Non-formal education and museology:

an experience report at the Social Center “Rebuild Life”, São Mateus- ES

Authors

  • Renata Goveia Santos Ufes
  • Ailton Pereira Morila Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.42303

Keywords:

Non-formal education; Museology; Supervised internship.

Abstract

This work aims to disseminate the experiences of the Supervised Internship in in Non-School Education, of the Pedagogy Course, at the Federal University of Espírito Santo-UFES, carried out at the Social Center Reconstruir A vida, between the months of May and July of 2023. As a theoretical assumption, we use the conceptions of Moutinho (1993) who presents the concept of Social Museology, a practice that contemplates the implications of contemporary museology. We are also theoretically supported by the Declaration of Santiago in Chile in 1972, a document resulting from an interdisciplinary work on the historical role of museums in Latin America, entitled ''The development and role of museums in the contemporary world'' organized by the Organization of United Nations for Education, Science and Culture (UNESCO) together with the International Council of Museums (ICOM). During the internship routine, aspects of the institution's daily dynamics were observed and later there was the development of an intervention project that emerged from the demands of that reality. Thus, for 8 days, actions were carried out with the a priori objective of building a museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Goveia Santos, Ufes

Acadêmica do curso de Pedagogia do Centro Universitário Norte do Espírito Santo, Universidade Federal do Espírito Santo (CEUNES/UFES).

Ailton Pereira Morila, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo  (FEUSP).    Atualmente  é  professor  associado  do  Departamento  de Educação e Ciências Humanas do Centro Universitário Norte do Espírito Santo da  Universidade  Federal  do  Espírito  Santo  (UFES).  Pesquisador  do Prometheus –  Núcleo de Estudos Críticos (UFES). Professor permanente do Programa  de  pós-graduação  em  Ensino  na  Educação  Básica  do  CEUNES-UFES.  

References

AIDAR, Laura. 5 poemas para refletir sobre a consciência negra. São Paulo. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/consciencia-negrapoemas/>. Acesso em 10 de jun. de 2023.

MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

MOUTINHO, M. C. (1). Sobre o conceito de museu. Cadernos De Sociomuseologia, 1(1).Disponível em: < https://revistas.ulusofona.pt/index.php/cadernosociomuseologia/article/view/ 467>. Acesso em: 07 de jul. de 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração de Santiago do Chile, 1972. Disponível em: https://ceam2018.files.wordpress.com/2018/05/declaracao- icom-unesco-santiago-do-chile-1972.pdf. Acesso em: 07 de jul. de 2023.

RUSSO, Maria do Carmo de Oliveira. A escravidão em São Mateus/ES: economia e demografia (1848-1888). 2011. Tese (Doutorado em História Social- Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. doi:10.11606/T.8.2011.tde-04052012-124952. Acesso em: 02 de jul. de 2023.

MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.

ateus/ES: economia e demografia (1848-1888). 2011. Tese (Doutorado em História Social- Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. doi:10.11606/T.8.2011.tde-04052012-124952. Acesso em: 02 de jul. de 2023.

MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.

Published

21-12-2023