Reading the visual narrative of digital books from the “Leia para uma criança” program

analyzing the discourse(s) present in these stories

Authors

  • Denise Giarola Maia Instituto Federal de Minas Gerais
  • Tamires Helena de Souza

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i20.44212

Keywords:

Children's literature; Digital book; Social Semiotics; Discourse.

Abstract

This article presents the partial results of the research project “Multimodal analysis of the design of digital books and Children's Literature applications”, which aims to analyze the discourse(s) present in five books of “Estante digital” collection from “Leia para uma criança” program, based on categories of interactional and representational meanings, proposed by Kress and van Leuween (2021) and, later, refined for the analysis of visual narratives by Painter, Martin and Unsworth (2014). The data and results found so far indicate that the semiotic resources selected, during the design of the protagonists of these stories, favor the construction of feminist discourse, and also of anti-racist discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Giarola Maia, Instituto Federal de Minas Gerais

Professora do do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG - Campus Ouro Branco), onde atua nos diversos níveis e modalidades de ensino, na educação básica e na superior. Possui graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Federal de Viçosa (2009), mestrado em Teoria Literária e Critica da Cultura pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2012) e doutorado em Estudos linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2018).

Tamires Helena de Souza

Estudante do curso de licenciatura em Pedagogia do IFMG – campus Ouro Branco e bolsista de Iniciação Científica - PIBITI CNPq.

References

ARCHER, Margaret. Being Human: The problem of agency. Cambridge: Cambridge University Press, [2000] 2003.

BARBOSA, Vânia. Do leitor ao leitor-olhante: percursos de uma leitura multimodal. In: SANTOS, Záira; GUALBERTO, Clarice. Semiótica social e multimodalidade: um tributo a Gunther Kress (e-book), Vitória, ES: EDUFES, 2023, p. 194 - 221, acesso em 30 de março de 2024, https://edufes.ufes.br/items/show/691

CASTRO, Letícia; MAIA, Denise. A relação dos recursos semióticos na construção narrativa dos livros digitais de literatura infantil do programa “Leia para uma criança”. In: Anais do X Seminário de Iniciação Científica do IFMG, Planeta IFMG. 2022a, acessado dia 14 de maio de 2024, disponível em https://sistemas.bambui.ifmg.edu.br/open_conference/index.php/sic/sic2022/paper/view/562

CASTRO, Letícia; MAIA, Denise. Análise Semiótica Social e Multimodal das obras da “Estante digital” do programa “Leia para uma criança”. In: Anais do I Jornada de Iniciação Científica de Linguística Aplicada da ALAB (JIC -ALAB/2022), 2022b, acessado dia 14 de maio de 2024, disponível em https://www.13cbla.alab.org.br/conteudo/view?ID_CONTEUDO=565

COELHO, Nelly. A Literatura Infantil: teoria, análise, didática. 5 ª ed. São Paulo: Editora Ática, 1984.

CANTON, Katia. Os contos de fadas e a arte. São Paulo: Prumo, 2009.

HODGE, Bod; KRESS, Gunther. Social Semiotics. Cambrigde: Polity Press, 1988.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 3ª ed. London: Routledge, [1996, 2006] 2021.

LUZ, Mariana; MAIA, Denise. O livro infantil no ambiente digital e a mobilização de outros recursos semióticos na produção do texto literário. In: Anais do XIV Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia online (CILTEC-online), 2020, acessado em: 14 de maio de 2024, disponível em: https://plataforma9.com/congressos/xiv-congresso-internacional-de-linguagem-e-tecnologia-online-ciltec-online.htm

LUZ, Mariana; MAIA, Denise. Análise multimodal do design do livro “O menino e o foguete. In: Anais do Seminário de Iniciação Científica IFMG. Anais...Belo Horizonte(MG) IFMG, 2021, acesso em: 14 de maio de 2024, disponível em: https://www.even3.com.br/anais/planetaifmg/375017-analise-multimodal-do-design-do-livro-digital-o-menino-e-o-foguete/

PAINTER, C.; MARTIN, J.; UNSWORTH, L. Reading Visual Narratives: Image Analysis of Children’s Picture Books. Sheffield: Equinox, 2014.

REMENCHE, Maria; MACHADO, Paulo Henrique. Leitura e produção do livro de Literatura Infantil: do analógico ao digital, Revista Travessias, v.11, n.03, set/dez.2017, acesso em 03 de março de 2020, http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/18073

SILVA, Klícia Perfis feministas de Malala na Literatura infanto-juvenil, para formar crianças feministas. In: ALVES, Cristiane; JUNIOR, Waldemar; AMORIM, Joyce; SILVA, Giselle [et al]. Pesquisas sobre mulheres, gênero e identidades plurais na literatura e nas artes [recurso eletrônico]. Alegre: Fi, 2023, p. 213-232, acesso em 01 de outubro de 2023, https://www.editorafi.org/ebook/724-pesquisas-sobre-mulheres

SILVA, Tomaz (Org). HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 13. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

ZILBERMAN, Regina. A Literatura Infantil na Escola. 11ª ed. São Paulo: Global, 2003.

Published

19-08-2024