The variants of uses of the future made explicit in the Cercanía Joven collection:

analyzes and proposals for didactic adaptation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i36.40073

Keywords:

expression of future, Variationist and Educational Sociolinguistics, spanish teaching to Brazilians, textbook

Abstract

The aim of this research is to analyze, through the bias of Variationist and Educational Sociolinguistics, the approach of the variable uses of morphological future and periphrastic future by the Cercanía joven didactic collection. For this, we resort to studies about the expression of future in Spanish and, yet, to assumptions of Variationist and Educational Sociolinguistics, like the studies of Labov (1978, 2008), Moreno Fernández (2009), Silva-Corvalán (1989, 2001), Blas Arroyo (2004), Orozco e Thoms (2014), López Morales (2015), Bortoni-Ricardo (2005) and Vieira (2018). Concerning the evaluation of the foreign languages textbooks, we returned to the studies of Tomlinson (2005) and Coracini (1999). Regarding to the methods, we elaborated a analysis guiding questionnaire, based on Pontes and Fernandes (2018) and Pontes and Nobre (2018), considering the following topics: (i) conception of language and teaching approach; (ii) linguistic and extralinguistic conditionings in the use of forms of future; (iii) use of textual genres and the Spanish variations; (iv) variations in the future expression: temporal and modal values. With the analysis, we verified that the aspects related to forms of the future, namely the linguistic and extralinguistic conditioning factors, as well as the commitments arising from the uses and the functions of these forms are not explicitly considered in the collection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valdecy Oliveira Pontes, Universidade Federal do Ceará

Possui Licenciatura Plena em Letras Português / Espanhol pela Universidade Federal do Ceará (2006), especialização em Linguística Aplicada pela Faculdade Sete de Setembro (2009), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (2009), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e pós-doutorado em Estudos da Tradução pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). É Professor Adjunto, na graduação em Letras-Espanhol e no Programa de Pós-graduação em Estudos da Tradução (POET), da Universidade Federal do Ceará e atua como Subcoordenador de Mobilidade Internacional na Coordenadoria de Assuntos Internacionais desta Universidade. Membro da Asociación de Lingüística y Filología de América Latina (ALFAL). Um dos Líderes do Grupo de Pesquisas Sociolinguísticas em Língua Estrangeira (SOCIOLIN-LE -CNPq) e do Grupo de Pesquisa em Tradução, Funcionalismo e Ensino (TRAFE-CNPq). Pesquisador do Grupo de Pesquisas Sociolinguísticas do Ceará (SOCIOLIN -CE-CNPq) e Membro do Grupo de Estudos de Literatura, Tradução e suas Teorias (GELTTE - UFC-CNPq). Tem experiência nas áreas de Linguística Aplicada, Abordagem funcionalista da Tradução, Sociolinguística, Dialetologia, Funcionalismo (vertente norte-americana) e Sociofuncionalismo. Atuando, principalmente, nos seguintes temas: estudos comparativos entre português e espanhol, aspecto, modalidade, pretéritos perfeito e imperfeito, tempo verbal, ponto de referência, tradução e ensino de língua estrangeira, material didático de língua estrangeira.

Beatriz Maria Neri Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Licenciatura em Letras-Português/Espanhol pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestranda em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisadora do grupo de pesquisa Línguas e Histórias (CNPq).  

References

BLAS ARROYO, J. L. The variable expression of future tense in peninsular Spanish: the present (and future) of inflectional forms in the Spanish spoken in a bilingual region. Language Variation and Change, n. 20, p. 85–126, 2008.

BORTONI-RICARDO, S. M. Um modelo para a análise sociolinguística do português. In: BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística e educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2018 – língua estrangeira moderna. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de coleções didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático – PNLD 2014. Brasília: Ministério da Educação, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base: ensino médio, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexotexto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 5 ago. 2021.

BRASIL. Orientações curriculares para o Ensino Médio. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

CLAES, J.; ORTIZ LÓPEZ, L. A. Restricciones Pragmáticas y Sociales en la Expresión de Futuridad en el Español de Puerto Rico. Spanish in Context, n. 8, p. 50–72, 2011.

COELHO, I. L et al. Sociolinguística. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2012.

COIMBRA, L.; CHAVES, L. S. Cercanía Joven 1. 2. ed. São Paulo: Edições SM, 2016.

CORACINI, M. J. Interpretação, autoria e legitimação do livro didático: língua materna e língua estrangeira. São Paulo: Pontes, 1999.

