Business process modeling: a case study in the steel industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.45105

Keywords:

Commercial processes, Basic industry, BPMN, Process mapping

Abstract

The competitiveness in the business environment has driven companies to improve their internal processes in order to achieve greater satisfaction from customers and employees, as exemplified by the commercial processes in the basic industry. In this context, this study aims to analyze the application of process modeling as a tool in the pursuit of continuous improvement and customer satisfaction. Thus, a multinational steel producer seeking to enhance its sales process by implementing a tool called the 'Customer Portal' was used as a case study. For this purpose, process models were created using the Business Process Model and Notation (BPMN) methodology, along with interviews with employees to understand the impact of the 'Customer Portal' on the team's work routine. This demonstrated how process modeling is an important tool in the pursuit of continuous improvement, aiding in the visualization of the business process, identification of opportunities, relationships between activities, and the definition of responsibilities. Additionally, the case study highlighted challenges and opportunities in change management that can help managers improve processes, especially the resistance from employees who did not participate in the tool implementation process.

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Author Biographies

Brenda Siqueira da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Formada em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Além disso, completou o ensino médio integrado com técnico em Portos no Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Tem experiência profissional em atendimento ao cliente, especialmente em processos de pós venda. No mercado de trabalho já atuou em uma indústria multinacional siderúrgica, onde teve oportunidade de atuar na jornada do cliente e avaliar os processos internos comerciais de pós venda.

Thiago de Almeida Rodrigues, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor do Departamento de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), membro do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento e Gestão de Projetos (PMD - UFPE) e do Laboratório de Tecnologias de Apoio a Redes de Inovação - LabTAR. Possui graduação em Engenharia de Produção pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES - 2013), com período sanduíche na Universidad da Coruña (UdC - 2012), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Paraná (UFPR - 2016) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE - 2022), tendo participado de programa sanduíche na Universidade de Sharjah (UAE - 2020). Profissionalmente Thiago atuou por 3 anos como Coordenador de Operações do TCP, 2º maior terminal de contêineres da América Latina, tendo assumido papel de liderança em projetos estratégicos da empresa. Suas principais áreas de pesquisa são: modelos simulação, modelos estatísticos, modelos de escolha discreta, métodos multicritério, análise de dados, gestão de projetos e processos.

Brenda Schulz Bastos, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduanda de Engenharia de Produção da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). No mercado de trabalho já atuou com Inovação em modelo de negócio, Pesquisa e desenvolvimento de novos produtos e Consultoria em gestão de projetos, priorização de carteira de projetos, Lean Office e análises financeiras.

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Published

2024-08-05

How to Cite

Silva, B. S. da, Rodrigues, T. de A., & Bastos, B. S. (2024). Business process modeling: a case study in the steel industry. Brazilian Journal of Production Engineering, 10(3), 217–233. https://doi.org/10.47456/bjpe.v10i3.45105

Issue

Section

OPERATIONS & PRODUCTION PROCESS