‘Desafricanizing’ Egypt, making white Cleopatra: epistemic silences about the Eurocentric readings on Egypt in the History textbooks evaluated in the PNLD 2018

Authors

  • Anderson Ribeiro Oliva

DOI:

https://doi.org/10.17648/rom.v0i10.18970

Keywords:

Ancient Egypt, Afrocentrism, Didactic books, Epistemic silence

Abstract

The article aims to reflect on the narratives produced in didactic books about the senses and the African civilizational references associated with ancient Egypt. The first part of the text reserves a (re)visit to some authors who discuss the subject from the African perspective and the theses of Afrocentrism and Afrocentricity, such as Théophile Obenga, Babacar Sall, A. Moussa Lam and Molefi Asante. Dialogue also with the readings that problematize the question of the Africanity of Old Egypt, but without following an Afrocentric affiliation, from authors like Elikia M’Bokolo and Ella Shohat. Finally, as the main objective of the essay, I analyze a set formed by three textbooks of History, approved in the PNLD of 2018, destined to High School. The intention was to see if the authors of these manuals shared the Eurocentric looks, marked by the modern / colonial / racist logic about this ancient civilization, or if, in their texts, an critique is given out and attentive to the historical protagonism of the African societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Livros didáticos

BOULOS JÚNIOR, A. História. sociedade e cidadania. São Paulo: FTD, 2011.

______. História, sociedade e cidadania. São Paulo: FTD, 2012. v. 6

______. História, sociedade e cidadania. São Paulo: FTD, 2016. v. 1.

BRAICK, P.; MOTA, M. B. História: das cavernas ao Terceiro Milênio. São Paulo: Moderna, 2016. v. 1.

COTRIM, G. História global: Brasil e Geral. São Paulo: Saraiva, 2016. v. 1.

Obras de apoio

ANTA DIOP, Ch. A. A origem dos antigos egípcios. In: MOKHTAR, G. (Org.). História Geral da África: a África antiga. Brasília: Unesco, 2010, p. 1-36. v. 1.

______. A unidade cultural da África negra: esferas do patriarcado e do matriarcado na Antigüidade Clássica. Luanda: Mulemba, 2014.

ASANTE, M. K. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, E. L. (Org.). Afrocentricidade. São Paulo: Selo Negro, 2009, p. 93-110.

BAKR, A. A. O Egito faraônico. In: MOKHTAR, G. (Org.). História Geral da África: a África antiga. Brasília: Unesco, 2010, p. 37-67. v. 1.

BARBOSA, M. S. Pan-africanismo e teoria social: uma herança crítica. África, v. 31-32, p. 135-155, 2011/2012.

BORGES, J. A. Ambígua África, memórias e representações da África Antiga no livro didático: Egito, reino e impérios africanos. 2009. Dissertação (Mestrado em Memória: Linguagem e Sociedade) – Programa de Pós-Graduação em Memória: Linguagem e Sociedade, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2009.

BOULOS JÚNIOR, A. Imagens da África, dos africanos e de seus descendentes em coleções de didáticos de História aprovadas no PNLD de 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2008.

BRASIL. PNLD 2018: História. Guia de livros didáticos, Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2017.

CAIMI, F. E.; ROCHA, H. A(s) história(s) contada(s) no livro didático hoje: entre o nacional e o mundial. Revista Brasileira de História, v. 34, n. 68, p. 125-147, 2014.

DIOP, B. M.; DIENG, D. A consciência histórica africana. Luanda: Mulemba, 2014.

FANON, F. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

______. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FARIAS, P. F. de M. Afrocentrismo: entre uma contra-narrativa histórica universalista e o relativismo cultural. Revista Afro-Ásia, n. 29-30, p. 317-343, 2003.

FIGUEIREDO, Â.; GROSFOGUEL, R. Racismo à brasileira ou racismo sem racistas: colonialidade do poder e a negação do racismo no espaço universitário. Sociedade e Cultura, v. 12, n. 2, p. 223-234, 2009.

GARRIDO, M. História que os livros didáticos contam depois do PNLD: História da África e dos afro-brasileiros por intermédio dos editais de convocação do PNLD (2007-2011). História e Perspectivas, n. 54, p. 239-268, 2016.

GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 31-49, 2016.

______. La descolonización del conocimiento: diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. Formas-Otras, n. 1, p. 97-108, 2011.

