The contributions of the fancubos game to the science teaching and learning process in the 5th year of elementary education
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44539Keywords:
didactic games; playful teaching; basic educationAbstract
This article, of a qualitative nature, aims to analyze the contributions of the Fancubos game to the science teaching-learning process for 5th year elementary school students at a public school in the city of São Mateus/ES. The game was evaluated in three stages: elaboration, validation by basic education teachers and application to students. As a result of the teachers' responses, there was a positive receptivity towards the game, evidenced by interest, stimulation of creativity and clarity of the rules. As for the students' narratives, the ability to relate everyday situations to the content taught was observed, in addition to the variety and originality of the stories reflecting the students' involvement and stimulating their imagination and creativity.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BENEDETTI FILHO, E.; CAVAGIS, A. D. M.; SANTOS, K. O.; BENEDETTI, L. P. S. Um jogo de tabuleiro envolvendo conceitos de mineralogia no ensino de química. Química Nova na Escola, v. 43, n. 2, p. 1-9, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2017.
BRENELLI, R. P. O jogo como espaço para pensar: a construção de noções lógicas aritméticas. Campinas: Papirus, 2016.
CALICCHIO, R. S.; BATISTA, F. M. R. A contribuição do lúdico nos processos de ensino e aprendizagem. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia, v. 8, n. 17, p.1-13, 2017.
COLOMBO, D. A. Jogos didáticos como instrumentos de ensino. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 3, p. 78-83, 2019.
CUNHA, M. B. Jogos no ensino de química: considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
GOMES, R. R.; FRIEDRICH, M. A contribuição dos jogos didáticos na aprendizagem de conteúdos de ciências e biologia. In: EREBIO, 1., 2001, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: EREBIO, 2001. p. 389-392.
MATOS, C. F.; LORENZETTI, L. A pesquisa no ensino de ciências para os anos iniciais no Brasil: um olhar para o conhecimento químico. In: VIVEIRO, A. A.; ZACUL, M. C. S.; FERNANDES, R. C. A. Ensino de ciências para crianças: fundamentos, práticas e formação de professores. Itapetininga: Edições Hipótese, 2021.
MELO, A. C. A.; ÁVILA, T. M.; SANTOS, D. M. C. Utilização de jogos didáticos no ensino de ciências: um relato de caso. Ciência Atual, v. 9, n. 1, p. 2-17, 2017.
MIRANDA, S. No fascínio do jogo, a alegria de aprender. Linhas Críticas, v. 8, n. 14, p 21-34, 2002.
MORAES, M. C.; TORRE, S. Sentipensar: fundamentos e estratégias para reencantar a educação. Petrópolis: Vozes, 2004.
PINTO, L. T. O uso dos jogos didáticos no ensino de ciências no primeiro segmento do ensino fundamental da rede municipal pública de Duque de Caxias. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Rio de Janeiro, Nilópolis, 2009.
SASSERON, L. H. Ensino de ciências por investigação e o desenvolvimento de práticas: uma mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 1061-1085, 2018.
SILVA, L. L.; NASCIMENTO, D. C. O lúdico na educação infantil: a utilização de jogos e brincadeiras de forma inclusiva. Revista de Educação Inclusiva, v. 6, n. 2, p. 68-84, 2022.
SILVA, P. L.; ALMEIDA, V. R. O uso de jogos didáticos-pedagógicos no ensino de ciências como método de ensino e aprendizagem na EMEF Brigadeiro Haroldo Coimbra Veloso em Itaituba-PA. Revista de Iniciação à Docência, v. 8, n. 1, p. 1-18, 2023.
SILVEIRA, L. R.; SILVA, F. F. Utilização de jogo didático no estágio supervisionado como estratégia para o ensino de ciências: um relato de experiência. Revista Insignare Scientia, v. 6, n. 4, p. 142-155, 2023.
TEIXEIRA, R. R. P.; APRESENTAÇÃO, K. R S. Jogos em sala de aula e seus benefícios para a aprendizagem. Revista Linhas, v. 15, n. 28, p. 302-323, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lenise Queiroz Pereira, Ana Nery Furlan Mendes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.