Awakening Sustainable Knowledge
Exploring the Practice of the Generator Theme at the Integrated State Center for Rural Education in Águia Branca - ES
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i22.45011Keywords:
Rural education; Generative Theme; Interdisciplinarity; Peasant identity; Meaningful learning.Abstract
This study investigates the practice of the Generative Theme at the State Integrated Center for Rural Education of Águia Branca (CEIER-AB) in Espírito Santo, and its impacts on the teaching-learning process and the affirmation of students' peasant identity. The adopted methodology integrates interdisciplinarity between common curricular components and agricultural sciences, focusing on topics relevant to the local community, such as agriculture and agroecology. The results indicate that this pedagogical approach promotes meaningful and contextualized learning, besides strengthening the students' peasant identity. It is concluded that the Generative Theme is an effective strategy for rural education, as it connects theory and practice in a coherent and significant manner.
Downloads
References
BORGES, Roberta Rocha. Do projetar o contexto investigativo ao maravilhar-se: quais caminhos seguir? ed. Campinas, SP. 148 Educação, 2017. ISBN: 978-85-5570-008-8. Disponível em: https://www.nepp.unicamp.br/upload/documents/publicacoes/b454c420ba37b7ab08ac07051ba6eeb8.pdf. Acesso em: 30 de maio de 2024.
CORAZZA, S. Construtivismo: que lugar é este? Educação & Realidade, Porto Alegre, 19 (1): 121-124, 1994.
CORAZZA, S. M. Tema Gerador: concepção e práticas (3ª ed.). Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil: Unijuí, 2003.
COSTA, J. M.; PINHEIRO, N. A. M. O ensino por meio de Temas-Geradores: A Educação pensada de forma contextualizada, problematizada e interdisciplinar. Imagens da Educação, v. 3, n. 2, p. 37-44, 2013. Disponível em: https://acervoapi.paulofreire.org/server/api/core/bitstreams/a0b2784d-459c-44ba-88fb-6e64a7b5895a/content. Acesso em: 2 de mai de 2024.
FERREIRA, L. I.; SILVERIO, T. C.; PILON, P. Interdisciplinaridade no CEIER/ Águia Branca (ES): a cunicultura como instrumento pedagógico no curso técnico em agropecuária. In: FOERST, Erineu; JESUS, José Pacheco de. (Orgs.). Educação do Campo: 35 Anos dos Ceier's-Culturas, Saberes e Pesquisas - 1. ed. - Curitiba: Appris, 2020. 359 p.; 23 cm (Educação & Culturas), p. 227-254.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido (17ª ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (25ª ed.). São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MUSCARDI, D. C.; ARNHOLZ, E. Quem gera o Tema Gerador? O Necessário Protagonismo Estudantil na Construção de Temas Geradores na Escola do Campo. Ensaio - Pesquisa em Educação e Ciências, Belo Horizonte, 2023. https://www.scielo.br/j/epec/a/tMvvhbpFygDYGxZLZSkBw5J/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 de mai 2024.
OLIVEIRA, E. B. et al.Temas geradores como contribuição metodológica para a prática docente. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n. 2, maio 2017.
ESPÍRITO SANTO. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI. Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca/CEIER-AB. Superintendência Regional de Educação de Barra de São Francisco SRE/BSF – Secretaria de educação do Espírito Santo – SEDU, 2020-2024.
ESPÍRITO SANTO. Plano de Ação – Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca/CEIER-AB. Superintendência Regional de Educação de Barra de São Francisco SRE/BSF – Secretaria de educação do Espírito Santo – SEDU, 2023.
ESPÍRITO SANTO. Currículo do Espírito Santo 2020. Secretaria Estadual De Educação Do Espírito Santo – SEDU. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1B41xYpgWgvZGd8dccl6lDtOkjHL4jjC5/view?pli=1. Acesso em: 02 de mai de 2024.
REIS, F. A. F. Historicidade do Centro Estadual Integrado de Educação Rural de Águia Branca – ES: Uma leitura a partir da obra Pedagogia do Oprimido de Paulo Freire. 2017. 82 f. Dissertação (Mestrado). -- Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola, 2017.
SILVA, I do C. A. Ressignificar a formação continuada de educadores em seu cotidiano escoar: Um olhar a partir da metodologia práxis pedagógica. Dissertação (mestrado em Educação) - Centro Universitário La Salle - UNILASSALLE, Canoas, 2009. Disponível em: https://svr-net20.unilasalle.edu.br/bitstream/11690/586/1/iasilva.pdf. Acesso em 26 de junho de 2024.
SILVA, A. Z.; SILVA JUNIOR, J. A.; SILVA, M. L. R. Tema gerador: uma abordagem da metodologia de ensino com base na leitura da epistemologia freiriana. Sér.-Estud., Campo Grande, v. 27, n. 60, p. 307-321, maio 2022 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822022000200307&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 02 maio 2024. Epub 30-Ago-2022.
VASCONCELOS, C. Metodologia dialética em sala de aula. Revista Educação. AEC: Brasília. abril de 1992, nº 83.
TEIXEIRA, A. (2007). Educação não é privilégio. São Paulo: Editora UNESP.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RENAN ELVIS CRIVELLARO, FRANKLIN NOEL DOS SANTOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.