History and social construction of the science curriculum in basic education

A look at Elementary Education in municipal schools in Rio Bananal/ES

Authors

  • Katia Demuner Fanchiotti UFES
  • Gustavo Machado Prado

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i23.45132

Keywords:

Curriculum; Science; Teaching

Abstract

This research sought to identify how the Science curriculum in the city of Rio Bananal/ES was arranged over the last decade and the first years of the current decade, with a view to student training focused on scientific literacy, and how it is currently carried out, after the approval of the National Common Curricular Base and its reflection on the history of Science teaching. To this end, qualitative research was carried out involving bibliographic and documentary analysis in the following sources: Legislation, Curricular Guidelines and Teaching Plans for the Science subject, available at the Regional Education Superintendency, Municipal Education Department and in the Teaching Units themselves. Furthermore, a semi-structured interview was carried out with teachers who teach the Science subject in schools that offer full Elementary Education in the municipality of Rio Bananal/ES. Thus, when analyzing the history of Science teaching in the municipality of Rio Bananal/ES, we can assert that this educational ideology has a strong influence on the state curriculum, in addition to that which comes from the teachers themselves who work in municipal schools.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Fundamental – Ciências Naturais. Brasília: MEC 1996 a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC / SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro04.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://bncc.mec.gov.br. Acesso em: 15 abr. 2023.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação. v.13, n.37, p. 45-56, 2008.

CAPELOTO, Larissa Regina. Dez anos dos Parâmetros Curriculares Nacionais: contribuições para o ensino de ciências naturais nos anos iniciais do ensino fundamental I. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Campus de Araraquara, 2010, 135 f. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/90118/capeloto_lr_me_arafcl.pdf?sequence=1. Acesso em: 02 set. 2023.

CICILLINI, Graça Aparecida; CUNHA, Ana Maria de Oliveira. Considerações sobre o Ensino de Ciências para a Escola Fundamental. IN: ______. Escola Fundamental: Currículo e Ensino. Campinas – SP: Papirus, 1991. p. 201-216

COSTA, Francisco Wendell Dias. Plante uma árvore, adote essa ideia! Projeto de educação ambiental na escola Adalgisa Mendonça Lopes, Anajatuba - MA. Geografia, Ensino & Pesquisa, Vol. 22 (2018), e28, p. 01-14.

DANELIV, Lucio; LEWANDOWSKI, Hilario. Horta escolar: um instrumento ecoalfabetizador no Ensino Fundamental. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2016/2016artigo_cien_unicentro_luciodaneliv.pdf. Acesso em: 21 abr. 2024.

FINI, Danielle Aguiar. Currículos praticados: um estudo na educação de surdos – INES. Dissertação de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2017, 131 f. Disponível em: https://www.unirio.br/ppgedu.jpg/dissertacoes/repositorio-de-dissertacoes/1f4c22017/dissertacao-ppgedu-danielle-aguiar-fini. Acesso em: 21 dez. 2023.

FIOROTTI, Josiana Laporti; CARVALHO, Elenilma da Silva Santos; PIMENTEL, Anatides Francisco; SILVA, Kennedy Ribeiro da. Horta: a importância no desenvolvimento escolar. In: ENCONTRO LATINO AMERICANO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 14., 2011, [S.l.] Anais eletrônicos...[S.l.], 2011. Disponível em: http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2010/anais/arquivos/0566_0332_01.pdf. Acesso em: 21 dez. 2023.

FOUREZ, Gérard. Crise no Ensino de Ciências? Investigações em Ensino de Ciências. V. 8, n. 2, 2003.

GOODSON, Ivor Frederick. Políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Tradução de Vera Joscelyne. Petrópolis - Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

GUIMARAES, Lucas Peres; CASTRO, Denise Leal de. Visão dos professores de ciências da rede municipal de Barra Mansa, diante dos desafios da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Horizontes: Revista da Educação, [s. l.], v. 8, ed. 15, p. 6-19, 2020. DOI https://doi.org/10.30612/hre.v8i15.10456. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/10456/5825. Acesso em: 09 dez. 2023.

LUDKE, Menga. & ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

NILLES, Jéssica Hensing; LEITE, Fabiane de Andrade. O currículo do ensino de ciências no Brasil: um olhar para a BNCC e os livros didáticos. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 6, n. especial, 2023. DOI: 10.5335/rbecm.v6iespecial.14783. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/14783. Acesso em: 1 nov. 2023.

RANGEL, Monica. Desenvolvimento científico contemporâneo e algumas consequências para a humanidade. Net, Ciberlegenda, Niterói, n. 2, 1999.

SASSERON, Lúcia Helena; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011.

SASSERON, Lúcia Helena. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo/ Tomaz Tadeu da Silva . -3. ed.; 8. reimp. -Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.156 p.

VILLANI, Alberto; PACCA, Jesuina Lopes de Almeida. Construtivismo, conhecimento científico e habilidade didática no ensino de ciências. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan./dez. 1997.

Published

25-06-2025