Digital information and communication technologies in education and transformation in the teaching-learning process
new teaching and teacher training practices
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i22.46326Keywords:
Tecnologias digitais, Formação de Professores, Produção de Conteúdos Digitais; Prática Docente; Recurso Didático., Metodologias ativas, Inovação PedagógicaAbstract
This article discusses the impact of Digital Information and Communication Technologies (DICT) on education, focusing on transforming teaching-learning processes and the professional development of teachers. The study aims to investigate the potential of these technologies to enrich pedagogical practice, facilitate the development of digital competencies among educators, and promote a more inclusive and interactive education. The methodology employed included a bibliographic review of recent studies, highlighting both the opportunities and challenges of implementing DICT in educational contexts. Among the main results, the importance of continuous teacher training is emphasized, which should include not only the technical mastery of technologies but also the development of innovative pedagogical practices aligned with the demands of the 21st century. The work concludes that the effective integration of DICT into the educational process requires inclusive public policies, adequate teacher training, and the creation of more dynamic learning environments that foster student protagonism.
Downloads
References
STRUCHINER, Miriam; GIANNELLA, Tais R. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação na Educação. Educação, tecnologia e sociedade: dimensões socioculturais das tecnologias digitais de informação e comunicação. Acesso em: 21 set. 2024.
MONTES, Paziana Veras. O Impacto da Tecnologia no Processo de Ensino-Aprendizagem no Ensino Fundamental. In: Construindo saberes no ensino fundamental. Rio de Janeiro: Editora Epitaya, 2024. ISBN 978-85-94431-45-5. Acesso em: 23 set. 2024.
SANTOS, Silvana Maria Aparecida Viana; SANTOS FILHO, Elzo Brito dos; RODRIGUES, Fábio Feitosa; MEDEIROS, Jéssica Marinho; TIMÓTEO, Luciene Carneiro da Silva Oliveira; MEROTO, Monique Bolonha das Neves; OLIVEIRA, Ricardo Furtado de; NARCISO, Rodi. As Contribuições das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICs) para a Psicopedagogia no Processo de Ensino-Aprendizagem. Revista Foco, Curitiba (PR), v.16, n.11, p. 01-19, 2023. DOI: 10.54751/revistafoco.v16n11-231.
UNICEP. Educação e Tecnologia: Qual o Impacto da Tecnologia na Educação Moderna?. Disponível em: https://www.unicep.edu.br/post/educa%C3%A7%C3%A3o-e-tecnologia-qual-o-impacto-da-tecnologia-na-educa%C3%A7%C3%A3o-moderna. Acesso em: 25 set. 2024.
SILVA, Iury Fagundes da. As Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação na Educação de Pessoas com Deficiência: Um Diálogo Possível?. . Acesso em: 20 set. 2024.
AZEVEDO, José Daniel de Avelar; QUEIROZ, Mailson Santos de. A Tecnologia da Informação e Comunicação, e o Seu Uso no Âmbito da Educação no Brasil: Um Estudo Teórico-Bibliográfico. Revista Foco, 2024. Acesso em: 22 set. 2024.
VIDAL, Altemar Santos; MIGUEL, Joelson Rodrigues. As Tecnologias Digitais na Educação Contemporânea. Id on Line Rev. Mult. Psic., Maio/2020, vol. 14, n. 50, p. 366-379. ISSN: 1981-1179. Disponível em: http://idonline.emnuvens.com.br/id. Acesso em: 24 set. 2024.
VIANA JUCÁ, Alex Andrelino; SILVA, Dirceu da; ARAÚJO, Fábio José de; NASCIMENTO, Jeckson Santos do; SOUSA, Laura Silva de. Transformando a Educação: Integrando Tecnologias Digitais e Metodologias Inovadoras para um Currículo Personalizado e Interativo. Revista Ilustração, Cruz Alta, v. 5, n. 7, p. 155-166, 2024. Acesso em: 22 set. 2024.
NÓVOA, António. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Colaboração de Yara Alvim. Salvador: SEC/IAT, 2022. 116 p.
BRASIL PAIS DIGITAL. Tecnologia na educação: transformando o sistema de ensino para o futuro. Disponível em: https://brasilpaisdigital.com.br/tecnologia-na-educacao-transformando-o-sistema-de-ensino-para-o-futuro/#:~:text=A%20aplica%C3%A7%C3%A3o%20da%20IA%20no,necessidades%20espec%C3%ADficas%20de%20cada%20aluno. Acesso em: 20 set. 2024.
SOUSA, Robson Pequeno de; MIOTA, Filomena M. C. S. C.; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Tecnologias Digitais na Educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011. 276 p. ISBN 978-85-7879-124-7. Disponível em: SciELO Books. Acesso em: 24 set. 2024.
PROESC. Tecnologia na Educação: Como a Tecnologia Está Transformando a Educação? Blog Proesc, 2024. Disponível em: https://www.proesc.com/blog/tecnologia-na-educacao/. Acesso em: 23 set. 2024.
MORAN, José; MATTAR, João. Diálogos sobre educação híbrida e digital. 1. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2023.
MORAN, José; BACICH, Lilian. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
NÓVOA, António. Professores: libertar o futuro. Porto Alegre: Diálogos Embalados, 2023. 140 p.
GOMES, Juliana Leite Penteado. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) no ensino: a Lousa Digital Interativa (LDI) e seu potencial em atividades educacionais. Rio Claro, SP: Instituto de Biociências
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eduardo Oliveira Velasco, Thiago Reis dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.