Science education
interculturality, history, philosophy and sociology of science in teaching
Keywords:
Teacher training; Pedagogical Residency; Chemistry TeachingAbstract
The extreme south region of Bahia faces significant challenges when it comes to teacher training, many of whom are not specialized in the areas they teach. This results in an educational model based on the "empirical-inductivist" conception of science, which disregards the relationships between scientific knowledge and society and the environment. Therefore, it is necessary to develop teaching strategies that encourage reflection on scientific practice and its relationships with society. In this sense, the Pedagogical Residency Program has been an important initiative, providing undergraduate students with practical experiences in basic education, including classroom teaching and significant pedagogical interventions. This article aims to highlight the potential of a Pedagogical Residency subproject, which lasted 18 months and was carried out in a public high school in the municipality of Teixeira de Freitas, in the extreme south of Bahia, which sought to incorporate aspects of Interculturality, History, Philosophy and Sociology in teaching. The results demonstrate the importance of contextualizing teaching to the historical, intercultural, philosophical and social aspects of science, as well as the relevance of the Pedagogical Residency for improving learning processes in the area of Natural Sciences.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CACHAPUZ, A.; et al. A necessária renovação do ensino das Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de nível superior. Portaria GAB Nº 82, de 26 de abril de 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/diretoria-de-educacao-basica/28042022_Portaria_1691648_SEI_CAPES___1689649___Portaria_GAB_82.pdf. Acesso em 18 mar. 2024.
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de nível superior. Edital Capes nº 06, de 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018-residencia-pedagogica-pdf. Acesso em 21 abr. 2024.
COSTA, E. R.; SILVA, J. F. Da; BENTO, M. das G. O Programa de Residência Pedagógica: Uma Alternativa para a Aproximação entre o Acadêmico e o Projeto Político Pedagógico da Escola. Rev. Mult. Psic. V.13, N. 48 p. 595-608, Dezembro/2019-ISSN 1981-1179.
GALILI, I. Teaching Optics: A Historico-Philosophical Perspective. Em: Matthews, Michael R. (Ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching (3 Vols). Dordrecht: Springer. ISBN: 978-94-007-7653-1, 2014.
GIL, A.C. Como elaborar projetos e pesquisa. 3a ed. São Paulo: Atlas; 1995:58.
GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C., et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
GONZÁLEZ REY, F., & MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Subjetividade-teoria, epistemologia e método. Campinas, SP: Alínea Editora, 2017.
GUERRA, A.; MOURA, C. B. de. História da Ciência no ensino em uma perspectiva cultural: revisitando alguns princípios a partir de olhares do sul global. Ciência & Educação, Bauru, v. 28, e22018, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320220018. Acesso em 11 set. 2023.
MATTHEWS, Michael. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Cadernos Catarinenses de Ensino de Física. Florianópolis, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995.
MATTHEWS, Michael.Introduction: The History, Purpose and Content of the Springer International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching, 2014. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-94-007-7654-8_1#citeas:~:text=Matthews%2C%20M.R,007%2D7654%2D8_1. Acesso em 17 mar. 2024.
MOURA, B.A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, jan | jun 2014. Disponível em: https://rbhciencia.emnuvens.com.br/revista/article/view/237/189. Acesso em 11 set. 2023.
SILVA, Katia Augusta Curado Pinheiro da; CRUZ, Shirleide Pereira. A residência pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento - Diálogos em Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 227–247, 2018. DOI: 10.14295/momento.v27i2.8062. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062. Acesso em: 18 mar. 2024.
UFSB, Edital PROGEAC N. 09/2022. Apresentação de subprojetos de área para o Programa de Residência Pedagógica -RP/UFSB – Edital Capes n. 24/2022
UFSB, Instituto de Humanidades, Artes e Ciências. Projeto Pedagógico de Curso: Licenciatura Interdisciplinar em Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Itabuna / Porto Seguro / Teixeira de Freitas – Bahia. Dezembro, 2023.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
VENTURA, M. M. O Estudo de Caso como Modalidade de Pesquisa. Rev. SOCERJ. 20(5):383-386, setembro/outubro, 2007. Disponível em:
file:///C:/Users/quimi/Downloads o_estudo_de_caso_como_modalidade_de_pesquisa.pdf. Acesso 09 nov. 2022.
YIN, R.K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. São Paulo: Bookman, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debora Schmitt Kavalek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.