Contributions of african mathematics history in mathemattics education in basic education

Authors

  • Marinete Santana Wutke Welmer CEUNES/UFES
  • Carlos Luís Pereira CEUNES/UFES

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43594

Keywords:

History of African Mathematics; Mathematics Education; Ethnomathematics; Cultural Inclusion

Abstract

This present article aims to present contributions from African and Afro-diasporic sciences, focusing on the history of African mathematics, for the teaching and learning of mathematics in basic education. The research is justified based on Law No. 10.639/2003, which establishes the mandatory inclusion of African and Afro-Brazilian History and Culture in the school curricula of Brazilian schools. The proposed research problem was to investigate whether the teaching of mathematics, in a didactic, methodological, decolonial, and anti-racist approach, contributes to the deconstruction of the singular, monocultural, white-centric, and Eurocentric history of mathematics taught in the classroom. The research falls within the qualitative approach, with the objectives of exploratory research and the procedures of bibliographic research in association with documentary research. It is evident, based on the important bibliographic and documentary analysis, that Law No. 10.639/2003 is the main legal and educational document for the teacher to promote an anti-racist and decolonial mathematics education. It is concluded that a multicultural curriculum with a significant number of Afro-descendant students is essential in Brazilian public schools for the teaching of the history, culture, and knowledge of African ancestry.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Luís Pereira, CEUNES/UFES

Professor com licenciatura plena em Educação Física, Pedagogia e Ciências Biológicas cursadas no Centro Universitário de Minas Gerais e Matemática pela Faculdade Única de Ipatinga - MG.Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, e doutorado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cruzeiro do Sul- São Paulo. Pós- Doutorando no Programa de Pós- Graduação em Ensino na Educação Básica na Universidade Federal do Espírito Santo.Tem experiência no exercício do magistério em nível de Educação Básica nas esfera pública e privada de ensino.Desde 2006 atual em nível de Educação Superior, com experiência em instituições privadas, pública federal e estadual. Atualmente exerce a função docente na Universidade Estadual da Bahia (UNEB), Campus X nos colegiados de Educação Física e Licenciatura Intercultural da Educação Escolar Indígena (LICEEI).Tem pesquisas e interesse nas temáticas acerca do ensino-aprendizagem em Ciências e Matemática na Educação Básica nas perspectivas da Metodologias Ativas, Interdisciplinaridade Lei 10.639/2003 e 11.645/2008, Currículo descolonial e Formação Inicial e Continuada de Professores de Ciências e Matemática nos anos iniciais e finais do Ensino Fundamental.

References

ANDRADE, G.M. Falta de conteúdos de matrizes africanas nos conteúdos curriculares na educação básica brasileira. 2023. 109 f. Dissertação ( Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.

ARAÚJO, J. L.; BORBA, M. C. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2023, Cap. 1, p. 23-49.

BENITE, A.M.C. Descolonização dos currículos de ciências. Goiás: Nexo, 2020.

BENITEZ, P. et al. Centro de aprendizagem e desenvolvimento: estudo de caso interdisciplinar em aba. Psicol. teor. prat. [online]. vol. 22, n.1, p. 351-367. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v22n1p351-367. Acesso em: 23 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BOYER, C. B. História da Matemática. Tradução: Elza F. Gomide. São Paulo: Edgard Blucher, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio): Matemática. Brasília, DF: MEC/SEF, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Etnicorraciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: SECAD, 2004.

CHIMAMANDA, A.N. O perigo da história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática se ensina? In: Revista Bolema, v.3, n. 4, p. 24-36. Rio Claro, 2005.

D’AMBROSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. São Paulo; Papirus. 2013.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

DIOP, C.A. O pensamento africana no século XX. São Paulo: Outras Expressões, 2016.

EVES, H. Introdução a História da Matemática. Tradução: Higino H. Domingues. Campinas/SP: Editora da UNICAMP, 2004.

FORDE, G. H. A. MATRIZES NEGRO-AFRICANAS DO CÁLCULO ALGÉBRICO: O CONHECIMENTO MATEMÁTICO PRESENTE NO PAPIRO AHMES. Revista Da Associação Brasileira De Pesquisadores/as Negros/As (ABPN), v. 11, n. (Ed. Especi), p. 109–127.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6.ed.São Paulo: Atlas, 2019.

GERDES, P. Da Etnomatemática a arte-design e matrizes cíclicas. Belo 80 Capítulo 9. Bibliografia Horizonte: Autêntica, 2002.

GERDES, P. Pitágoras africano: um estudo em cultura e educação matemática. Maputo, Moçambique: Instituto Superior Pedagógico, 1992.

GOMES, N. L. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. In: Revista Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, p. 98-109, Jan/Abr 2012.

GOMES, N.L. Indagações sobre o currículo. Brasília, 2007.

LIMA, C. T. G. DE. Matemática e História e cultura afro-brasileira. Secretaria da Educação do Paraná, 2007. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/ /portals/pde/arquivos/412-4.pdf. Acesso em: 11 jan. 2024.

KILOMBA,G. Memórias da plantação :Episódios de racismo no cotidiano. São Paulo: Cobogó, 2019.

MBEMBE, A. Necropolítica. Revista Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, v. 11, n. 32, p. 123-151, 2016.

MENEZES, M. DOS. S. Etnogeometria: A geometria construída nos panos africanos. In: GRAPHICA 2005 - Expressão Gráfica e Formação Humanística - VI International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design e XVII Simpósio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho Técnico, 2005, Recife - PE.

MIGNOLO,W. Desafios coloniais hoje. Revista Epistemologias do Sul. Paraná. v.1, n.1, p. 12-32, 2017.

MOREIRA, A.F.B.; SILVA, T.T. Currículo, Cultura e Sociedade. 12.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MUNANGA, K. Superando o racismo em sala de aula. Brasília, 2005.

NOGUEIRA, M. Gerais a dentro a fora: identidade e territorialidade entre Geraizeiros do Norte de Minas Gerais. Brasília: Mil Folhas. 240 pp. (Coleção Mil Saberes).

OLIVEIRA, F. P. DE. Inserindo a cultura africana nas aulas de Matemática: um estudo com alunos do 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública de Betim (MG). 2014. 230 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2014.

OLIVEIRA, C. C. DE; SEVERINO, A. A; FERREIRA, N. A. Etnomatemática e História da Matemática: possibilidades de implementação da Lei 10.639/03 na formação inicial em Pedagogia. XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Recife, 2011. Disponível em: https://xiii.ciaem-redumate.org/ /index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/2154/1207. Acesso em: 11 jan. 2024.

PEREIRA, R. P. O jogo africano mancala e o ensino de matemática em face da Lei 10.639/03. 2011. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.

PEREIRA, C.L.; JESUS,J.A. O ensino do jogo de mancala nas aulas de educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. (Trabalho de Conclusão de Curso) - Universidade Estadual da Bahia, Salvador, 2022.

PINHEIRO, B.C.S.; ROSA,K. Descolonizando saberes e a lei 10.639/2003 no ensino de ciências. 2.ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2022.

RIBEIRO, D.; GAIA, R. S. P. Uma perspectiva decolonial sobre formação de professores e educação das relações étnico-raciais. Linhas Crí¬ticas, v. 27, n. 12, p. 112-125, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35968. Acesso em: 23 jan. 2024.

SILVA, T.T. Documentos de identidade. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

WALSH, C. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, v. 26, n. 1, p. 42-55, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002. Acesso em: 11 jan. 2024.

Published

09-08-2024