Paraphrasing fairy tales:
a look at the narrator's fluctuation in children's narratives
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v17i36.40237Keywords:
Narrator fluctuation, Children's writing, Fairy tales, HeterogeneityAbstract
This qualitative-interpretative research aims to understand the fluctuations of the type of narrator, within the same narrative, constructed in a paraphrastic way. These fluctuations were identified in written statements produced by students of the 5th year of Elementary School – Early Years, from a public school in the municipality of Paranavaí-PR. The theoretical basis of the research is based on an enunciative-discursive vision of writing, built from the propositions of Corrêa (2004) and Authier-Revuz (2004) and reflections on literacy developed by Kleiman (2008), Soares (2009) and Tfouni (1994, 2013). The results indicate that the fluctuation in the type of narrator verified in the utterances examined in the research emerges from the child's dialogic relationship with other sayings and is determined by the identification of the writers with an idealized image of the female gender: the figure of the princess. In this sense, it could be concluded that the fluctuations of narrators constitute the child's place of movement between the positions of another and her own.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade mostrada e heterogeneidade constitutiva: elementos para uma abordagem do outro no discurso. In: AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 11-80.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed., São Paulo: Martins Fontes, 1997. p. 277-327.
BARROS, D. L. P. Dialogismo, polifonia e enunciação. In: BARROS, D. L. P.; FIORIN, J. L. (Org.). Dialogismo, Polifonia, Intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Edusp, 1994, p. 1-6.
BARROS, D. L. P. Contribuições de Bakhtin às teorias do texto e do discurso. In: FARACO, C. A.; TEZZA, C.; CASTRO, G. de. (Org.). Diálogos com Bakhtin. Curitiba: Editora UFPR, 2. ed., 1999, p. 20-41.
CARVALHO, M. V.; OLIVEIRA, E. G.; CARVALHO, M. C. V. “Isso é coisa de menina?” – o reforço de estereótipos femininos nas escolas através da utilização de desenhos Disney. SCIAS. Direitos Humanos e Educação. Belo Horizonte, v.3, n. 2, p. 151-168, 2020. Disponível em: <https://revista.uemg.br/index.php/sciasdireitoshumanoseducacao/article/view/5126>. Acesso em: 18 fev. 2022.
CORRÊA, M. L. G. Letramento e heterogeneidade da escrita no ensino de português. In: SIGNORINI, I. (Org). Investigando a relação oral/escrito e as teorias do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 135-166.
CORRÊA, M. L. G. O Modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CORREIA, R. M. O arquétipo da princesa na construção social da feminilidade. 2010. Dissertação (Mestrado em Estudos sobre as Mulheres) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa. 2010. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/5980/1/Tese.pdf . Acesso em: 18 fev. 2022.
DOWLING, C. Complexo de Cinderela.17. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1984.
FILHA, C. X. Era uma vez uma princesa e um príncipe: representações de gênero nas narrativas de crianças. Estudos Feministas, Florianópolis, 591-603, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ref/a/z5kp7sqRvrtmYJ4kgrCc8pt/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 18 fev. 2022.
KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2008.
REIS, C.; LOPES, A. C. Dicionário de teoria da narrativa. São Paulo: Ática, 1988.
SANT’ANNA, A. R. de. Paródia, paráfrase & cia. São Paulo: Ática, 2003.
SCHUTZ, A; BELLO, A, T. Toda menina sonha em se tornar uma princesa: problematizações acerca da construção da feminilidade na infância. In: 8º SBECE - Seminário Brasileiro de Estudos Culturais e Educação, Canoas: Ulbra, 2019. Disponível em: <https://www.2019.sbece.com.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjEwMzUiO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiNDJjMjU0NjY2MWQ3OTIwZjQ4YjkwZjdiZGJmNjIzYjkiO30%3D>. Acesso em: 12 mar. 2022.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
TFOUNI, L, V. Perspectivas históricas e a-históricas do letramento. Caderno de Estudos Linguísticos, v. 26, p.49-62, 1994.
TFOUNI, L, V; MONTE-SERRAT, D, M. Letramento: isso se aprende na escola? Revista Caminhos em Linguística Aplicada, v.9, n.2, 2013. Disponível em: <http://periodicos.unitau.br/ojs/index.php/caminhoslinguistica/article/view/1766>. Acesso em: 12 mar. 2022.
ZANI, R. Intertextualidade: considerações em torno do dialogismo. Em questão, v.9, n.1, p.121-132, 2003. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/65/25>. Acesso em: 20 fev. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor de submissão à Revista (Con)Textos Linguísticos cede os direitos autorais à editora da revista (Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFES), caso a submissão seja aceita para publicação. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É proibida a submissão integral ou parcial do texto já publicado na revista a qualquer outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.