LAM, A. M. Egipto antigo e África negra: alguns factores novos que esclarecem as suas relações. In: DIOP, B. M.; DIENG, D. (Org.). A consciência histórica africana. Luanda: Mulemba, 2014, p. 143-157.

M’BACKÉ DIOP, Ch. Cheikh Anta Diop: o homem e a obra. In: DIOP, B. M.; DIENG, D. (Org.). A consciência histórica africana. Luanda: Mulemba, 2014, p. 87-110.

M’BOKOLO, E. África negra: história e civilizações. Até ao século XVIII. Lisboa: Vulgata, 2003.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Org.). El giro decolonial. Bogotá: Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, 2007.

MBEMBE, A. Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2014a.

______. Sair da grande noite: ensaio sobre a África descolonizada. Luanda: Mulemba, 2014b.

MUDIMBE, V. Y. A ideia de África. Luanda: Mulemba, 2013.

NASCIMENTO, E. L. Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009.

OBENGA, Th. O sentido da luta contra o africanismo eurocentrista. Luanda: Mulemba, 2013.

OLIVA, A. R. A África como berço da humanidade. O debate sobre a “anterioridade” africana e seus reflexos nos livros didáticos brasileiros. In: CAMPOS, A. P.; SILVA, G. V. da (Org.). Os reinos africanos na antiguidade e na idade média. Vitória: GM, 2011, p. 7-23.

______. A história da África nos bancos escolares. Representações e imprecisões na literatura didática. Estudos Afro-Asiáticos, n. 3, p. 421-461, 2003.

______. Lições sobre a África: diálogos entre as representações dos africanos no imaginário ocidental e o ensino da História da África no Mundo Atlântico (1990-2005). Tese (Doutorado em História Social) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade de Brasília, Brasília, 2007.

______. Uma história esquecida. A abordagem da África Antiga nos manuais escolares de História: estudos de caso no Brasil e em Portugal (1990-2005). Em Tempo de Histórias, v. 12, p. 184-200, 2008.

OLIVEIRA, S. R. de. Ensino de história das mulheres: reivindicações, currículos e potencialidades. In: STEVENS, C.; OLIVEIRA, S. R. de; ZANELLO, V. (Org.). Estudos feministas e de gênero. Santa Catarina: Mulheres, 2014, p. 277-291.

PAIVA, V. A. da S. Egito como componente curricular de História: desafios e possibilidades no ensino de História da África. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2016.

PAULINO DA SILVA, C. F. A construção da imagem de Otávio, Cleópatra e Marco Antônio entre moedas e poemas (44 a 27 a.C.). Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História Social das Relações Políticas, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

REIS, R. B. Reivindicações pela origem: a apropriação do Egito Antigo pelo discurso pan-africano. Cadernos CESPUC, n. 20, p. 87-94, 2010.

ROCHA DA SILVA, T. R. O sorriso da esfinge: reflexões sobre o ensino do Egito antigo no Brasil. In: LEMOS, R. S. (Org.). O antigo Egito: novas contribuições brasileiras. Rio de Janeiro: Multifoco, 2014, p. 279-299.

SALL, B. Estado das investigações acerca da Antiguidade africana. In: DIOP, B. M.; DIENG, D. (Org.). A consciência histórica africana. Luanda: Mulemba, 2014, p. 141-215.

SHOHAT, E. Des-orientar Cleópatra: um tropo moderno da identidade. Cadernos Pagu, n. 23, p. 11-54, 2004.

SOUZA, R. S. A Cleópatra de Mankiewicz (1963): imperialismo, eurocentrismo e etnicidade na representação cinematográfica da Antiguidade. Estudos de Egiptologia, n. 2, p. 158-163, 2015.

______. Cleópatra e o cinema hollywoodiano na primeira metade do século XX. Revista Mundo Antigo, v. 3, n. 5, p. 99-119, 2014.

Published

30-12-2017

How to Cite

OLIVA, Anderson Ribeiro. ‘Desafricanizing’ Egypt, making white Cleopatra: epistemic silences about the Eurocentric readings on Egypt in the History textbooks evaluated in the PNLD 2018. Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos, [S. l.], n. 10, p. 26–63, 2017. DOI: 10.17648/rom.v0i10.18970. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/romanitas/article/view/18970. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier: The study of the Ancient Africa: perspectives of investigation