Articulators of logical-semantic, discursive-argumentative and textual organization relations
describing the patterns of use of [sendo assim], [fora que] and [(es)pera aí]
DOI:
https://doi.org/10.47456/rctl.v18i40.45229Keywords:
Construction, Articulators, Usage-Based Linguistics, Textual LinguisticsAbstract
Based on the assumptions of Usage-Based Linguistics in dialogue with Textual Linguistics, this article seeks to describe some functional patterns of three microconstructions [sendo assim], [fora que] and [(es)pera aí], in their uses as logical-semantic articulator, discursive-argumentative articulator and textual organization articulator, respectively. Such articulators participate both in the textual articulation, at the microstructural and intermediate level, and in the promotion of meanings in a text. From a synchronic perspective, we took as a basis written and written texts as speech reproduction from the Corpus of Portuguese for the analysis of our data. We conducted a primarily qualitative study, describing not only the properties of form and meaning (Croft, 2001) of these three microconstructions but also how, acting as articulators, they establish the connection of the textual portions (Koch e Elias, 2016). The results indicate that [sendo assim] is a connector with semantic value of result, which, pragmatically, presents radiance between consequence and conclusion; on the other hand, [fora que], by adding the final argument of a scale, emphasizes the content conveyed that works as a last resort of convincing; Finally, [(es)pera aí], as a discursive marker, focuses on the interaction between the interlocutors, also helping in the articulation of the utterances of the communicative act.
Downloads
References
BEAUGRANDE, R. A. de.; DRESSLER, W. Einfhrung in die Textlinguistik. Tübingen: Niemeyer, 1981.
BYBEE J. L. Chunking and degrees of autonomy. In: Language, Usage, and Cognition. Cambridge, UK: CUP, 2010.
CORPUS DO PORTUGUÊS. Disponível em http://www.corpusdoportugues.org/.
CROFT, W. Radical Construction Grammar. Syntactic Theory in Typological Perspective. New York: Oxford University Press, 2001.
DIEWALD, G.Grammaticalization and pragmaticalization. In: NARROG, H. ; HEINE, B. (eds.). The Oxford Handbook of Grammaticalization. Nova York: Oxford University Press, 2011. p. 450-461.
FREITAG, R. M. K. Marcadores Discursivos não são vícios de Linguagem. Interdisciplinar: Revista de Estudos de Língua e Literatura, v. 4, n. 4, p. 22-43, 2007.
JUBRAN, C. S. Tópico Discursivo. In: JUBRAN-SPINARDI, C. (org.). Gramática do Português Culto Falado no Brasil – A construção do texto falado; vol. 1. São Paulo: Contexto, 2015. p. 392–452.
KOCH, I. G. V. A coesão textual. 19. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.
LEHMANN, C. Towards a typology of clause linkage. In: HAIMAN, J.; THOMPSON, S. (eds.). Clause combining in grammar and discourse. Amsterdã: Johns Benjamins, 1988. p.181-225.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros Textuais e Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 19-36.
NEVES, M. H. de M. Gramática de Usos do Português. São Paulo, Editora Unesp, 2000.
NEVES, M. H. de M. A Gramática do Português revelada em textos. São Paulo, Editora Unesp, 2018.
RISSO, M. S. et al. Marcadores discursivos. In: JUBRAN, C. S. (org.). Gramática do português culto falado no Brasil: a construção do texto falado. Vol. 1. São Paulo: Contexto, 2015. p. 371-481.
ROSÁRIO, I. da C.; LOPES, M. G. Construcionalidade: uma proposta de aplicação sincrônica. Soletras, v. 37, p. 83-102, 2019. Disponível em: https://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/36318.
SWEETSER, E. From Etymology to Pragmatics: metaphorical and cultural aspects of semantic structure. New York: Cambridge University Press, 1990.
TAVARES, M. A. A gramaticalização de 'e', 'aí', 'daí' e 'então': estratificação/variação e mudança no domínio funcional da sequenciação retroativo-propulsora de informações - um estudo sociofuncionalista. 2003. 286 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2003.
TRAUGOTT, E. C. (Inter)subjectivivity and intersubjectification: a reassessment. In: CUYCKENS, H.; DAVIDSE, K.; VANDELANOTTE, L. (Ed.). Subjectification, intersubjectification and grammaticalization. Berlin: Walter de Gruyter, 2010. p. 29-71.
TRAUGOTT, E. C.; TROUSDALE, G. Gradience, gradualness and grammaticalization: How do they intersect? In: TRAUGOTT, E. C.; TROUSDALE, G. (eds.). Gradience, Gradualness and Grammaticalization. Typological Studies in Language; n. 90. John Benjamins, 2010.
TRAUGOTT, E. C. ; TROUSDALE, G. Constructionalization and Constructional Change. Oxford University Press: Oxford, 2013.
TRAVAGLIA, L. C. O relevo no português falado: tipos e estratégias, processos e recursos. In: NEVES, M. H. M. (org.) Gramática do português falado: Novos estudos. v. VII. Campinas: Editora da UNICAMP/Humanitas/ FAPESP, 1999. p. 77-130.
URBANO, H. Aspectos Basicamente Interacionais dos Marcadores Discursivos. In: NEVES, M. H. (org.). Gramática do Português Falado. 2. ed. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP; Campinas: Editora da UNICAMP, v. 7: Novos Estudos, 1999. p. 195–258.
URBANO, H. Marcadores Discursivos Basicamente Interacionais. In: JUBRAN-SPINARDI, C. (org.). Gramática do Português Culto falado no Brasil - A construção do texto falado. Vol. 1. São Paulo: Contexto, 2015. p. 453-481.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista (Con)Textos Linguísticos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.