DAHER, D.C.; FREITAS, L. M. A.; SANT´ANNA, V. L. A. Breve trajetória do processo de avaliação do livro didático de língua estrangeira para a educação básica no âmbito do PNLD. Eutomia – Revista de Literatura e Linguística, Recife, v. 11, n. 1, p. 407 – 426, 2013.

DASCAL, M.; BORGES NETO, J. De que trata a linguística, afinal?. Histoire, Epistemologia Langage, tome 13, p. 13-50, 1991.

DÍAZ-PERALTA, M.; ALMEIDA, J. M. Sociolinguistic factors in grammatical change: the expression of the future in Canarian Spanish. Studia Neophilogica, n. 72, p. 217–28, 2000.

GARCÍA, J. M. B. La expresión de la futuridad en el español de Valencia – estudio sociolingüístico. Tese (Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació), Universitat de València, 2013.

GONZÁLEZ, N. M. Iniciativas para a implantação do espanhol: a distância entre o discurso e a prática. In: BARROS, C.S.; COSTA, E. G, M. Espanhol: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

GUDMESTAD, A.; GEESLIN, K.L. Assessing the use of multiple forms in variable contexts: The relationship between linguistic factors and future-time reference in Spanish. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, n. 4, p.3–34, 2011.

GUTIÉRREZ ARAUS, M. L. G. Problemas fundamentales de la gramática del español como 2/L. Madrid: Editoral Arco/libros, 2007.

KANWIT, M.; SOLON, M. Acquiring variation in future-time expression abroad in Valencia, Spain and Mérida, Mexico. In: AMARO, J. C. Selected Proceedings of the 16th Hispanic Linguistics Symposium. Somerville: Cascadilla Proceedings Project, 2013. p. 206–221.

LABOV, W. Padrões sociolinguísticos. São Paulo, Brasil: Parábola, 2008.

LABOV, W. Where does the linguistic variable stop? Sociolinguistic Working Papers. Austin, Texas, n. 44, abril, 1978.

LASTRA, Y.; BUTRAGUEÑO, P. M. Futuro perifrástico y futuro morfológico en el corpus sociolingüístico de la Ciudad de México. Oralia, n. 13, p.145–171, 2010.

MATTE BON, F. Gramática comunicativa del español – de la lengua a la idea. Tomo I, España: EDELSA, 1995.

OROZCO, R.; THOMS, J. J. The future tense in Spanish L2 textbooks. Spanish in context, v. 11, n. 1, p. 27-49, 2014.

OROZCO, R. Distribution of Future Time Forms in Northern Colombian Spanish. In: EDDINGTON, D (ed.). Selected Proceedings of the 7th Hispanic Linguistics Symposium. Somerville, MA: Cascadilla, 2005. p. 56-65.

PÉREZ, A. P.; SOLER, I. G.; FEROCE, N. Variable future-time expression in Spanish: a comparison between heritage and second language learners. Languages, n. 6, p. 1-28, 2021.

PONTES, V.O; NOBRE, J.L. A variação linguística em livros didáticos de espanhol do PNLD 2011. Caminhos em linguística aplicada, Taubaté, v.18. n. 1, p. 39-64, 2018. Disponível em: http://periodicos.unitau.br/ojs/index.php/caminhoslinguistica/article/view/247. Acesso em: 23 jul. 2021.

PONTES, V.O.; FERNANDES, W.A. El análisis de las formas de futuro en el libro didáctico

Cercanía Joven. Hispanista (Online), v. 19, n. 73, p. 1-13, 2018.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA – RAE. Nueva gramática de la lengua española, Morfología y Sintaxis I. Madrid: Espasa, 2009.

RÓDENAS, A.; BRITO, A. G.; CARRANZA, J. A. La referencia temporal de futuro en el lenguaje espontáneo infantil. Anales de psicología 7-II, Universidad de Murcia, 1991.

SEDANO, M. Importancia de los datos cuantitativos en el estudio de las expresiones de futuro. Revista Signos, Chile, v.39, n.61, p. 283 – 296, 2006.

SILVA-CORVALÁN, C. Sociolingüística y pragmática del español. Washington, D.C.: Georgetown University Press, 2001.

SILVA-CORVALÁN, C. Sociolingüística: teoría y análisis. Madrid: Alhambra, 1989.

TOMLINSON, B.; MASUHARA, H. A elaboração de materiais para cursos de idiomas. São Paulo: Special Book Services Livraria, 2005.

VIEIRA, S. R. Gramática, variação e ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo: Blucher, 2018.

Published

31-07-2023