Pedagogical practices and training in higher education with technological field: a case study in an institution located in the interior of the state of São Paulo, BR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v9i2.40954

Keywords:

Active methodologies, digital skills and tool

Abstract

There is a technological revolution underway that will transform, above all, the way in which information is operated and transmitted. This research identifies facilities and difficulties of higher education professors at a higher education institution in science and technology, referring to active methodologies and technologies for use in the classroom. The objective is to present proposals for improvement/qualification of competences, for new technologies, adequate to the new requirements demanded by the educational institution. The approach is qualitative and the technical procedure is the case study. The results obtained based on the practical experience of professionals with individual technological knowledge and skills, based on the literature, show that there is considerable mastery and clarity. However, customized training is required to use specific technologies for disciplines among the courses offered. The contribution of this work is to present proposals for improvements, being the use of: (i) digital tools – Quizizz, Kahoot, Pear Deck Mentimeter, Trello, Miro, Mural, Mindmeister, Padlet, Jamboard, Symbaloo, Edmodo Blackboard, Notion, Piktochart, Visme, etc; (ii) active methodologies – learning between teams; less use was identified of some that they know and others that they do not use, such as: Socratic Seminar, Gamification, Inverted Classroom and Hybrid Teaching; (iii) Digital skills – improve skills on digital tools.

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Author Biography

Manoel Gonçales Filho, FATEC SUMARÉ

Doutor em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP) (2021) [Bolsa de doutorado integral 40 horas pelo Ministério da Educação e Ciência (CAPES)]. Mestre em Engenharia de Produção pela UNIMEP (2015) [Bolsa de mestrado integral 40 horas pela CAPES]. Administrador de Empresas graduado pela Escola de Engenharia de Piracicaba (EEP) (2002). Possui duas pós graduações LATU SENSU: Especialização em Gestão de Pessoas pela UNIMEP (2004) e MBA em Gestão Financeira pela Fundação Getúlio Vargas (FGV) (2006). É professor titular da Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo (Fatec) vinculada ao Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza nas áreas da Administração, Contabilidade e Economia, professor orientador de pesquisas científicas e trabalhos de conclusão de curso de MBA em Gestão de Projetos e Gestão de Pessoas do PECEGE-ESALQ-Universidade de São Paulo (USP) e sócio diretor da empresa Acesso - cursos, palestras e assessoria educacional. É autor de seis livros na área da Administração e de mais de duas centena de artigos científicos publicados em revistas / journals e congressos nacionais e internacionais. GONÇALES FILHO, M. O interesse de pesquisa está no desenvolvimento da filosofia do Pensamento Enxuto (PE) e nas Práticas Sustentáveis: Econômicas, Ambientais e Sociais. Produção mais Limpa, Administração Geral, Gestão de Pessoas, Gestão de Projetos, Gestão da Cadeia de Suprimentos e Logística, Empreendedorismo, Inovação e Análise da Viabilidade Econômico Financeira de Investimentos.

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Published

2023-06-26

How to Cite

Queiroz, S. da S., & Gonçales Filho, M. (2023). Pedagogical practices and training in higher education with technological field: a case study in an institution located in the interior of the state of São Paulo, BR. Brazilian Journal of Production Engineering, 9(2), 198–209. https://doi.org/10.47456/bjpe.v9i2.40954