Radiação em alimentos: explorando concepções de alunos em contexto amazônico
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i21.46495Keywords:
ensino de ciências, radiação de alimentos, AmazôniaAbstract
Aware of the importance of radiation and its applications, specifically food irradiation in the Amazon region, due to its potential role in the preservation and commercialization of local and regional products, this study aims to evaluate the initial stage of a validated pilot project, part of a professional master's research on the teaching of radiation, with a particular focus on food irradiation. The emphasis of the study is on the students' initial perceptions of the subject, based on a survey questionnaire. The research is conducted with first-year students of the New High School in a public school of the state network in Manaus/AM, and it is characterized as qualitative research of an applied nature. The methodological approach adopted is Action Research, and questionnaires are used as data collection instruments. The interpretation of the data follows descriptive analysis based on Gil (2008).The results indicate that students have limited and distorted conceptions regarding radiation and its relations, leading them to associate it only with negative situations. Additionally, they struggle to relate these concepts and their implications to their everyday experiences.
Downloads
References
AMAZONAS, Governo do Estado. Referencial Curricular Amazonense do Ensino Médio. Secretaria de Educação do Amazonas. Manaus. 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1TD5GSOu7Opy2ByYEWJubPOfBH1Qg_4N9/view. Acesso em: 5 out 2024.
BARRAGAN, P.; MORTIMER, E.; LEAL, A. Avaliação preliminar sobre o conceito de radiação e algumas de suas tecnologias: ideias informais de estudantes do ensino médio. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação. Florianópolis-SC, 2009. Disponível em: http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/vienpec/CR2/p1090.pdf . Acesso em: 2 out. 2024.
BEZ, T. V.; ALEXANDRE, W; COSTA, S. A radioatividade na visão dos alunos de um curso de licenciatura em ciências da natureza. In: II Simpósio de Integração Científica e Tecnológica do Sul Catarinense – SICT-Sul, 2013. Disponível em: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/rtc/article/view/1125/829 . Acesso em: 1 out. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRITO, E, S. Radioatividade no Ensino Médio Orientações para a implementação de uma proposta didática com enfoque CTS. 1ª ed. 2019. São Luíz. Disponível em: https://arquivos.ufma.br/arquivos/20200522158f961244029676c9a5eff61/ELISIANY.pdf Acesso em: 29 set. 2024.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 7. ed. Ijuí, RJ: Unijuí, 2016.
CHASSOT, A. Alfabetização Científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, pp. 89-100, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/gZX6NW4YCy6fCWFQdWJ3KJh/ Acesso em: 28 de set de 2024.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.; PERNAMBUCO, M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JAPIASSÚ, Hilton. O espírito interdisciplinar. Cadernos EBAPE.BR, v. IV, N. 3, p 1-9 Outubro 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/J3xx9Xfc8NqRnzdtJzQ3rGk/?format=pdf. Acesso em: 2 out 2024.
LEVY, D., SORDI, G.M.A.A., VILLAVICENCIO, A. Construindo pontes entre ciência e sociedade: divulgação científica sobre irradiação de alimentos. Brazilian Journal of Radiation Sciences, 2020.
LIMA, A. A. M. As radiações no ensino básico e secundário. 2007. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra, Departamento de Física da Universidade de Coimbra. Coimbra, 2007. Disponível em: https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/2549 . Acesso em: 2 out. 2024.
MATTOS, J. C. P. A Radiação Ionizante em Benefício do Homem. Revista Eletrônica do Vestibular UERJ. Ano 7, n. 20, 2014. Disponível em: https://www.revista.vestibular.uerj.br/artigo/artigo.php?seq_artigo=35 Acesso em: 1 out. 2024.
MINAYO, M. C. S. (Org.). PESQUISA SOCIAL: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes. 2002.
NAMORATO, P. G. A.; BARROS, A. B. D; COIMBRA, S. M.; CÚGOLA, C. B. Abordagem da radiação no Ensino Médio: Desafios e Paradigmas. In: XV Simpósio Brasileiro de Educação Química. Saberes tradicionais e Científicos: Diálogos na Educação Química, 2017. Disponível em: https://www.abq.org.br/simpequi/2017/trabalhos/90/10796-21696.html. Acesso em: 2 ago. 2024.
OKUNO, E. Radiação: efeitos, riscos e benefícios. São Paulo: Oficinas de Textos, 2018. Disponível em: https://s3-sa-east-1.amazonaws.com/ofitexto.arquivos/Radiacao-Efeitos-Riscos-e-Benef%C3%ADcios-DEG.pdf Acesso em: 3 out. 2024.
PACHECO, N. H. R. Irradiação de Alimentos: um estudo de caso. 2013. 58. Ponta Grossa, 2013. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/23330/1/PG_CEEST_04_2012_19.pdf. Acesso em: 29 set. 2024.
PINTO, G. T.; MARQUES, D. M. Uma Proposta Didática na Utilização da História da Ciência para a Primeira Série do Ensino Médio: A Radioatividade e o cotidiano. História da Ciência e Ensino v. 1, 2010, p.27-57. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/hcensino/article/view/3024/2037. Acesso em: 28 set. 2024.
SILVA, F. C. V.; CAMPOS, A. F.; ALMEIDA, M. A. V. O Ensino e aprendizagem de radioatividade: análise de artigos em periódicos nacionais e internacionais. In: XVI Encontro Nacional de Ensino de Química (XVI ENEQ) e X Encontro de Educação Química da Bahia (X EDUQUI) Salvador, BA, Brasil, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/article/download/7328/5109/21312 . Acesso em: 26 set. 2024.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 11. ed. São Paulo,SP: Cortez, 2002.
TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1ª ed. 23. Reimpr. São Paulo: Atlas, 2015.
VICENTE, J.; SALDANHA, T. Emprego da técnica de radiação ionizante em alimentos industrializados. Acta Tecnológica, Vol. 7, N° 2 (2012), 49- 54. Disponível em: https://periodicos.ifma.edu.br/index.php/actatecnologica/article/view/148/105 Acesso em: 3 out. 2024.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Fernando Pereira Leal, sra.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.