Teaching mathematics through making beiju

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43039

Keywords:

Curriculum; Ethnomathematics; beiju making; Quilombo

Abstract

This text aims to present the possible points of contact between the teaching-learning processes proposed in the New High School curriculum, in the process of being implemented in the Espírito Santo State network, for the Mathematics discipline and the knowledge culturally produced by Afro-descendant communities located in northern region of the state. Ethnomathematics and new educational legislation are the guiding references for reflections produced from teaching experiences with a 1st grade high school class at a public school in the Espírito Santo state network. The focus of this practice was to intertwine the manufacture of beiju, the teaching of mathematics and academic writing as strengthening quilombola identities, reflecting on which policies for the education of ethnic-racial relations are being adopted by the State Department of Education of Espírito Santo.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei N° 10.639, de 9 de Janeiro de 2003. Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm . Acesso em 08 de novembro de 2023.

BRASIL. Lei Nº 11.645, de 10 de Março de 2008. Brasília, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em 08 de novembro de 2023.

BRASIL. Lei Nº 12.711, de 29 de Agosto de 2012. Brasília, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm . Acesso em 08 de novembro de 2023.

BRASIL. Lei Nº 13.409, de 28 de Dezembro de 2016. Brasília, 2016. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20152018/2016/Lei/L13409.htm#art1 . Acesso em 08 de novembro de 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão definitiva. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio/a-area-de-matematica-e-suas-tecnologias. Acesso em 15 nov.2023. Acesso em 15 nov. 2023.

DANTE, L.R. Didática da Resolução de Problemas de Matemática. 2ªed. São Paulo: Ática, 1998.

D'AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FERREIRA, E.S. Por uma Teoria da Etnomatemática. BOLEMA, Rio Claro, n. 7, p. 30-35, 1991. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10706. Acesso em 20 nov. 2023.

FREIRE, P. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 2ª ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1978.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 15ª ed. São Paulo SP: Editora Paz e Terra, 2000.

GERDES, P. Etnomatemática: Cultura, Matemática, Educação. Maputo. Moçambique, 1991.

KNIJNIK, G. O saber acadêmico e o saber popular na luta pela terra. Educação Matemática em Revista, Blumenau, n. 1, p. 5-11, 1993. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/27329/. Acesso em 15 nov. 2023.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 5. ed. São Paulo: Editora Perspectiva S.A, 1998.

SCHWARCZ, L. M.; GOMES, F. (orgs.). Dicionário da escravidão e liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SCHOENFELD, A. Resolução de problemas matemáticos. 1985. Disponível em: http://www.planetaeducacao.com.br/professores/suporteaoprof/pedagogia/teoria31resprobmat.asp. Acesso em: 15 nov. 2023.

SERAFIM, O. C. N. Prática docente na pandemia em territórios quilombolas do Espírito Santo: aquilombar para aprender e ensinar. 2022. 201f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói.

Published

09-08-2024