The perspective of chemistry undergraduates on university extension
contributions to teacher training
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44459Keywords:
Curricularization of extension; Initial training; Teaching materials; Academic perceptionAbstract
In the Chemistry degree course at the Federal University of Espírito Santo (UFES), São Mateus campus, university extension is present in subjects on the curriculum from the second term onwards. Enrolled students prepare teaching materials for theoretical and experimental classes, with a view to applying them in basic education schools. Through this practical activity, undergraduates have the opportunity to broaden their initial training and collaborate with the integration between university and school. The aim of this study is to present the students' views on the importance of university extension in the chemistry curriculum and its contributions to teacher training. Eleven chemistry undergraduates took part in this qualitative study and shared their perceptions through interviews. The participants' opinions were transcribed, analyzed and categorized. The results obtained indicate that all the undergraduates believe that the experiences gained from taking part in the extension activities proposed in the subjects have a positive influence on their future professional careers, contributing to practical knowledge.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011
BOBROWSKI, V. L.; GONÇALVES, P. R.; ROCHA, B. H. G. A extensão universitária sob a perspectiva de licenciandos em ciências biológicas/UFPEL. Expressa Extensão, v. 21, n. 1, p. 116-132, 2016.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Estabelece o Plano Nacional de Educação - PNE, com vigência por 10 (dez) anos. art. 214 da Constituição Federal, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de Professores de Ciências: Tendências e inovações. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CEPE. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão da Universidade Federal do Espírito Santo. Resolução nº 48/2021 – Regulamenta a creditação das atividades de extensão nos cursos de graduação da Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes. Disponível em: https://daocs.ufes.br/sites/daocs.ufes.br/files/field/anexo/resolucao_no_48.2021_-_regulamenta_a_creditacao_das_atividades_de_extensao_nos_cursos_de_graduacao_da_ufes.pdf. Acesso em: 04 mar. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FORPROEX, Política de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras (FORPROEX), Manaus, Maio. 2012.
GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê? Instituto Paulo Freire, v. 15, p. 1-18, 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
MANCHUR, J.; SURIANI, A. L. A.; CUNHA, M. C. da. A contribuição de projetos de extensão na formação profissional de graduandos de licenciaturas. Revista Conexão UEPG, v. 9, n. 2, jul-Dez. 2013.
SOUZA, G. A. P.; SANTOS, B. M.; GHIDINI, A. R. Experiências da extensão universitária na formação de professores de ciências. Scientia Naturalis, v. 1, n. 5, p. 130-139, 2019.
ZANON, L. B.; SILVA, L. H. A. Formação continuada de professores de Ciências. In: GÜLLICH, Roque Ismael da Costa.; HERMEL, Erica do Espírito Santo. Ensino de biologia: construindo caminhos formativos. Curitiba: Prismas, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Nery Furlan Mendes, Atos Santos Amorim, Carla da Silva Meireles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.