Study on the quality of teaching in a high school located in Vitória, ES
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v8i3.37202Keywords:
Service, Quality in service, Servqual, QualityAbstract
This article sought to measure the quality of teaching in a secondary school through the servqual tool developed by Parasuraman, Zeithaml and Berry, which makes it possibleto identify whether the customer's expectation is aligned with the service performed. Thus, it is possible to analyze points that have flaws, in order to improve the quality and reputation of teaching, also seeking the school's competitiveness in the field. The research was quantitative and the results were obtained through the responses of students through an online questionnaire, consisting of assessments in various spheres that make up the service provided and based on the expectations of students. As a result of the students' assessment, it was possible to observe items where the service offered was far from the service performed, in others where the perception was close to or above expectations. Therefore, it is possible to understand the relevance of the Servqual tool, which allows us a very broad view of essential points for improvement, consequently, of the advancement of the service provided.
Downloads
References
Araujo, F. L. & Bergiante, N. (2018). Aplicação do método Servqual para avaliação da percepção da qualidade na prestação de serviços administrativos: um estudo de caso em uma instituição federal de ensino. Encontro nacional de engenharia de produção – Enegep. http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_WPG_259_491_36057
Jesus, L. S. (2013). Avaliação da qualidade do servido de educação: aplicação do Servqual em uma escola pública na cidade de Caruaru. Repositório UFPE. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/35162
Oliveira, V. M. T. & Ikeda A. A, N. (2007). Aplicação do método Servqual para avaliação da percepção da qualidade na prestação de serviços administrativos: um estudo de caso em uma instituição federal de ensino. Revista Alcance. 14(2), 189-206. https://doi.org/10.14210/alcance.v14n2.p189-206
Oliveira, R. B., Santos, V. M., & Nunes, J. D. C. (2018). Avaliação da qualidade do serviço prestado pelo curso de engenharia de produção de uma instituição de ensino superior - uma aplicação do método Servqual. Encontro nacional de engenharia de produção – Enegep.
Pasquinelli, C. F. G. & Coelho, P. D. W (2019). Avaliação da qualidade de serviços de uma escola pública: um estudo de caso utilizando o método Servqual combinado com AHP. Encontro nacional de engenharia de produção – Enegep
Medeiros, C. P. & Vieira, R. K. (2017). Estudo acerca da percepção da qualidade em uma universidade federal brasileira, aplicando-se a ferramenta Servqual. Encontro nacional de engenharia de produção - Enegep.
Martins, P. G. & Laugeni, F. P. (2006). Os 5 gaps da qualidade. São Paulo, SP. Saraiva. https://blogdaqualidade.com.br/os-5-gaps-da-qualidade.
Rebouças, F. V (2013). Analise da qualidade do curso de engenharia de produção mecânica da Universidade Federal do Ceará utilizando o modelo Servqual. Repositório Institucional UFC. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35737
Santos, A. C. S. G., Carvalho, S. V. P., Souza, A. R, Josinaldo, D., & Ferreira, L. F. (2018). Avaliação da qualidade na educação do ensino fundamental sob a perspectiva dos pais dos discentes. Encontro nacional de engenharia de produção – Enegep.
Wicher, E. W., Toyota, V. T. T., Binkowski, A. R. S., & Wicher, G. P. (2018). O emprego da escala Servqual na avaliação da qualidade de uma pós-graduação. Encontro nacional de engenharia de produção – Enegep.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineering
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
![](https://licensebuttons.net/l/by-nc-sa/3.0/88x31.png)
Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual
CC BY-NC-SA
This license lets others remix, adapt, and build upon your work non-commercially, as long as they credit you and license their new creations under the identical terms.