Implementation of bricolage in chemistry education
production of didactic materials for use in basic education
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i17.44576Keywords:
Bricolage; teaching methodologies; basic educationAbstract
This work aims to present two proposals for didactic materials, which aim to make visually accessible complex Chemistry concepts for students, using bricolage activities, these are: “Geometry Box”, which covers the concepts of molecular geometry and “A pinch of electrolysis”, which covers the concepts of aqueous electrolysis of salts. These activities refer to the construction of materials for their own use in classroom. In Chemistry education, bricolage can be used during the construction of didactic materials and low-cost experiments, especially when specific resources are not available. With this in mind, the production of these materials was carried out during a course in Chemistry Education at the Federal University of Espírito Santo/São Mateus, which aims to promote the use of different methodologies in basic education. For evaluation, the materials were submitted to a panel composed of three teachers working in basic education and one teacher from the Federal University of Espírito Santo, who contributed to the final elaboration of the project. As a result, the materials received positive evaluations from the teachers, who recommended their use in basic education classrooms.
Keywords: Bricolage, teaching methodologies; basic education.
Downloads
References
BROWN, Theodore. L.; LEMEY JR., Eugene; BURSTEN, Bruce E. Química – A Ciência Central. São Paulo: Editora Pearson Prentice Hall, 9 Edição, 2005.
CARDOSO, Maria Regina de Souza: MIGUEL, Joelson Rodrigues. Metodologias aplicadas no ensino de química. ID online: Revista Multidisciplinar e de psicologia, Jaboatão dos Guararapes, v. 14, n. 50, p. 214-226, mai. 2020.
CHAVES, Ermina Luciane Oliveira; LIMA, Amanda Graziele Batista de; SANTOS, Leticia Raquel Amaro dos; SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade. Produção de material didático para o ensino de ciências na perspectiva da bricolagem educacional. In: XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. 14 out. 2023. Goiás: p. 1-10.
CATELAN, Senilde Solange; RINALDI, Carlos. A atividade experimental no ensino de ciências naturais: contribuições e contrapontos. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 13, n. 1, p. 306-320, 2018.
QUADROS, Ana Luiza de; SILVA, Dayse Carvalho da; ANDRADE, Frank Pereira de; ALEME, Helga Gabriela; OLIVEIRA, Sheila Rodrigues; SILVA, Gilson de Freitas. Ensinar e aprender química: a percepção dos professores do Ensino Médio. Educar em Revista, Curitiba, n. 40, p. 159-176, abr./jun. 2011.
SILVA, Agmar José de Jesus.; EGAS, Vera Sintia da Silva. Percepção da importância do uso de atividades experimentais na aprendizagem de química de um grupo de estudantes concluintes do ensino médio em uma escola pública em Tefé/AM. Revista Insignare Scientia - RIS, Chapecó, v. 5, n. 1, p. 209-234, mar. 2022.
SOUSA, José Antonio de; IBIAPINA, Bruna Rafaela Silva. Contextualização no ensino de química e suas influências para a formação da cidadania. Revista Ifes Ciência, Vitória, v. 9, n. 1, p. 01-14, mar. 2023.
YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima; NUNES, Antônio Euder da Costa. Dificuldade em química e uso de atividades experimentais sob a perspectiva de docentes e alunos do ensino médio no interior do Amazonas (Coari). Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 2, p. 172-182, mar./mai. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maisa de Jesus Morais, Atos Santos Amorim, Gilmene Bianco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.