An analysis of microconstructions with vai saber in contemporary Portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/rctl.v18i40.45051

Keywords:

Usage-based models, Periphrases of the future, Doubtful marker, Discursive Marker, Interaction management, Vai saber

Abstract

In this work, microconstructions with vai saber in Portuguese are analyzed, starting from Usage-Based Models (Bybee, 2016; Diessel, 2019; Traugott; Trousdale, 2021), supported, in turn, by functionalist and cognitivist assumptions. The general objective is to describe the relationships of three microconstructions with vai saber: periphrasis of futurity, doubtful marker and discursive marker. A synchronic perspective is adopted, with analysis of data collected from the Web/Dialects segment of the Portuguese Corpus. The occurrences are analyzed using the parameters: microconstruction position, syntactic integration, subject manifestation and semantic unit connected to the microconstruction. In addition, specific criteria are used to analyze discursive markers, which are intertwined with considerations arising from the Textual-Interactive Perspective (Jubran; Koch, 2006; Risso et al., 2006; 2015). The analyses of the formal configurations and functional profiles of the microconstructions lead to results that confirm the coexistence of the three in Portuguese, with the first acting in the canonical structure of the sentence and the other two more “detached” and linked to the expression of the speaker's attitudes and the orientation of the interaction.

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Author Biographies

Sabrina Reginatto, SED/MS

É Licenciada em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Três Lagoas (UFMS/CPTL) e Mestre em Letras pela mesma universidade. Participou do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) em língua inglesa entre os anos 2018/2019, também atuou como pesquisadora no Programa Institucional de Iniciação Científica (PIBIC/PIVIC) durante os anos de 2018 a 2020 desenvolvendo pesquisas relacionadas a mudanças linguísticas por gramaticalização e parentéticos epistêmicos de base verbal. É membro do Grupo de Estudos Sociofuncionalistas (GESF). Atua como professora na rede de educação básica do Estado de Mato Grosso do Sul.

Solange de Carvalho Fortilli, UFMS

Graduada em Letras (Português-Francês) pela Universidade Estadual Paulista, Mestre e Doutora em Estudos Linguísticos pela mesma Instituição. É professora adjunta do câmpus de Três Lagoas da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, onde atua no ensino de graduação nas áreas de Morfologia e Sintaxe da Língua Portuguesa. Em nível de pós-graduação, compõe o quadro docente do Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) e é responsável por disciplinas referentes à análise gramatical do português e à variação linguística e pela orientação de dissertações a elas relacionadas. Integrante também do Programa de Pós-Graduação em Letras e do Grupo de Estudos Sociofuncionalistas (GESF), desenvolve, sobretudo, os temas mudança linguística, gramaticalização, mudança construcional e subjetivização.

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Published

22-12-2024