Pedagogical practices and training in higher education with technological field: a case study in an institution located in the interior of the state of São Paulo, BR
DOI:
https://doi.org/10.47456/bjpe.v9i2.40954Keywords:
Active methodologies, digital skills and toolAbstract
There is a technological revolution underway that will transform, above all, the way in which information is operated and transmitted. This research identifies facilities and difficulties of higher education professors at a higher education institution in science and technology, referring to active methodologies and technologies for use in the classroom. The objective is to present proposals for improvement/qualification of competences, for new technologies, adequate to the new requirements demanded by the educational institution. The approach is qualitative and the technical procedure is the case study. The results obtained based on the practical experience of professionals with individual technological knowledge and skills, based on the literature, show that there is considerable mastery and clarity. However, customized training is required to use specific technologies for disciplines among the courses offered. The contribution of this work is to present proposals for improvements, being the use of: (i) digital tools – Quizizz, Kahoot, Pear Deck Mentimeter, Trello, Miro, Mural, Mindmeister, Padlet, Jamboard, Symbaloo, Edmodo Blackboard, Notion, Piktochart, Visme, etc; (ii) active methodologies – learning between teams; less use was identified of some that they know and others that they do not use, such as: Socratic Seminar, Gamification, Inverted Classroom and Hybrid Teaching; (iii) Digital skills – improve skills on digital tools.
Downloads
References
Abellon, M. (2015). As dificuldades para utilizar a tecnologia dentro da sala de aula das escolas públicas brasileiras. Mobiletime. Recuperado de Https://Www.Mobiletime.Com.Br/Noticias/04/08/2015/As-Dificuldades-Para-Utilizar-A-Tecnologia-Dentro-Da-Sala-De-Aula-Das-Escolas-Publicas-Brasileiras/#:~:Text=Os%20principais%20obst%C3%a1culos%20s%C3%a3o%20o,O%20uso%20de%20aparelhos%20eletr%C3%b4nicos.
Barbosa, S. (2021). Aprenda qualquer coisa em 4 passos com a técnica feynman. na prática.org. Recuperado de https://www.napratica.org.br/Aprenda-Rapido-Com-Tecnica-Feynman/.
Budin, D. D. & Lopes, A. M. Z. (2019). Indústria 4.0 e os desafios para a capacitação profissional. Revista Tecnológica da Fatec Americana, Americana. 7(2), 88-97. Recuperado de http://ric.cps.sp.gov.br/bitstream/123456789/4386/1/Artigo%20-%20Daiane%20Daisa%20Budin.pdf.
Canto, C. A. R. D. L., Miguel, A. C. C., Freire, P. de S., Dandolini, G. A., & Souza, J. A., de. (2019). Desafios do ensino superior no contexto da quarta revolução industrial: uma revisão sistemática da literatura. Revista E-TECH: Tecnologias para competitividade industrial - ISSN - 1983-1838, 12(1), 60-76. Https://doi.org/10.18624/etech.v12i1.1028. DOI: https://doi.org/10.18624/etech.v12i1.1028
Chaguri, L. F. (2022). Indústria 4.0: Uma revisão sobre os requisitos mínimos para sua implementação em indústrias de processos. Trabalho de conclusão de curso (Graduação de Engenharia Química) – Universidade Federal de São Carlos - Ufscar, São Carlos.
Fachin, O. (2001). FundamentosdDe Metodologia. 5. Ed. São Paulo: Saraiva.
FUHR, Regina Candido. (2018). Educação 4.0 E Seus Impactos No Século XXI. Flórida Cristian University, Appris. DOI: https://doi.org/10.36229/978-85-7042-165-4.CAP.07
Garofalo, D. (2018). Educação 4.0: O Que Devemos Esperar. Nova Escola. Recuperado de https://novaescola.org.br/conteudo/9717/educacao-40-o-que-devemos-esperar.
Gil. A. C. (2017). Como elaborar projetos de pesquisa. 6. Ed. São Paulo: Atlas.
Goularte, A. & Arenas, D. M. (2021). Metodologias ativas de aprendizagem: O aluno como protagonista do processo. Blog Flexge. Recuperado de https://Blog.Flexge.Com/Metodologias-Ativas-Ensino-Aprendizagem/
Lüdke, M. & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU.
Miguel, P. A. C. (2007). Estudo de caso na engenharia de produção: estruturação e recomendações para sua condução. Production, 17(1), 216-229. Https://doi.org/10.1590/s0103-65132007000100015 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65132007000100015
Morini, C. & Pires, S. R. I. (2005). Um modelo de decisão sobre a consignação de material estrangeiro em cadeias de suprimentos. Gestão e Produção, 12(1), 67-80. Https://doi.org/10.1590/s0104-530x2005000100007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2005000100007
Oliveira, K. & Souza, A. R. (2020). Habilitadores da transformação digital em direção à Educação 4.0. Revista Novas Tecnologias na Educação, 18(1). Https://doi.org/10.22456/1679-1916.106012 DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.106012
Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do trabalho científico [Recurso Eletrônico]: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2a Ed. Novo Hamburgo - Rio Grande do Sul - Brasil: Editora Feevale.
Santos, V. (2021). O que são metodologias ativas e como elas favorecem o protagonismo dos alunos. Nova Escola. Recuperado de Https://Novaescola.Org.Br/Conteudo/20630/Especial-Metodologias-Ativas-O-Que-Sao-As-Metodologias-Ativas-E-Como-Funcionam-Na-Pratica..
Schwab, K. (2016). A Quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro.
Silva, K. K. A. D. & Behar, P. A. (2022). Parâmetros para construção de modelos pedagógicos baseado em competências digitais transversais na educação a Distância. Researchsociety and Development, 11(8), e12411830287. Https://doi.org/10.33448/rsd-v11i8.30287. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i8.30287
Tabela periódica de apps e plataformas para professores (2021). Oncare, Recuperado de https://www.blogdaoncare.com.br/post/tabela-peri%C3%b3dica-de-apps-e-plataformas-para-professores.
Yin, R. K. (2002). Estudo de caso: planejamento e métodos. 2.Ed. Porto Alegre: Bookman.
![](https://periodicos.ufes.br/public/journals/56/submission_40954_36566_coverImage_pt_BR.jpg)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Brazilian Journal of Production Engineering
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
![](https://licensebuttons.net/l/by-nc-sa/3.0/88x31.png)
Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual
CC BY-NC-SA
This license lets others remix, adapt, and build upon your work non-commercially, as long as they credit you and license their new creations under the identical terms.