Multimodal didactic sequence for Basic Education
a perspective of working with the verb grammatical class
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i22.43673Keywords:
Systemic Functional Linguistics; Multimodality; Following teaching; Active Methodologies; Verb.Abstract
This article presents the proposal for a didactic sequence developed based on a problem encountered in the teaching of the School Reinforcement-Portuguese Language subject, in the city of Areado-MG, from May to December 2022. More precisely, the sequence in question was produced due to the students' difficulty in understanding and identifying the verb grammatical class. To this end, the theoretical-methodological perspective of Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY, 1973, 1985, 1994) and Multimodality (KRESS; VAN LEEUWEN, 1998, 2005, 2006; MINAS GERAIS, 2018, BRASIL, 2018) were adopted, combined with practice of active methodologies (EISON; BONWELL, 1991; BACICH; MORAN, 2016) to develop a didactic sequence based on the studies of Schneuwly and Dolz (2004). The main objective of this study is to contribute to the understanding of the verb grammatical class through a multimodal didactic sequence using active methodologies. In conclusion, the proposed didactic sequence stands out as facilitating the work of the Basic Education teacher in preparing activities in their daily school life, as well as its adaptation to the teaching of other grammatical classes.
Downloads
References
BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2016.
BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. 37. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2009.
BONWELL, Charles; EISON, James. Active Learning: Creating excitement in the Classroom. Washington: The George Washington University, 1991.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BUSARELLO, R. I. et al. A gamificação e a sistemática de jogo. In: FADEL, L. M. et al. (Org.). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.
CEGALLA, Domingos Paschoal. Novíssima gramática da língua portuguesa: com numerosos exercícios. 43. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2000.
CONCEIÇÃO, Illa Mary Pinheiro; Ensino de Classes de Palavras sob uma perspectiva da aprendizagem ativa. 2017. Projeto final de curso (Graduação em Linguística, línguas clássicas português-LIP). Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/19386/1/2017_IllaMaryPinheirodaConceicao.pdf. Acesso em: 18 dez. 2022.
COSCARELLI, Carla. Hipertextos na teoria e na prática. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
CUNHA, C; CINTRA, L. F. L. Nova Gramática do Português Contemporâneo. 7. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2017.
DOLZ, J; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004.
HALLIDAY, M. A. K. Explorations in the functions of language. London: Edward Arnold, 1973.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. 2.ed. London: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K., MATTHIESSEN, C. M. I. An Introduction to Functional Grammar. London: Routledge, 2004.
HALLIDAY, M. A. K. Systemic background. In: BENSON, J.; GREAVES, W. (Orgs.). Systemic perspectives on discourse. Vol. 1. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation, 1985.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Front Pages: (The critical) analysis of newspaper layout. In: BELL, Allan; GARRET, Peter. (Eds.) Approaches to media discourse. Nova Jersey: Hoboken, Blackwell Publishing, 1998. p. 186-219.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge, 1996.
MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antonio Carlos. Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentido. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. Minas Gerais, 2018. Disponível em: http://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/20181012%20-%20Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia%20de%20Minas%20Gerais%20vFinal.pdf. Acesso em: 18 dez. 2022.
NEVES, M. H. de M. Uma visão geral da gramática funcional. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 38, 2001. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3959. Acesso em: 18 dez. 2022.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Flaviane Faria Carvalho, Victória Caroline Teodoro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.