Visual Modalization

a Proposal for Moving Image Analysis

Authors

  • Graciele Martins Lourenço UFMG

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i20.44075

Keywords:

UFMG; Visual modalization; Moving images; Camera mode; Subjectivity.

Abstract

This work aims to present a possibility for the analysis of moving images observing the exchange of shots of the camera mode as a possible modal activity. As this proposal is an excerpt from our doctoral thesis, the theoretical foundation is composed of studies on the modalization indices of Galinari (2018) and Moura Neves (2011), as well as the theorizations of Hodge and Kress (1988) on modality and Social Semiotics, Kress and Van Leeuwen (2006) on grammar of visual design (GDV), and finally Bordwell, Thompson and Smith (2017), and Iedema (2001) about film studies that deal with moving images. As a working method, we adopted the bibliographic research and the case study of an excerpt from the 90th anniversary campaign broadcast by UFMG on youtube in 2017, entitled "90 years of stories". There are nine videos in which we analyze the movement of the camera in order to reflect on the manifestation of the producer's involvement (UFMG) with the stories told by the characters. The results reveal that through the camera the producer projects his subjectivity, his discursive self, through what we call visual modalization. This is composed of modalizing movements of approximation and distancing that mark the producer's affinity and commitment to the characters' utterance by controlling the spectator's access to visual information.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Graciele Martins Lourenço, UFMG

Doutora em Estudos Linguísticos pela Faculdade de Letras, Fale/UFMG. Professora substituta na Faculdade de Letras, Fale/UFMG. Analista Educacional no Senac Minas.

References

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin; SMITH, Jeff. Film Art an Introduction. New York: McGraw-Hill Education, 2017. 50-111p.; 189-209p.

BURN, A. The Kineikonic mode: towards a Multimodal Theory of the Moving Image. MODE Working Papers. Londres: NCRM / MODE / IOE, 2013. Disponível em: https://aburn2012.files.wordpress.com/2014/04/kineikonic-mode-working-paper-june-2013.pdf Acesso em: junho, 2021.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e Mudança Social. Brasília: Editora UNB, 2001. 316p.

GALINARI, Melliandro Mendes. O Funcionamento Retórico-Discursivo dos Índices de Modalização: A Construção do Ethos. RIVISTA DI STUDI PORTOGHESI E BRASILIANI. Pisa, n.28, XX, p. 85-97, março de 2018.

GUALBERTO, C.; PIMENTA, S. M. de O. Representações do Feminino em Protagonistas da Disney sob uma ótica Multimodal a partir da Semiótica Social. In: GUALBERTO, C.; PIMENTA, S. (orgs.). Semiótica Social, Multimodalidade, Análises, Discursos. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. p.14-65. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/semiotica-social Acesso em: junho de 2022.

HODGE, Robert; KRESS, Gunther. Social Semiotics. United Kingdom: Polity Press, 1988. 280p.

IEDEMA, Rick. Analysing Film and Television: A Social Semiotic Account of Hospital: an Unhealthy Business. In: LEEUWEN, Theo Van; JEWITT, Carey (eds). Handbook of Visual Analysis. Londres: Sage, 2001. 183-204p.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London; New York: Routledge, 2006. p. 46-156.

MOURA NEVES, M. H. Imprimir marcas no enunciado. Ou: A modalização na linguagem. In: ______. Texto e Gramática. São Paulo: Contexto, 2011. 151-221 p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/258516/mod_folder/content/0/i%20-%20moura%20neves%20imprimir%20marcas%20no%20enunciado.pdf?forcedownload=1. Acesso em: setembro, 2020.

TSENG, Chiao-I. Cohesion in Film: Tracking Film Elements. London: Palgrave Macmillan, 2013. 189p.

Material Audiovisual

ABRAÇO de gratidão. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://youtu.be/t0URPQphlqY Acesso em: junho de 2022.

COLECIONADOR de Histórias. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wuSoSfm8CSw&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=90&t=10s Acesso em: junho de 2022.

PEDIDO Especial. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1G8Czff9vCY&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=89 Acesso em: junho de 2022.

VONTADE de Viver. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZEzcyadowKo&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=88 Acesso em: junho de 2022.

UNIVERSO de Emoção. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0pOlv--j474&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=87 Acesso em: junho de 2022.

ANOS de Dedicação. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2qQbc_fJM2k&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=86 Acesso em: junho de 2022.

AMOR Passional. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017.; https://www.youtube.com/watch?v=ccSRY6k9ug4&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=85 Acesso em: junho de 2022.

ESPAÇO de Descobertas. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=y5nLe5hBXTQ&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=83 Acesso em: junho de 2022.

AUTOR de Mudanças. Produção: Cedecom UFMG. Belo Horizonte: TV UFMG, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=D_bLbYUSrb8&list=PLBv8koRm6pO1N8XLC4Y_JYNawd6yF4EiX&index=82 Acesso em: junho de 2022.

Published

19-08-2024