riffert and Hans-Joachim Sander, eds., Berlin: Alber, 2008.

EARLEY, J. A New ‘Idea of Nature’ for Chemical Education. Science & Education, 22:1775–1786, 2013.

FONTELLES, M. J. et al. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Núcleo de Bioestatística Aplicado à Pesquisa da Universidade da Amazônia – Unama. Amazonas, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 43a ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48a ed. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HARRÉ, R.; LLORED, J. P. Mereologies as the Grammars of Chemical Discourses.

Article in Foundations of Chemistry · Abril 2011.

JUSTI, R. Relações entre argumentação e modelagem no contexto da ciência e do ensino de ciências. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v.17 n.especial, p. 31-48, novembro DE 2015. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/epec/a/PJnWzcv8fLY3zJtqgxTXTnJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 11 ago. 2022.

LABARCA, M. BEJARANO, N. EICHLER, M. L. Química e filosofia: rumo a uma frutífera colaboração. Quím. Nova, v.36, n.8 São Paulo, 2013.

LLORED, Jean Pierre. Whole-Parts Strategies in Quantum Chemistry: Some Philosophical and Mereological Lessons. HYLE – International Journal for Philosophy of

Chemistry, Vol. 20, 2014, p. 141-163.

RIBEIRO, M; A. P. Filosofia e Química: Miscíveis- Quais as implicações da Filosofia da Química para o Ensino de Química? XIV Encontro Nacional de Ensino de Química (XIV ENEQ). Universidade Federal do Paraná, Curitiba/PR. 21 a 24 de jul. 2008.

ROCHA, T. U. A epistemologia de Bachelard e suas potencialidades para o ensino de física na educação básica. XI Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba. 23 a 26 de set. 2013.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.

UFES. Ceunes. Projeto Pedagógico do curso de Licenciatura em Educação do Campo. São Mateus: Ceunes, 2019.

Published

21-12-2023