Extensionist practice and afrofuturism

experience report of the reading circle at casa das artes in Londrina/PR

Authors

  • Maíra Mascarenhas Torres Peixoto Cunha Universidade Estadual de Londrina
  • Ana Carolina de Paula Lima State University of Londrina
  • Ana Beatriz Pavilhão Boscariol State University of Londrina
  • Ana Carolina Ribeiro Ruzycki State University of Londrina
  • Ursula Boreal Lopes Brevilheri State University of Londrina
  • Fabio Lanza

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43023

Keywords:

Reading Circle; Afrofuturism; Teenagers

Abstract

The aim of this report is to present the processes that resulted in the creation of the Reading Circle, created in the Perobal region, in the southern part of the city of Londrina/Paraná, in 2022, by students and researchers from undergraduate and postgraduate courses at the State University of Londrina (UEL) who are part of the Extension Project, "Itinerant Praxis: new perspectives for young people and populations in vulnerable situations". The data and experiences described here were correlated with bibliographical references from research on the subject of Afrofuturism and black identities. In the course of the report, the difficulties and challenges encountered during the socio-spatial research are presented, as well as the approaches to the institutions of the territory in order to better understand the demands of the people who live there. Specifically, it describes how the Afrofuturist perspective was used through a literary work to address common themes among the adolescents who attended the Reading Circle. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 5 out. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 24 nov. 2023.

BRASIL. Lei N°10.639, de 09 de janeiro de 2003. Dispõe sobre o estudo obrigatório da história e cultura afro-brasileira no ensino médio e fundamental e altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em 26 de novembro de 2023.

BRASIL. Lei N°11.645, de 10 de março de 2008. Dispõe sobre o estudo obrigatório da história e cultura afro-brasileira e indigena no ensino médio e fundamental e altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm>. Acesso em 26 de novembro de 2023.

BOSTELMANN, Pamela. Representações da 'mulher do futuro' nas revistas Bostelmann Claudia e Manequim durante os anos 1960 e 1970: cultura material como tecnologia de gênero. In: 13th Women's Worlds & Fazendo Gênero 11, 2017, Florianópolis. Anais do XI Seminário Internacional Fazendo Gênero [recurso eletrônico] : 13th. Womens Worlds, 2017.

IANNI, O. Literatura e consciência. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S. l.], n. 28, p. 91-99, 1988. DOI: 10.11606/issn.2316-901X.v0i28p91-99. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/70034. Acesso em: 17 nov. 2023.

FONSECA, Maria Nazareth. Literatura negra: os sentidos e as ramificações. Literafro: O Portal da Literatura Afro-Brasileira, 2021. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/artigos/artigos-teorico-conceituais/159-maria-nazareth-soares-fonseca-literatura-negra-os-sentidos-e-as-ramificacoes. Acesso em: 15 de nov. de 2023.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação?. 8. ed. rev. atual. e aum. Brasil: Paz e Terra, 1985. 65 p. v. 24. Disponível em: https://fasam.edu.br/wp-content/uploads/202

FREITAS, Kenia. SPACE IS THE PLACE: Sun Ra, o mito no cinema. Multiplot, 12 de abril de 2018. Disponível em: https://multiplotcinema.com.br/2018/04/space-is-the-place-o-mito-no-cinema/. Acesso em: 24 de nov. de 2023.

FREITAS, Kenia; MESSIAS, José. O futuro será negro ou não será: Afrofuturismo versus Afropessimismo – as distopias do presente. Revista Imagofagia, v. 17, p. 402- 424, 2018.

KABRAL, Fábio. Artigo e atividades bem didáticos sobre AFROFUTURISMO. Wordpress, 29 de junho de 2020. Disponível em: https://fabiokabral.wordpress.com/2020/06/29/artigo-e-atividades-bem-didaticos-sobre-afrofuturismo/.

KABRAL, Fábio (2017). O caçador cibernético da rua 13. Rio de Janeiro: Malê.

LANZA, F., BREVILHERI, U. B. L., SILVA, C. de A., PIOVANI, L. P., NEVES Jr. , J. W. A., VIEIRA, T., DOMINGOS, Ó. S. . A práxis extensionista de cursinhos pré-vestibulares enquanto modelo de emancipação dos sujeitos. RAÍZES E RUMOS, 10(1), p. 9–29, 2022.

RAMOS. V. R; FIETZ, V. R. Importância das atividades extensionistas no ensino aprendizagem e incremento curricular. X Congresso Ibero-americano de docência universitária: “o envolvimento estudantil”, Porto Alegre, 2018. Disponível em: <https://www.aidu-asociacion.org/importancia-das-atividades-extensionistas-no-ensino-aprendizagem-e-incremento-curricular/>. Acesso em: 24 nov. 2023.

SCHEIDEMANTEL, S. E; KLEIN, R; TEIXEIRA, L. I. A Importância da Extensão Universitária: o Projeto Construir. Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, Belo Horizonte, 2004. Disponível em: <https://www.ufmg.br/congrext/Direitos/Direitos5.pdf>. Acesso em: 24 nov. 2023

SILVA, Roger Luiz Pereira da. Linguagem Afrofuturista no videoclipe Nave de Xênia França. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

WOMACK, Ytasha. L. Afrofuturism: The World of Black Sci-fi and Fantasy Culture. Lawrence Hill Books, Chicago, 2013.

TEDx Talks. Afrofuturismo: A Necessidade de Novas Utopias - Nataly Neri, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_D1y9yZRpis.

Published

09-08-2024