Non-formal education and museology:
an experience report at the Social Center “Rebuild Life”, São Mateus- ES
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.42303Keywords:
Non-formal education; Museology; Supervised internship.Abstract
This work aims to disseminate the experiences of the Supervised Internship in in Non-School Education, of the Pedagogy Course, at the Federal University of Espírito Santo-UFES, carried out at the Social Center Reconstruir A vida, between the months of May and July of 2023. As a theoretical assumption, we use the conceptions of Moutinho (1993) who presents the concept of Social Museology, a practice that contemplates the implications of contemporary museology. We are also theoretically supported by the Declaration of Santiago in Chile in 1972, a document resulting from an interdisciplinary work on the historical role of museums in Latin America, entitled ''The development and role of museums in the contemporary world'' organized by the Organization of United Nations for Education, Science and Culture (UNESCO) together with the International Council of Museums (ICOM). During the internship routine, aspects of the institution's daily dynamics were observed and later there was the development of an intervention project that emerged from the demands of that reality. Thus, for 8 days, actions were carried out with the a priori objective of building a museum.
Downloads
References
AIDAR, Laura. 5 poemas para refletir sobre a consciência negra. São Paulo. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/consciencia-negrapoemas/>. Acesso em 10 de jun. de 2023.
MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.
GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.
MOUTINHO, M. C. (1). Sobre o conceito de museu. Cadernos De Sociomuseologia, 1(1).Disponível em: < https://revistas.ulusofona.pt/index.php/cadernosociomuseologia/article/view/ 467>. Acesso em: 07 de jul. de 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração de Santiago do Chile, 1972. Disponível em: https://ceam2018.files.wordpress.com/2018/05/declaracao- icom-unesco-santiago-do-chile-1972.pdf. Acesso em: 07 de jul. de 2023.
RUSSO, Maria do Carmo de Oliveira. A escravidão em São Mateus/ES: economia e demografia (1848-1888). 2011. Tese (Doutorado em História Social- Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. doi:10.11606/T.8.2011.tde-04052012-124952. Acesso em: 02 de jul. de 2023.
MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.
ateus/ES: economia e demografia (1848-1888). 2011. Tese (Doutorado em História Social- Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. doi:10.11606/T.8.2011.tde-04052012-124952. Acesso em: 02 de jul. de 2023.
MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renata, Ailton
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.