Business process modeling: a case study in the steel industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.45105

Keywords:

Commercial processes, Basic industry, BPMN, Process mapping

Abstract

The competitiveness in the business environment has driven companies to improve their internal processes in order to achieve greater satisfaction from customers and employees, as exemplified by the commercial processes in the basic industry. In this context, this study aims to analyze the application of process modeling as a tool in the pursuit of continuous improvement and customer satisfaction. Thus, a multinational steel producer seeking to enhance its sales process by implementing a tool called the 'Customer Portal' was used as a case study. For this purpose, process models were created using the Business Process Model and Notation (BPMN) methodology, along with interviews with employees to understand the impact of the 'Customer Portal' on the team's work routine. This demonstrated how process modeling is an important tool in the pursuit of continuous improvement, aiding in the visualization of the business process, identification of opportunities, relationships between activities, and the definition of responsibilities. Additionally, the case study highlighted challenges and opportunities in change management that can help managers improve processes, especially the resistance from employees who did not participate in the tool implementation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brenda Siqueira da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Formada em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Além disso, completou o ensino médio integrado com técnico em Portos no Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Tem experiência profissional em atendimento ao cliente, especialmente em processos de pós venda. No mercado de trabalho já atuou em uma indústria multinacional siderúrgica, onde teve oportunidade de atuar na jornada do cliente e avaliar os processos internos comerciais de pós venda.

Thiago de Almeida Rodrigues, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor do Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), membro do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento e Gestão de Projetos (PMD - UFPE) e do Laboratório de Tecnologias de Apoio a Redes de Inovação - LabTAR. Possui graduação em Engenharia de Produção pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES - 2013), com período sanduíche na Universidad da Coruña (UdC - 2012), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Paraná (UFPR - 2016) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE - 2022), tendo participado de programa sanduíche na Universidade de Sharjah (UAE - 2020). Profissionalmente Thiago atuou por 3 anos como Coordenador de Operações do TCP, 2º maior terminal de contêineres da América Latina, tendo assumido papel de liderança em projetos estratégicos da empresa. Suas principais áreas de pesquisa são: modelos simulação, modelos estatísticos, modelos de escolha discreta, métodos multicritério, análise de dados, gestão de projetos e processos.

Brenda Schulz Bastos, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduanda de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). No mercado de trabalho já atuou com Inovação em modelo de negócio, Pesquisa e desenvolvimento de novos produtos e Consultoria em gestão de projetos, priorização de carteira de projetos, Lean Office e análises financeiras.

References

Agile Manifest. (2001). Manifesto para desenvolvimento ágil de software. Recuperado de https://agilemanifesto.org/iso/ptbr/manifesto.html

Anker Jensen, P. (2011). Organisation of facilities management in relation to core business. Journal of Facilities Management, 9(2), 78-95. https://doi-org.ez16.periodicos.capes.gov.br/10.1108/14725961111128443

Association of Business Brocess Management Professionals (ABPMP). (Org.). (2013). Guia para o gerenciamento de processos de negócio: corpo comum de conhecimento ABPMP BPM CBOK V3.0. São Paulo: ABPMP Brasil.

Baldam, R., Valle, R., & Rozenfeld, H. (2014). Gerenciamento de Processos de Negócio BPM. Rio de Janeiro: Elsevier.

Bienhaus, F., & Haddud, A. (2018). Procurement 4.0: factors influencing the digitisation of procurement and supply chains. Business Process Management Journal, 24(4), 965-984. https://doi.org/10.1108/BPMJ-06-2017-0139

Cherian, T., Munuswamy, S., & Jasim, K. (2020). E-procurement practices to improve the efficiency of vendor transactions in Indian cement companies. International Journal of Procurement Management, 13(4), 443-461. https://doi.org/10.1504/IJPM.2020.108615

Chinosi, M. & Trombetta, A. (2012). BPMN: An introduction to the standard. Computer Standards and Interfaces, 34(1), 124–134.

https://doi.org/10.1016/j.csi.2011.06.002

Cruz, T. (2021). Processos Organizacionais e Métodos. Grupo GEN. Recuperado de https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597027488/

Fu, W. & Chien, C. (2019). Unision data-driven intermittent demand forecast framework to empower supply chain resilience and an empirical study in electronics distribution. Computers and Industrial Engineering, 135, 940-949. https://doi.org/10.1016/j.cie.2019.07.002

Kamarulzaman, N. & Eglese, R. (2013). The potential use of E-procurement in the Malaysian palm oil industry supply chain. Social Sciences & Humanities, 21, 95-108.

Masudin, I., Aprilia, G., Nugraha, A., & Restuputri, D. (2021). Impact of E-Procurement Adoption on Company Performance: Evidence from Indonesian Manufacturing Industry. Logistics, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.3390/logistics5010016

Neomind. (2021) Macroprocessos: como ter uma visão macro do seu negócio. Recuperado de https://www.neomind.com.br/blog/macroprocessoscomo-ter-uma-visao-macro-do-seu-negocio/

Porter, M. (2005). Estratégia Competitiva: Técnicas para análise de indústrias e da concorrência. 1. Ed. Rio de Janeiro: Atlas

Pritchard, J-P., & Armistead, C. (1999). Business process management ± lessons from European business. Business Process Management Journal, 5(1), 10-32. https://doi.org/10.1108/14637159910249144

RD Station. (2023, abril 11). Panorama de vendas. Recuperado de https://resultadosdigitais.com.br/vendas/panorama-de-vendas/

Rodríguez, R., Svensson, G., & Mehl, E. J. (2020). Digitalization process of complex B2B sales processes – Enablers and obstacles. Technology in Society, 62. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2020.101324

Seeling, M., Scavarda, L., Tavares, A. (2019). A sales and operations planning application in the Brazilian subsidiary of a multinational chemical company. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 16(3), 424-435. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2019.v16.n3.a6

Silva, B., Rodrigues, T., & Brunetti, B. (2023). Processos comerciais em indústrias de base: uma revisão sistemática. Encontro Nacional de Engenharia de Produção, Fortaleza, CE, Brasil.

https://doi.org/10.14488/enegep2023_tn_st_399_1959_45592

Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a Methodology for Developing Evidence-Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review. British Journal of Management, 14, 207-222. https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375

Trkman, P. (2010). The critical success factors of business process management. International Journal of Information Management, 30(2), 125-134. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2009.07.003

Voss, C., Tsikriktsis, N. & Frohlich, M. (2002). Case research in operations management. International Journal of Operations & Production Management, 22(2), 195-219. https://doi.org/10.1108/01443570210414329

West, S., Stoll, O., Østerlund, M., Muller-Csernetzky, P. (2020). Adjusting customer journey mapping for application in industrial productservice systems. International Journal of Business Environment, 11(3), 275-297. https://doi.org/10.1504/IJBE.2020.110911

Published

2024-08-05

How to Cite

Silva, B. S. da, Rodrigues, T. de A., & Bastos, B. S. (2024). Business process modeling: a case study in the steel industry. Brazilian Journal of Production Engineering, 10(3), 217–233. https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.45105

Most read articles by the same author(s)